Nie chcemy płacić za treści w internecie
Firma badawcza Nielsen zapytała ponad 27 tysięcy konsumentów z 52 państw o ich podejście do płacenia za newsy i rozrywkę w internecie.
Zdecydowana większość respondentów (85 proc.) woli, aby darmowe obecnie treści nadal pozostały darmowymi. Zagłębiając się w szczegółowe wyniki badania, można jednak zaobserwować skłonność jego uczestników przynajmniej do rozważenia możliwości płacenia ze niektóre rodzaje treści, szczególnie jeśli robili oni to już w przeszłości.
Internetowymi treściami, za które konsumenci są najbardziej skłonni zapłacić (lub płacili wcześniej) są te, za które normalnie płacą w świecie rzeczywistym. Mowa tutaj o filmach, muzyce, grach czy niektórych materiałach wideo (np. bieżące programy i seriale telewizyjne), a więc raczej profesjonalnie wyprodukowanych treściach przy wysokich nakładach pieniężnych.
Na przeciwnym biegunie są tymczasem treści przeważnie tworzone przez innych użytkowników przy właściwie niewielkim nakładzie, takie jak podcasty, amatorskie klipy wideo czy blogi.
Pośrodku jest z kolei szereg formatów związanych z newsami (gazety codzienne, czasopisma, źródła stricte internetowe, newsy radiowe, programy talk-show), które są tworzone przez profesjonalistów i są stosunkowo drogie do wyprodukowania oraz - w przypadku gazet i czasopism - powszechnie sprzedawane drogą tradycyjną.
Badani generalnie zgadzają się z opinią, że treści online muszą spełnić określone kryteria, aby byli gotowi wyłożyć na nie swoje pieniądze. 78 proc. respondentów uważa, że w przypadku gdyby byli subskrybentami gazety, czasopisma, radia lub stacji telewizyjnej, to dostęp do ich internetowych treści powinni mieć za darmo. 71 proc. twierdzi, że jakikolwiek typ treści musi być znacznie lepszy od dostępnych aktualnie za darmo, aby za niego zapłacili. 79 proc. przestałoby korzystać ze strony internetowej pobierającej opłaty, gdyby mogło znaleźć takie same jak oferowane przez nią informacje gdzie indziej bez ponoszenia kosztów.
34 proc. badanych jest zdania, że obecnie płatne treści online ucierpiałyby na jakości, gdyby firmy przestały za nie pobierać opłaty. 30 proc. jest przeciwnego zdania, a 36 proc. nie ma tutaj jasno sprecyzowanej opinii.
62 proc. respondentów jest natomiast przekonanych, że po zakupie treści w internecie powinni mieć możliwość swobodnego kopiowania i dzielenia się nimi z kimkolwiek chcą.
Dołącz do dyskusji: Nie chcemy płacić za treści w internecie