Nadawcy komercyjni nadal sceptyczni do procesu wdrażania radia cyfrowego
W siedzibie KRRiT odbyło się spotkanie z nadawcami komercyjnych stacji radiowych oraz ekspertami. Tematem było wdrożenie radia cyfrowego na pozostałych dwóch multipleksach. - Odnajdujemy odpowiednią formę rozmowy o nieuniknionej zmianie na rynku mediów elektronicznych - mówi Wirtualnemedia.pl Witold Graboś, wiceprzewodniczący rady.
W spotkaniu udział wzięli członkowie zarządów grup radiowych oraz przedstawiciele innych podmiotów zainteresowanych trwającym właśnie procesem cyfryzacji (więcej na ten temat).
Nadawcy komercyjni zgłosili wiele wątpliwości dotyczących wdrażania radia cyfrowego. Jedną z nich był okres podwójnej dystrybucji sygnału w UKF i DAB+, co nakłada na nich dodatkowe koszty. Zapewnili jednak, że nie są przeciwni cyfryzacji mediów, ale chcą znać plan wdrażania tego procesu, który będzie dla nich obligujący oraz da poczucie bezpieczeństwa na rynku. - Krajowa Rada rozumie takie stanowisko - mówi Wirtualnemedia.pl Witold Graboś, wiceprzewodniczący KRRiT.
>>> Witold Graboś: Cyfryzacja radia jest częścią cyfryzacji państwa
W trakcie spotkania zastanawiano się wspólnie nad wykorzystaniem naziemnych częstotliwości cyfrowych, które Polska ma do dyspozycji. Krajowa Rada stoi na stanowisku, by koncepcję wykorzystania częstotliwości cyfrowych przygotować z udziałem rynku i poprzedzić konsultacjami społecznymi. - Chcemy żeby pytania konsultacyjne były ustalone w porozumieniu z nadawcami komercyjnymi. Być może będą to konsultacje ograniczone tylko do podmiotów zainteresowanych - twierdzi Witold Graboś.
Ważnym problemem, o którym dyskutowano było ustalenie kosztów emisji cyfrowej. Zdaniem nadawców komercyjnych nie można dzisiaj tego zrobić, ponieważ nie są dostępne żadne badania i symulacje ekonomiczne na ten temat. - Krajowa Rada podawała natomiast przykłady z innych krajów, bo naszym zdaniem porównania benchmarkowe są możliwe - przekonuje Witold Graboś. - Zastanawialiśmy się również, czy trzeba zamówić badania oparte na polskiej rzeczywistości technicznej i ekonomicznej. Polskie Sieci Nadawcze robiły takie symulacje przed kilkoma laty i być może warto do nich powrócić - dodaje.
>>> Polskie Radio szykuje nowe kanały na multipleks: dla dzieci, seniorów i edukacyjny
Przedmiotem dyskusji podczas pierwszego spotkania nie były kanały bonusowe. Przypomnijmy, że KRRiT chce wprowadzić takie rozwiązanie dla nadawców, którzy będą ponosić koszty związane z nadawaniem cyfrowym. Temat ma się pojawić na kolejnym spotkaniu, które odbędzie się po świętach wielkanocnych. Będzie na nim omawiane zagospodarowanie widma cyfrowego na potrzeby radia. Do tego czasu obie strony - nadawcy i Krajowa Rada - mają sformułować wzajemne oczekiwania, propozycje oraz pytania.
Dołącz do dyskusji: Nadawcy komercyjni nadal sceptyczni do procesu wdrażania radia cyfrowego