Natur Produkt Zdrovit i Euro-Net z największym wzrostem wydatków na reklamę po I połowie br., w dół Aflofarm, Volkswagen i Unilever (Top10)
Wydatki na reklamę w mediach tradycyjnych wzrosły w I połowie br. o blisko 8 proc. w porównaniu z tym samym okresem ub.r. Największy ich wzrost notują Natur Produkt Zdrovit i Euro-Net Warszawa. W tym okresie budżety zredukowali: Aflofarm Farmacja Polska, Volkswagen Group Polska i Unilever.
W okresie od stycznia do czerwca br. marketerzy przeznaczyli na reklamę w tradycyjnych mediach (nie uwzględniając internetu) 15,73 mld zł, czyli 7,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych Kantar Media, dane cennikowe, bez rabatów).
Największym reklamodawcą niezmiennie pozostaje Aflofarm Farmacja Polska, który choć nieznacznie ogranicza wydatki reklamowe, to wciąż mocno dystansuje kolejnych reklamodawców z czołówki tych największych. I tak wydaje bowiem więcej niż łączne wydatki trzech kolejnych marketerów: Lidla, Natur Produkt Zdrovit i Terg.
Ta farmaceutyczna spółka przeznaczyła w omawianym okresie wsparcie swoich marek 959,1 mln zł, czyli 1,9 proc. mniej niż rok wcześniej.
Drugi za nim Lidl Polska wydał w mediach tradycyjnych 371,6 mln zł, czyli 19,2 proc. więcej rok do roku, a trzecia na podium firma Natur Produkt Zdrovit o 67 proc., do 317,6 mln zł.
Top 10 reklamodawców mediów tradycyjnych | |||
(cennikowo, bez autopromocji, rabatów, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI 2017 | I-VI 2018 | zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA | 977 681 515 zł | 959 112 938 zł | -1,9 |
LIDL | 311 651 715 zł | 371 578 691 zł | 19,2 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT | 190 147 043 zł | 317 551 254 zł | 67 |
TERG | 183 100 657 zł | 254 191 358 zł | 38,8 |
EURO-NET WARSZAWA | 144 110 189 zł | 234 476 363 zł | 62,7 |
FERRERO POLSKA | 208 918 719 zł | 232 157 493 zł | 11,1 |
USP ZDROWIE | 201 892 294 zł | 230 331 855 zł | 14,1 |
METRO GROUP | 159 142 638 zł | 206 518 744 zł | 29,8 |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA | 224 834 658 zł | 205 534 034 zł | -8,6 |
UNILEVER POLSKA | 224 169 639 zł | 198 008 927 zł | -11,7 |
Razem | 14 577 960 667 zł | 15 731 520 711 zł | 7,9 |
Kolejne miejsca w czołówce największych polskich reklamodawców zajmują: Terg – 254,2 mln zł (wzrost o 38,8 proc.), Euro-Net Warszawa – 234,5 mln zł (wzrost o 62,7 proc.), Ferrero Polska – 232,2 mln zł (wzrost o 11,1 proc.), USP Zdrowie – 230,3 mln zł (wzrost o 14,1 proc.), Metro Group – 206,5 mln zł (wzrost o 29,8 proc.), Volkswagen Group Polska – 205,5 mln zł (spadek o 8,6 proc.), Unilever Polska - 198 mln zł (spadek o 11,7 proc.).
Z danych Kantar Media wynika również, że marketerzy wciąż najwięcej wydają na reklamę w telewizji – w omawianym okresie ulokowali w niej 8,3 mld zł, zwiększając nakłady w skali roku o 4,9 proc.
Wpływy reklamowe mediów tradycyjnych | |||
(cennikowo, bez autopromocji, rabatów, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI 2017 | I-VI 2018 | zmiana proc. |
Telewizja | 7 888 396 483 zł | 8 278 523 804 zł | 4,9 |
Radio | 3 091 180 831 zł | 3 608 605 683 zł | 16,7 |
Gazety | 651 219 814 zł | 703 054 572 zł | 8 |
Magazyny | 2 033 342 666 zł | 2 205 828 947 zł | 8,5 |
Outdoor | 872 309 523 zł | 878 641 065 zł | 0,73 |
Indoor | 41 511 350 zł | 56 866 640 zł | 37 |
Razem | 14 577 960 667 zł | 15 731 520 711 zł | 7,9 |
Drugim kanałem komunikacji, w który najchętniej inwestowali jest radio, które w I połowie roku zarobiło 3,6 mld zł, czyli 16,7 proc. więcej w porównaniu do tego samego okresu ub.r.
Magazyny na reklamach zarobiły 2,2 mld zł, czyli 8,5 proc. więcej niż przed rokiem.
Wydatki na reklamy w gazetach wzrosły w skali roku o 8 proc., do 703,1 mln zł, a na nośnikach reklamy zewnętrznej – o 0,73 proc., do 878,6 mln zł.
Najmniej zarobiła reklama indoorowa – zaledwie 56,9 mln zł, czyli 37 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Natur Produkt Zdrovit i Euro-Net z największym wzrostem wydatków na reklamę po I połowie br., w dół Aflofarm, Volkswagen i Unilever (Top10)