Marka Guess z 40 mln euro kary za geoblokowanie i zawyżanie cen na europejskich rynkach
Amerykańska firma odzieżowa Guess została ukarana przez Komisję Europejską kwotą ponad 39,8 mln euro za niedozwolone praktyki na wspólnym rynku. W kilku europejskich krajach, w tym także w Polsce Guess stosowała zabronione mechanizmy geoblokowania doprowadzając do zawyżania cen dla końcowych użytkowników na wybranych rynkach o 5 do 10 procent.
Postępowanie w sprawie niedozwolonych praktyk stosowanych przez amerykańską markę Guess Komisja Europejska podjęła w czerwcu 2017 r. na podstawie przepisów o uczciwej konkurencji na obszarze wspólnoty.
W wyniku dochodzenia europejscy urzędnicy ustalili, że Guess naruszyło zasady braku geoblokad w handlu na terenie Unii. Okazało się m.in. że firma wymagała od swoich partnerów opartych na niejasnych zasadach pozwoleń w oferowaniu produktów pod marką Guess, nie mogli oni także sprzedawać tych towarów poza ściśle określonym rynkiem.
Zarzuty potwierdzone przez komisję dotyczyły także sprzedawania przez Guess jej produktów na rynkach środkowej i wschodniej Europy po cenach o 5 do 10 proc. wyższych niż w innych krajach wspólnoty. Dotyczyło to terenu Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii oraz Polski.
W wyniku ustaleń dotyczących polityki stosowanej przez Guess Komisja Europejska postanowiła nałożyć na firmę karę w wysokości ponad 39,2 mln euro. W komunikacie zaznaczono że amerykańska marka współpracowała z Unią w trakcie prowadzonego dochodzenia, dlatego ostateczna wysokość kary została zredukowana o 50 proc.
Dołącz do dyskusji: Marka Guess z 40 mln euro kary za geoblokowanie i zawyżanie cen na europejskich rynkach