Misja publiczna Polskiego Radia w liczbach: 223 słuchowiska, 170 koncertów live
W 2020 roku Polskie Radio zrealizowało z abonamentu 9,3 tys. zagranicznych relacji, ponad 220 słuchowisk i 170 koncertów na żywo, w formule online. Tak wynika z raportu, przedstawionego w poniedziałek przez publicznego nadawcę. Ze sprawozdania abonamentowego wynika, że na realizację misji publicznej nadawca przeznaczył w ub. roku 238,29 mln zł.
Radio przypomina w raporcie, że to właśnie dzięki środkom z abonamentu realizuje misję nadawcy publicznego, co znalazło szczególne odzwierciedlenie w 2020, pandemicznym roku. Wówczas oferowano odbiorcom treści edukacyjne - w tym te związane z epidemią. Ale na realizację misja składa się też muzyka i rozrywka, a także propozycje kultury wysokiej. Polskie Radio ze środków abonamentowych finansuje codzienne funkcjonowanie 9 anten, zarówno ogólnych (PR1, PR2, PR3, PR24) jak i wyspecjalizowanych (Czwórka, Radio Chopin, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio dla Zagranicy), a także Informacyjnej Agencji Radiowej.
„Racjonalne korzystanie z publicznych środków”
Zarząd nadawcy zapewnia, że „racjonalnie korzysta ze środków publicznych, przeznaczając je nie tylko na codzienną działalność programową, ale też na niezbędną modernizację i rozwój nowoczesnej infrastruktury technologicznej”. Przykładem - DAB+ czy nabywanie sprzętu multimedialnego.
Za środki abonamentowe radio zrealizowało w 2020 roku 9300 korespondencji zagranicznych, przygotowanych przez dziennikarzy pracujących w 15 krajach. Przygotowano 931 odcinków szesnastu powieści, udostępnionych w ramach projektu Agencji Muzycznej „Radiobook". Ale także zrealizowano 486 reportaży w ramach Studia Reportażu i Dokumentu (emisja: głównie w Jedynce i Trójce). Słuchacze mogli też zapoznać się z 223-ma słuchowiskami Teatru Polskiego Radia (w tym 110 premier i 22 spektakle dla dzieci).
Kultura w pandemii
W roku, gdy pandemia wymusiła narodowy lockdown, Polskie Radio z pieniędzy pochodzących z abonamentu zrealizowało 170 koncertów na żywo, dostępnych online. Przygotowano też 110 podcastów w internecie, 100 premier lektur na antenach Polskiego Radia i 34 transmisje sportowe. Powstało też osiem nowych multimedialnych serwisów specjalnych, tworzonych przez redakcję portalu internetowego Polskiego Radia.
W 2020 roku z abonamentowych środków wydano też trzy albumy fonograficzno - ikonograficzne w. Są to „Prezydent RP Lech Kaczyński”, „Smoleńsk – ostatnia misja” oraz „1920. Bitwa Warszawska”. - Wydawnictwa te są kontynuacją zapoczątkowanego kilkanaście lat wcześniej cyklu albumów wydanych w 2008 roku przez Polskie Radio na zlecenie ówczesnego prezesa Krzysztofa Czabańskiego: „Katyń 1940” oraz „Wołyń 1943” – informuje publiczny nadawca.
95-lecie Polskiego Radia uhonorowane albumem
W raporcie wspomniane jest też 95-lecie nadawcy. Z tej okazji Agencja Muzyczna Polskiego Radia wydała wydawnictwo płytowe pt. „95 lat Polskiego Radia”. W dwupłytowym albumie znalazły się polskie piosenki w oryginalnym wykonaniu oraz w nowoczesnych aranżacjach. Wydawnictwo było zwieńczeniem specjalnego konkursu dla słuchaczy „95 piosenek na 95-lecie”. Piosenki, które uzyskały największą liczbę głosów, trafiły na listę utworów nagranych na płytach albumu.
W minionym roku specjalnymi cyklami audycji na antenach Polskiego Radia uhonorowano takich twórców jak Krzysztof Penderecki, Jerzy Pilch, Jerzy Gruza, Paweł Królikowski, Jerzy Giedroyć, czy Leopold Tyrmand. Polskie Radio przeprowadziło liczne konkursy i wręczyło nagrody, m.in. Nagrodę Mediów Publicznych pod patronatem Rady Mediów Narodowych, Złote Mikrofony dla wybitnych osobowości radiowych, Melchiory dla reportażystów radiowych, Nagrody Gospodarcze Polskiego Radia, oraz Splendory.
Według sprawozdania abonamentowego Polskie Radio w ub.r. zanotowało wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł (głównie dzięki 278,48 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej) oraz wydatków 0,4 proc. do 326,6 mln zł.
Na realizację misji publicznej nadawca przeznaczył 238,29 mln zł, z czego 72,69 mln zł na treści informacyjne, 68,89 mln zł na kulturalne, 48,16 mln zł na publicystykę, 27,77 mln zł na edukację przeznaczono, 11,73 mln zł na rozrywkę, a 9,05 mln zł na sport. Koszty emisji analogowej rozgłośni wyniosły 52,82 mln zł, a emisji cyfrowej - 5,36 mln zł. W Jedynce wydatki na misję publiczną wyniosły w ub.r. 72,03 mln zł, z czego 23,67 mln zł poszło na informacje (w 2019 roku było to 19,21 mln zł), 15,12 mln zł na kulturę (wobec 9,36 mln zł rok wcześniej), a 11,22 mln zł na publicystykę.
Kilka dni temu wystartowała kampania, w której Polskie Radio dziękuje słuchaczom za opłacanie abonamentu radiowo-telewizyjnego. Akcja obejmie portale internetowe i ogólnopolskie stacje telewizyjne, potrwa do końca miesiąca.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji kilkanaście dni temu przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2022 roku, pozostawiając je na dotychczasowym poziomie. Miesięczna opłata za używanie telewizora wyniesie 24,50 zł. W przypadku korzystania z samego odbiornika radiowego mamy płacić dalej 7,50 zł.
Dołącz do dyskusji: Misja publiczna Polskiego Radia w liczbach: 223 słuchowiska, 170 koncertów live