NASK w nowej kampanii mówi „Sprawdzam!” dezinformacji
Ruszyła kampania informacyjna Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego, poświęcona zjawisku dezinformacji. Na potrzeby akcji we współpracy z TVP powstała seria rozmów z ekspertami NASK.
NASK rusza z ogólnopolską kampanią edukacyjną "SPRAWDZAM!". Jej celem jest zwiększenie świadomości Polek i Polaków na temat dezinformacji i jej skutków oraz pokazanie, jak rozpoznawać działania internetowych trolli i jak sobie z nimi radzić.
– Wśród celów instytutu NASK, oprócz działań związanych z cyberbezpieczeństwem i ochroną informacji w cyberprzestrzeni, jest także edukacja oraz podnoszenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Skupiamy się na budowaniu odporności wśród odbiorców, a także na ich ochronie i informowaniu – przypomina Radosław Nielek, dyrektor NASK.
Kampania “SPRAWDZAM!” ma pomóc ludziom pewniej poruszać się po ekosystemie informacyjnym, łatwiej identyfikować i bardziej racjonalnie oceniać fałszywe treści oraz odbierać, tworzyć i udostępniać informacje w bardziej przemyślany, bezpieczny i odpowiedzialny sposób - informuje NASK.
Kampania realizowana jest przez instytut NASK dzięki dotacji z Ministerstwa Cyfryzacji. W ramach akcji powstała m.in. strona internetowa z kompendium wiedzy o dezinformacji: jak ją rozpoznać, jakie techniki wykorzystywane są przez autorów dezinformacji, jak rozmawiać o niej z dziećmi i nastolatkami. Strona ta umożliwia każdemu zgłoszenie zauważonych w sieci przykładów dezinformacji.
– Dezinformacja to wyzwanie, które wymaga kompleksowych działań – zarówno edukacyjnych, jak i analitycznych. Żeby skutecznie zwalczać dezinformację, potrzebujemy proaktywnego wsparcia społeczeństwa. Zależy nam, by wyposażyć mieszkańców naszego kraju w wiedzę i umiejętności, które pozwolą im krytycznie oceniać informacje i stawiać czoła manipulacjom – podkreśla Magdalena Wilczyńska, dyrektorka Pionu Ochrony Informacyjnej Cyberprzestrzeni NASK.
Zobacz: Trolle bohaterami kampanii o dezinformacji
Seria filmów z TVP
Na potrzeby kampanii, we współpracy z TVP powstała seria 6-minutowych rozmów prowadzonych przez dziennikarkę Beatę Tadlę z ekspertami NASK, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat rozpoznawania i przeciwdziałania dezinformacji.
Filmy będą emitowane na antenach TVP1, TVP2, TVP3, TVP Nauka oraz TVP Dokument oraz na kanale NASK na YouTube. Dodatkowo, wszystkie odcinki już wkrótce zostaną opublikowane na stronie tvp.pl.
Dołącz do dyskusji: NASK w nowej kampanii mówi „Sprawdzam!” dezinformacji