Spółka Palikota i Wojewódzkiego pozyskała 3,7 mln zł z obligacji oprocentowanych na 9,5 proc.
Manufaktura Piwa Wódki i Wina, której główny akcjonariusz to Janusz Palikot, a wśród mniejszych jest Kuba Wojewódzki, sprzedała 3,724 tys. z 4 tys. dwuletnich obligacji z odsetkami w wysokości 9,5 proc. rocznie. Pozyskała 3,724 mln zł brutto.
W komunikacie Manufaktura Piwa Wódki i Wina poinformowała, że dokonała przydziału 3,724 tys. obligacji serii F w cenie 1 tys. zł za sztukę. Nie podano, ilu inwestorów kupiło walory (zgodnie z warunkami emisji każdy musiał zainwestować minimum 5 tys. zł).
W ramach serii F, przy której sprzedaży pośredniczył Prosper Capital DM, firma zaoferowała 4 tys. obligacji. Są to dwuletnie papiery z oprocentowaniem w wysokości 9,5 proc. brutto rocznie i odsetkami wypłacanymi co kwartał.
Obligacje są zabezpieczone do 150 proc. ich wartości nominalnej. Wśród zabezpieczeń wymieniono m.in. hipoteka na nieruchomości w Tenczynku, zastaw rejestrowy na 109 tys. akcji Manufaktury Piwa Wódki i Wina oraz poręczenie osobiste Janusza Palikota - wraz z deklaracjami o poddaniu się egzekucji na tych aktywach zgodnie z art. 777 Kodeksu prawa cywilnego określającym podstawy prawne egzekucji roszczeń od wierzycieli.
Manufaktura Piwa Wódki i Wina ma do spłaty 55 mln zł pożyczek, obligacji i weksli
Ogłaszając emisję, Manufaktura Piwa Wódki i Wina poinformowała, że jej celem jest pozyskanie środków na częściowe refinansowanie zadłużenia firmy i jej spółek zależnych.
Na koniec marca br. grupa kapitałowa Manufaktura Piwa Wódki i Wina miała do spłaty cztery serie obligacji o łącznej wartości 17,88 mln zł.
Na koniec stycznia br. w bilansie zobowiązań firmy było też 20,81 mln zł pożyczek długoterminowych (czyli do spłaty za ponad 12 miesięcy), 5,85 mln zł pożyczek krótkoterminowych oraz 10,32 mln zł z tytułu weksli (z czego 9,78 mln zł do spłaty w ciągu 12 miesięcy).
Ponadto na koniec stycznia br. firma miała 48,7 mln zł zobowiązań warunkowych (z czego 38,33 mln zł w części długoterminowej) z umów typu „buy sell back” dotyczących kupna spółek. Po styczniu doszło jeszcze jedno takie zobowiązanie, dotyczące kupna udziałów spółki Tenczynek Świeże za 5,79 mln zł.
Emisję obligacji serii F rozpoczęto zaraz po tym, jak Manufaktura Piwa Wódki i Wina zakończyła ogłoszoną pod koniec kwietnia publiczną ofertę akcji. Firma znalazła nabywców (wyłącznie małych inwestorów, w ramach transzy dla dużych nikt nie zgłosił się do kupna akcji) na 139,3 tys. z 203,4 tys. oferowanych walorów, z ich sprzedaży pozyska 7,52 mln zł brutto.
9 mln zł zysku netto w ub.r.
W ub.r. Manufaktura Piwa Wódki i Wina osiągnęła 49,71 mln zł skonsolidowanych przychodów, wobec 6,58 mln zł rok wcześniej. Wynik operacyjny poszedł w górę z 6,39 mln zł straty do 10,85 mln zł zysku, a zysk netto - z 511,5 tys. zł do 8,89 mln zł.
Natomiast w ujęciu pro forma (zakładając, że przejęcie Doctor Brew i Przyjaznego Państwa nastąpiłoby z końcem grudnia 2020 roku) grupa MPWiW miałaby w ub.r. 55,4 mln zł wpływów, 12,67 mln zł zysku EBITDA i 9,37 mln zł zysku netto.
W zeszłorocznej sprzedaży 41 proc. stanowiło piwo, 36 proc. - wódki, 13 proc. - whisky, a 9 proc. - okovita.
W kategorii piwnej 58,18 proc. sprzedaży zapewniła marka BUH, a 23,26 proc. - marka Tenczynek
Wojewódzki i Palikot nie dostaną dywidendy za 2020 i 2021 r.
W memorandum informacyjnym przed emisją akcji stwierdzono, że zarząd Manufaktury Piwa Wódki i Wina chce, "aby akcje oferowane oraz akcje istniejące wprowadzane zadebiutowały na NewConnect w II lub III kwartale 2022 roku”.
Manufaktura Piwa Wódki i Wina (MPWiW) tworzy holding alkoholowy, z markami piwa regionalnego, konsolidując jednocześnie inne projekty alkoholowe. W ostatnich miesiącach firma sfinalizowała przejęcie spółki Doctor Brew. Poza tym w skład grupy kapitałowej MPWiW wchodzą także (bezpośrednio): Tenczyńska Okovita, Tenczynek Dystrybucja, Tenczynek Świeże, a niebawem po zakończeniu procesu przejęcia również Przyjazne Państwo oraz pośrednio Tenczynek Bezalkoholowe i BUH Distillery.
W ramach planowanej rozbudowy zdolności produkcyjnych w 2023 roku przejęta ma zostać także spółka Browar w Niechanowie (obecnie partner biznesowy Emitenta, któremu zlecana jest część produkcji).
Ogłaszając ofertę swoich akcji, firma podkreśliła, że planuje istotne zwiększenie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku. - Realizacja tych zamierzeń wymaga odpowiedniego zwiększenia kapitału obrotowego, dlatego spółka zamierza przeznaczyć 100 proc. środków pozyskanych z oferty, pomniejszonych o koszty jej przeprowadzenia, na ten cel. Środki zostaną wykorzystane zarówno na zwiększenie wolumenu obrotu aktualnie oferowanych produktów, jak również tych, które emitent planuje wprowadzić do swojej oferty w kolejnych miesiącach bieżącego roku - napisano w memorandum.
- Zakładamy zwielokrotnienie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku, zarówno aktualnie oferowanych jak również tych, które Emitent planuje wprowadzić do swojej oferty w kolejnych miesiącach bieżącego roku. Realizacja tych zamierzeń wymaga odpowiedniego zwiększenia kapitału obrotowego, dlatego chcemy przeznaczyć 100 proc. środków z emisji na ten cel - komentał Tomasz Nietubyć, wiceprezes Manufaktury Piwa Wódki i Wina.
Głównym akcjonariuszem Manufaktury Piwa Wódki i Wina jest Janusz Palikot, ma akcje stanowiące 33,24 proc. kapitału i 38,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Natomiast do Kuby Wojewódzkiego należy 8,53 proc. kapitału i 7,22 proc. głosów na walnym.
Przy cenie 54 zł za akcję pakiet należący do Janusza Palikota jest wart 97,44 mln zł, a ten Kuby Wojewódzkiego - 25,02 mln zł.
Jak podano w memorandum, spółka nie zamierza wypłacać dywidendy za lata 2021 i 2022, natomiast zamierza przeznaczać całość wypracowanego zysku za te lata na finansowanie działań rozwojowych i realizację zakładanych celów biznesowych.
"Począwszy od zysku za rok 2023 zarząd będzie rekomendował walnemu zgromadzeniu spółki wypłatę dywidendy o wartości do 50 proc. jednostkowego zysku netto spółki za dany rok obrotowy" - dodano.
18 mln zł na inwestycje
Firma poinformowała, że chce podwyższyć zyskowność poprzez zwiększenie wolumenów sprzedaży swoich produktów, przy jednoczesnym zwiększeniu penetracji rynku, a tym samym szerszej dostępności produktów na rynku. Zapowiedziała dynamiczne docieranie do nowych punktów handlowych w ramach kanału tradycyjnego, rozwój dystrybucji internetowej oraz własnej sieci dystrybucyjnej. Planuje też systematycznie zwiększać moce produkcyjne i magazynowe.
W br. zakłada wydatki inwestycyjne (CAPEX) w wysokości 18,2 mln zł. - Istotnym elementem działania Grupy MPWiW jest innowacyjność produktowa, umożliwiająca kreację zupełnie nowych kategorii rynkowych czy linii produktowych, które na trwale wzbogacają rynek. Oznacza to m.in. systematyczne rozszerzanie oferty o nowe rodzaje napojów alkoholowych, rozwój segmentu kraftowych produktów wysokoalkoholowych. Jednocześnie z rozszerzaniem oferty, następuje przesunięcie akcentów w kierunku produktów bazujących na emocjach i mających wysoką siłę marketingową - wyliczył Tomasz Czechowski, wiceprezes Manufaktury Piwa Wódki i Wina.
Dołącz do dyskusji: Spółka Palikota i Wojewódzkiego pozyskała 3,7 mln zł z obligacji oprocentowanych na 9,5 proc.