SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Lidl, Biedronka i Auchan dużo więcej na reklamy - Tesco ostro w dół

W br. mocno wzrosły cennikowe wydatki reklamowe Lidla Polska, Jeronimo Martins Polska (właściciela Biedronki) i Auchan Polska, natomiast o ponad 40 proc. zmalał budżet Tesco Polska. Sieci supermarketów i dyskontów wyraźnie zwiększyły nakłady na reklamy radiowe i kinowe, a ograniczyły na outdoorowe.

Od stycznia do sierpnia br. cennikowe wydatki reklamowe sieci supermarketów i dyskontów (bez uwzględnienia internetu) wyniosły 695,78 mln zł, o 53,47 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 8,3 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Zdecydowanie największymi marketerami w tym sektorze są Lidl Polska i Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki). Pierwsza firma cennikowo przeznaczyła w br. na reklamy 297,48 mln zł, o 73,92 mln zł więcej niż przed rokiem (to o 33,1 proc. w górę). W kampaniach promujących artykuły żywnościowe w Lidlu od ponad dwóch lat występują kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, z czego firma jest zadowolona i planuje kontynuować tę komunikację (przeczytaj więcej na ten temat). Ponadto w wakacje Lidl niestandardowym spotem opowiadającym o przypadkowej, wakacyjnej ciąży reklamował „zakupy na chłodno” (zobacz szczegóły).

 

Z kolei cennikowe wydatki na reklamy Biedronki wyniosły 174,84 mln zł, o 47,12 mln zł więcej niż przed rokiem (36,9 proc. w górę). W ostatnim okresie w komunikacji tej sieci pojawiło się kilka niestandardowych spotów: seria wizerunkowych reklam ze zwierzętami zachowującymi się jak ludzie i hasłem „Nic nie zaskoczy tego, kto widział niskie ceny w Biedronce” (obejrzyj to) oraz reklama owoców mango nawiązująca do biblijnej sceny z Adamem i Ewą (zobacz więcej). W wakacje właściciel Biedronki reklamował udostępnione w tych sklepach płatności kartą (więcej o tym), a we wrześniu - loterię „Zdrapka w kropki” (więcej o tej kampanii).

W sumie wydatki Lidla i  Biedronki stanowiły 67,9 proc. inwestycji reklamowych wszystkich hipermarketów i dyskontów, o 13,2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

 

Za to cennikowe nakłady reklamowe Tesco Polska od stycznia do sierpnia br. były o 41,88 mln zł niższe niż przed rokiem, co oznacza spadek o 42,8 proc. Wiosną br. z reklam tej sieci zniknęli animowani Henio i Krysia, a stałym ambasadorem produktów żywnościowych został Robert Makłowicz, który w ostatnich kampaniach promował pieczywo (więcej na ten temat) oraz owoce i warzywa (zobacz szczegóły).

Z kolei cennikowy budżet Kaufland Polska wzrósł o 2,27 mln zł (czyli o 6,6 proc.), natomiast wydatki Auchan Polska zwiększyły się o 14,21 mln zł (to wzrost aż o 105 proc.).

Wydatki reklamowe supermarketów i dyskontów

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-VIII 2013

I-VIII 2014

LIDL POLSKA

223 559 355 zł

297 481 346 zł

JERONIMO MARTINS POLSKA

127 714 406 zł

174 837 396 zł

TESCO POLSKA

97 981 551 zł

56 095 642 zł

KAUFLAND POLSKA

34 263 765 zł

36 530 075 zł

AUCHAN POLSKA

13 530 431 zł

27 739 638 zł

wszyscy reklamodawcy

642 313 502 zł

695 781 453 zł


Zdecydowanie najważniejszym kanałem komunikacji marketingowej supermarketów i dyskontów jest telewizja, do której od stycznia do sierpnia br. trafiło 382,86 mln zł, (minimalnie mniej niż rok wcześniej), co stanowiło 55 proc. wydatków całego sektora, o 4,6 pkt proc. mniej niż przed rokiem.

 

Z kolei nakłady na reklamy w radiu wzrosły w skali roku o 51,96 mln zł (to 36,1 proc. w górę), a ich udział zwiększył się z 22,4 do 28,2 proc. Inwestycje reklamowe w magazynach urosły o 3,78 mln zł (czyli o 9 proc.), a w kinach - o 1,96 mln zł (czyli o 24,8 proc.).

Za to wydatki na reklamy outdoorowe zmalały o 4,25 mln zł (to spadek o 10,2 proc.).

Wydatki reklamowe supermarketów i dyskontów

(cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-VIII 2013

I-VIII 2014

Telewizja

382 955 392 zł

382 861 410 zł

Radio

144 086 175 zł

196 045 309 zł

Gazety

23 517 310 zł

23 044 470 zł

Magazyny

41 863 099 zł

45 641 786 zł

Outdoor

41 571 232 zł

37 325 036 zł

Kina

7 906 094 zł

9 866 932 zł

Indoor

414 200 zł

996 510 zł


Jeśli chodzi o internet, nieobjęty w monitoringu Kantar Media, to w I połowie br. cały sektor handlowy (obejmujący nie tylko supermarkety i dyskonty, lecz także sklepy innego typu) stanowił 9 proc. rynku reklamy internetowej, którego wartość wyniosła 1,25 mld zł (według IAB AdEx - zobacz szczegóły).

Dołącz do dyskusji: Lidl, Biedronka i Auchan dużo więcej na reklamy - Tesco ostro w dół

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sdsd
Tesco dało mniej na reklamy,za to ostatnio obniżyło ceny...
0 0
odpowiedź
User
olo
bez sensu, liczy sie gazetka, tylko
0 0
odpowiedź