SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nowe zasady sponsoringu przez państwowe firmy: bliższa współpraca z resortami sportu i skarbu, większa kontrola

Ministerstwa Skarbu Państwu oraz Sportu i Turystyki wprowadzają dokument pod nazwą „Dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa”. Ma on uporządkować kwestie związane ze sponsoringiem sportu przez państwowe firmy i zagwarantować wsparcie dyscyplinom sportowym, które mają problem z pozyskaniem strategicznych sponsorów.

O planach wprowadzenia dobrowolnych regulacji przez oba resorty portal Wirtualnemedia.pl informował już we wtorek.

- Przeprowadzone przez nas audyty i kontrole dotyczące działalności sponsoringowej spółek z udziałem Skarbu Państwa pokazały, że ten obszar ich działalności pozostawia jeszcze wiele do życzenia - powiedział na wtorkowej konferencji Dawid Jackiewicz, minister Skarbu Państwa. - Działalność sponsoringowa służy m.in. budowaniu wizerunku tych spółek. Jest to potężne narzędzie, ale musi być wykorzystywane w sposób transparentny i zrozumiały dla innych. Dlatego trzeba to uporządkować - dodał Jackiewicz. Podkreślił też, że działania sponsoringowe powinny być podejmowane przez spółki Skarbu Państwa w sposób transparentny i odpowiedzialny, po spełnieniu warunków długookresowej stabilności ekonomiczno-finansowej oraz przy założeniu uzyskania wymiernych efektów.

Dokument skierowany jest do organów spółek, w których Skarb Państwa w sposób bezpośredni i pośredni sprawuje władztwo korporacyjne. Stanowi wyraz oczekiwań ministra skarbu państwa dotyczących prowadzenia działalności w tym obszarze. Dokument określa jedynie kierunek działania i stanowi element szerszego procesu świadomego budowania ładu organizacyjnego. Ma formę dobrowolnej regulacji, która tworzy podstawy do realizacji zapisanych dobrych praktyk.

Jak podaje resort, obecnie poza umiejętnościami sportowymi ważne jest zarządzanie organizacją sportową i pozyskiwanie środków na działalność związków i klubów sportowych oraz organizację imprez sportowych. Proponowane przez Ministerstwo Skarbu Państwa i Ministerstwo Sportu i Turystki działania opisane w Dobrych Praktykach umożliwią wsparcie i promowanie polskiego sportu.

W dokumencie zdefiniowano wewnątrzkorporacyjne ramy prawne dla prowadzenia sponsoringu i określono obszary sponsoringowe, tj. w szczególności: sport profesjonalny (w tym związki sportowe), wychowanie fizyczne, sport dzieci i młodzieży, działalność kulturalna, nauka oraz szkolnictwo publiczne, inicjatywy proekologiczne i akcje społeczne.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę potencjał spółek w promowaniu i wspieraniu polskiego sportu, w dokumencie zaproponowano, aby planując działania sponsoringowe spółki z udziałem Skarbu Państwa wykorzystywały informacje udostępnione przez Ministerstwo Sportu i Turystki. - Chcemy pomóc dyscyplinom kluczowym dla polskiego sportu, które nie miały dotychczas odpowiedniego wsparcia sponsoringowego. MSiT odegra rolę think-tanku. Związki muszą przedstawić strategię, a ministerstwo po jej weryfikacji będzie ją opiniować i w przypadku pozytywnego rozpatrzenia oferty związku, będziemy zachęcać do zaangażowania w sponsoring spółki z udziałem Skarbu Państwa - stwierdził Witold Bańka, minister sportu i turystyki.

Związki sportowe będą zobligowane do składania wniosków, które rozpatrywane będą przez ministra sportu i turystyki, a następnie będą umieszczane na stronie internetowej MSiT. Zarząd spółki z udziałem Skarbu Państwa będzie analizował udostępnione przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oferty poszczególnych związków sportowych w kontekście możliwości podjęcia współpracy. Warunkiem wsparcia będzie wskazanie przez zarząd rzeczywistych i wymiernych korzyści, wynikających z partycypowania w jego finansowaniu. W ten sposób uda się uniknąć przypadkowości w wydatkowaniu środków finansowych.

Dobre praktyki proponują wykorzystanie potencjału do kreowania pozytywnego wizerunku poprzez udział w przedsięwzięciach realizowanych pod auspicjami organów administracji rządowej, w szczególności poprzez udział w projektach o charakterze ogólnopolskim lub ponadnarodowym. W dokumencie po raz pierwszy zaprezentowano również szczegółowe rekomendacje dotyczące postanowień umów sponsoringowych, w tym w szczególności klauzul umożliwiających sponsorowi monitorowanie/nadzorowanie wydatków podmiotu sponsorowanego oraz postanowień gwarantujących odpowiednie przeznaczenie środków finansowych.

 

Dotychczas działalność sponsoringową firm państwowych regulowało tzw. zarządzenie numer 5 wprowadzone w 2009 roku przez Ministerstwo Skarbu Państwa.

Jak przekazał nam wydział prasowy MSP,  zarządzenie Nr 5 z 2009 roku, które wprowadziło do stosowania „model regulacji działalności sponsoringowej spółek z udziałem Skarbu Państwa”, sporządzony w formie załącznika do tego zarządzenia znajduje się w ostatniej fazie procedury uchylenia.

Przekazano nam również, że zakres oddziaływania wprowadzanego właśnie kodeksu jest znacznie szerszy niż zarządzenia, bowiem obejmuje wszystkie spółki państwowe - ze 100 proc., z większościowym, ale i z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa.

„Rozwiązania zawarte w Dobrych Praktykach zostały częściowo zaczerpnięte z Modelu, zwłaszcza w zakresie zdefiniowania wewnątrzkorporacyjnych ram prawnych dla prowadzenia sponsoringu oraz określenia obszarów sponsoringowych. Przy tworzeniu nowych zapisów zrewidowano dotychczasowe zasady, w tym zmodyfikowano pod kątem spójności prowadzenia działań sponsoringowych ze strategią oraz celami długofalowymi realizowanymi przez spółki. Równocześnie Dobre Praktyki wznoszą szereg nowych rozwiązań, w szczególności prezentacji szczegółowych rekomendacji dot. postanowień umów sponsoringowych, w zakresie włączenia do współpracy Ministra Sportu i Turystyki oraz zaproponowania wykorzystania potencjału do kreowania pozytywnego wizerunku poprzez udział w przedsięwzięciach realizowanych pod auspicjami organów administracji rządowej” - poinformował redakcję Wirtualnemedia.pl wydział prasowy MSP.

Na drugiej podstronie pełny zapis dobrych praktyk w zakresie prowadzenia działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa

Dołącz do dyskusji: Nowe zasady sponsoringu przez państwowe firmy: bliższa współpraca z resortami sportu i skarbu, większa kontrola

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
girodiwojtek
Za czasów p oprzedniej koalicji słowo SPONSORING było absoslutnie wyklęte, zabronione, nie używano go nie mozna było go w ogóle stosować w relacjach slużbowych a już na pewno w dokumentacji. W agencjach rządowych praktyaakowalismy wytrych w postaci "wsparcia finansowego" i tyle, a dziś proszę, PiSowi nie przeszkadza, ze agendy rządowe będą sponsorami.. No wspaniale.
0 0
odpowiedź
User
gość
Jakoś nie wierzę w ani jedno słowo tego Pana.
0 0
odpowiedź
User
sts
Jeśli już musi istnieć taki twór jak spółki Skarbu Państwa, to uregulowanie tak nietransparentnego obszaru jak sponsoring wydaje mi się absolutną koniecznością. Aż niewiarygodne, że dotąd nikt nie zdobył się na ucywilizowanie praktyk sponsoringowych. Ciekawe z jakiego powodu ;)
0 0
odpowiedź