Młodzi śledzą influencerów głownie dla rozrywki
87 proc. młodych Polaków zna choćby ze słyszenia, a 81 proc. obserwuje w social mediach jakiegoś influencera - wynika z autorskiego badania Świat Młodych 6 agencji badawczej IQS. Trzy czwarte badanych widzi u influencerów oznaczenia reklam w social mediach.
„Influencerzy stali się ważną częścią zarówno popkultury, rynku mediów, jak i marketingu. Mamy do czynienia ze zjawiskiem, w którym nawet jeśli ktoś nie ‘śledzi’ żadnego influencera nie ‘obserwuje go’ na żadnej platformie - często i tak miewa kontakt z publikowanymi przez nich treściami” – twierdzi Marta Rybicka z IQS.
Młodzi śledzą influencerów najczęściej na Instagramie, YouTubie, a także na - zyskującym coraz większą popularność -TikToku.
„Mimo tego, że każda z tych platform ma swoją specyfikę, Młodzi często obserwują tych samych twórców na różnych platformach. Robi tak 68 proc. badanych. To oznacza, że influencerzy muszą dostosowywać treści i formę do specyfiki danego medium, a to stwarza dodatkowy potencjał dla różnorodnych działań komunikacyjnych marki” – dodaje Marta Rybicka.
Młodzi śledzą influencerów dla rozrywki
Aż 83 proc. Młodych deklaruje, że śledzi influencerów głównie dla rozrywki, ale ponad połowa (53 proc.) poszukuje także informacji i recenzji o produktach i usługach, a 48 proc. chce być na bieżąco z tym, co dzieje się w kraju i na świecie. 40 proc. podaje, że jest zainteresowanych życiem influencerki/influencera.
Oprócz czystej przyjemności i rozrywki, podążanie za influencerami daje młodym poczucie kontroli, zaspokojenia FOMO oraz głodu autentyzmu. A ten jest dla młodych Polaków bardzo ważny bo jak pokazuje badanie aż 84 proc. młodych oczekuje od influencerów autentyczności.
Większość młodych widzi oznaczenia reklam u influencerów
„75 proc. Młodych spotkało się z oznaczeniem ‘współpraca z marką’, ‘sponsorowane’, ‘#ad’, ‘#spon’ w publikacji, poście albo wideo influencerów i 40 proc. z nich twierdzi, że jeśli jakaś marka współpracuje z infuencerem to ich to do niej zachęca. Co więcej - oznakowane w ten sposób publikacje influencerów dla 48 proc. Młodych są uznawane za bardziej wiarygodne” – komentuje Rybicka.
Zjawiskiem, które się nasila jest zyskiwanie coraz większej popularności przez „ukrytych” influencerów, tzw. Gazetkowych Łowców, którzy stali się popularni dzięki robieniu zdjęć produktów w sklepach. Zastąpili oni Młodym gazetki z dyskontów i drogerii informujące o promocjach i nowościach spożywczych, kosmetycznych czy odzieżowych. Młodzi obserwują tego typu content, bo często zanim wybiorą się na zakupy mogą dowiedzieć się, gdzie i co fajnego najbardziej opłaca im się kupić. Śledzenie takich profili sprzyja oszczędzaniu zarówno pieniędzy, jak i czasu - czytamy w badaniu.
Świat Młodych 6, badanie syndykatowe zrealizowane przez agencję badawczą IQS na grupie osób bezdzietnych w wieku 16-29 lat. Metodologia jakościowo-ilościowa: N=42 wywiady jakościowe etnograficzne oraz N=1900 CAWI. Realizacja 2021
Dołącz do dyskusji: Młodzi śledzą influencerów głownie dla rozrywki