Legia Warszawa, Lech Poznań i Lechia Gdańsk na czele finansowym T-Mobile Ekstraklasy
Legia Warszawa, mistrz Polski z sezonu 2012/2013, został zwycięzcą rankingu finansowego opublikowanego w piątej edycji raportu "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu", przygotowanego przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa SA.
Legia Warszawa po raz pierwszy zajęła najwyższą pozycję w rankingu finansowym. Do tej pory wygrywał go Lech Poznań (trzykrotnie) oraz KGHM Zagłębie Lubin (raz). Drugie miejsce w tegorocznym zestawieniu zajął właśnie Lech Poznań, a trzecie - Lechia Gdańsk.
Legia Warszawa zdystansowała konkurencję przede wszystkim w najważniejszym z kryteriów finansowych - wysokości przychodów. Wyniosły one w 2012 r. 89,9 mln zł i były o 36,9 mln zł wyższe od wpływów drugiego w tej kategorii Lecha Poznań. Wysokie przychody Legii to m.in. zasługa gry w Lidze Europy oraz sprzedaży piłkarzy (Borysiuka, Komorowskiego, Rybusa).
Legia zdominowała też konkurencję w materii przychodów z transferów. Wyniosły one w 2012 r. ponad 23 mln zł. Lech z tego tytułu uzyskał 18 mln zł, a Górnik - 10 mln zł. W przypadku żadnego innego klubu wpływy z transferów nie wyniosły więcej niż 5 mln zł.
W porównaniu do poprzedniej edycji raportu aż o 9 pozycji w rankingu finansowym spadła Wisła Kraków, której wpływy ogółem w porównaniu do roku 2011 zmniejszyły się prawie o połowę i wyniosły 32,5 mln zł. Trzecie miejsce w kategorii przychodów ogółem zajęło KGHM Zagłębie Lubin z wpływami na poziomie prawie 41 mln zł. Najniższe przychody za rok 2012 wśród klubów sklasyfikowanych w rankingu wykazał Zawisza Bydgoszcz (beniaminek Ekstraklasy w sezonie 2013/2014) - 4,1 mln zł.
Jak podkreślają autorzy raportu, sprawcą największych niespodzianek był Piast Gliwice, który w rankingu finansowym zajął pierwsze pozycje w kategoriach dynamiki przychodów (wzrost o 234,7%) i wskaźnika płynności oraz drugie pozycje w kategoriach kosztu zdobytego punktu i rentowności. Jednocześnie przychody Piasta były drugimi najniższymi wśród sklasyfikowanych klubów. Ww. osiągnięcia dały gliwiczanom 4. miejsce w rankingu finansowym – tuż za Lechią Gdańsk. Oba kluby, w porównaniu z poprzednią edycją zestawienia, zanotowały awans o 5 pozycji.
Eksperci z EY zwracają uwagę na pierwszy od lat spadek przychodów wszystkich klubów sklasyfikowanych w rankingu finansowym. W porównaniu z rokiem 2011 spadły one jednak nieznacznie - o 7 mln zł (z 449 do 442 mln zł).
Według danych przedstawionych w raporcie, w sezonie 2012/2013 dało się zauważyć znaczący wzrost atrakcyjności Ekstraklasy mimo niewielkiego spadku frekwencji na stadionach. Świadczy o tym rosnąca po raz kolejny w tempie dwucyfrowym oglądalność spotkań w telewizji. Średnia oglądalność meczów w telewizji w sezonie 2012/2013 wzrosła o 47%. Łącznie mecze najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce oglądało ponad 48 mln widzów. W tym samym czasie frekwencja na arenach Ekstraklasy wyniosła 8,3 tys. osób, w porównaniu z 8,7 tys. w sezonie 2011/2012.
Ponadto z raportu wynika, że najchętniej oglądanym klubem przez kobiety jest Legia Warszawa. Panie stanowiły 27% widzów oglądających stołeczny klub w telewizji. Druga w tej kategorii Lechia Gdańsk gromadziła 26,9% kobiet przed telewizorami. Najwięcej fanów na Facebooku ma również Legia Warszawa (284 tys. - stan na 30 czerwca br.). Drugi jest Lech z wynikiem 279 tys. fanów. Najpopularniejszym wśród kibiców Lechii Gdańsk gadżetem z klubowego sklepu z pamiątkami była silikonowa bransoletka, której sprzedało się prawie 3,5 tys. sztuk. Najchętniej oglądanym zespołem w Canal+ była Jagiellonia Białystok, która nawet grając o godz. 14.30 w sobotę (poza prime-time) potrafiła zgromadzić przed telewizorami 229 tys. widzów.
Eksperci firmy doradczej EY i Ekstraklasy SA po raz piąty przygotowali raport "Ekstraklasa piłkarskiego biznesu". Zawiera on m.in. informacje o spółce Ekstraklasa SA, opisanej od strony sportowej, biznesowej i formalno-prawnej. W raporcie znajdują się również informacje o systemie licencyjnym oraz ranking finansowy klubów Ekstraklasy. Ponadto każdy z klubów opisany jest pod kątem sportowym, infrastrukturalnym, marketingowym, medialnym i finansowym. W raporcie obok rankingu finansowego po raz pierwszy znalazły się dane o frekwencji na stadionach, oglądalności telewizyjnej, medialności i skuteczności działań marketingowych klubów.
Przygotowując ranking klubów piłkarskich z perspektywy sytuacji finansowej dokonano oceny 16 zespołów występujących w Ekstraklasie w sezonie 2012/2013 oraz 2 beniaminków, którzy grają w niej w sezonie 2013/2014. Łącznie ranking obejmuje 18 klubów. Pod uwagę wzięto 7 kryteriów: wysokość przychodów, koszt zdobytego punktu (stosunek kosztów operacyjnych do liczby punktów zdobytych we wszystkich rozgrywkach), poziom dywersyfikacji przychodów, rentowność, obciążenie majątku zobowiązaniami, wskaźnik płynności i dynamika przychodów. Ranking powstał po nadaniu tym wskaźnikom odpowiednich wag. Maksymalną liczbę 18 punktów przyznano dla klubu, który w danej kategorii zajął pierwsze miejsce, o 1 punkt mniej dla klubu, który zajął kolejne miejsce, aż do 1 punktu dla klubu, który w danej kategorii uplasował się na ostatniej pozycji. Wyboru zwycięzcy dokonano poprzez zsumowanie punktów przyznanych klubom za miejsca zajęte w poszczególnych kategoriach, z uwzględnieniem odpowiednich wag. W przypadku równej liczby punktów w rankingu o kolejności decydowała wyższa suma punktów zdobytych dla wszystkich wskaźników.
W przygotowaniu rankingu bazowano na przedstawionych przez kluby sprawozdaniach finansowych za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 r. (oprócz Korony Kielce, Lechii Gdańsk, Piasta Gliwice, Ruchu Chorzów i Widzewa Łódź, których rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, gdzie bazowano na danych za rok obrotowy kończący się 30 czerwca 2013 r.). Dane finansowe zostały przedstawione przez kluby i nie były w żaden sposób weryfikowane przez Ekstraklasę ani EY.
Dołącz do dyskusji: Legia Warszawa, Lech Poznań i Lechia Gdańsk na czele finansowym T-Mobile Ekstraklasy