Nowy dziennik Agory na jesieni
Trzeci dziennik wydawcy "Gazety Wyborczej" nie będzie tabloidem. - Stworzymy nową jakość i wartość na rynku prasowym - mówi dla Wirtualnemedia.pl, Jerzy B. Wójcik, naczelny gazety.
Wanda Rapaczyńska, prezes Zarządu Agora S.A., podczas wtorkowej konferencji prasowej oficjalnie poinformowała o uruchomieniu nowego dziennika.
"Stworzenie nowego dziennika jest przedsięwzięciem wpisującym się w strategię Agory, która za priorytet uznaje rozwój i aktywny udział w tworzeniu polskiego rynku medialnego, a prasowego w szczególności. Analiza rodzimego rynku prasy pokazała, że wydanie nowego dziennika w oparciu o potencjał i możliwości finansowe Agory pozwoli na sukces rynkowy. Chociaż w okresie rozruchu istotnie obniży wyniki spółki, to w dłuższej perspektywie stworzy dodatkową wartość dla akcjonariuszy spółki. Mamy nadzieję, że nowy dziennik stanie się ulubioną gazetą codzienną wielu Polaków" - powiedziała Wanda Rapaczyńska, prezes zarządu Agory SA.
Wbrew wcześniejszym pogłoskom, dziennik nie będzie miał formy bulwarowego tabloidu. Przez wydawców został określony jako popularna "gazeta środka". Dziennik ma wypełnić lukę istniejącą na polskim rynku prasy, a nie bezpośrednio konkurować z istniejącymi tytułami prasowymi. Nie będzie wzorowany na żadnym polskim, ani zachodnim piśmie. Ma poruszać tematy ważne dla kraju i świata w dynamiczny, przejrzysty i rzetelny sposób. Nie będzie posługiwał się schematami znanymi z tabloidów, takimi jak wymyślone tematy czy wchodzenie "do kuchni" znanym osobom. Nie będzie epatował grozą i skandalem, ale też nie będzie unikał tematów trudnych, niewygodnych lub kontrowersyjnych. Ma być żywszy niż tytuły polityczne i nowocześniejszy niż prasa lokalna. Znajdzie się w nim miejsce na "mocne wrażenie" i odrobinę humoru.
- Zarząd spółki medialnej Agora SA uważa, że nowy ogólnopolski dziennik, który zadebiutuje jesienią, nie spowoduje „kanibalizacji” czytelników „Gazety Wyborczej”, gdyż skierowana jest do innej grupy czytelników, powiedział we wtorek wiceprezes spółki Zbigniew Bąk.
„Poprzez nowatorskie rozwiązania chcemy dotrzeć czytelnika masowego. Nowy dziennik wprowadzamy po przeprowadzeniu odpowiednich badań rynkowych i uważamy, że nie odbierze on czytelników ‘Gazecie Wyborczej’” – powiedział Bąk podczas konferencji prasowej.
Redaktorem naczelnym dziennika został Jerzy B. Wójcik, dotychczasowy redaktor naczelny "Metra" i wcześniejszy zastępca redaktora naczelnego "Gazety Stołecznej". Na pytanie wortalu Wirtualnemedia.pl, w jaki sposób nowy tytuł zamierza zdeklasować "Fakt", odpowiedział: "Nie odnosimy się do <Faktu> i innych konkurencyjnych gazet. Stworzymy nową jakość i wartość na rynku prasowym. Nasz produkt będzie unikalny i nieporównywalny do żadnego istniejącego. Jak to wpłynie na rynek, zobaczymy. Bardzo dobrze życzę temu tytułowi, ale nie chcę ułatwiać konkurencji gry."
Wydawcą nowego dziennika został Wojciech Fusek, wcześniej szef wydań lokalnych "Gazety Wyborczej". Przez cztery lata zarządzał działem odpowiadającym m.in. za przygotowanie lokalnych strategii redakcyjnych i szkolenia. Dyrektorem ds. sprzedaży został Arkadiusz Gawlak, wcześniej kierownik sprzedaży w AMS S.A., spółce należącej do Agory.
W tej chwili dopracowywane są szczegóły dotyczące dziennika. Zamykany jest skład redakcji. Wiadomo, że nie będzie mutacji lokalnych. Wprowadzanie pisma poprzedzi kampania reklamowa w mediach.
Agora nie zdradza na razie, jaki będzie nakład nowego dziennika, jego tytuł i makieta. Nie sprecyzowano także, kiedy dokładnie ukaże się on na rynku.
Zapowiadane pismo dołączy do dwóch obecnych na rynku tytułów codziennych Agory - opiniotwórczej "Gazety Wyborczej" i bezpłatnego "Metra". Dotychczasowe dzienniki spółki mają wiodącą pozycję w swoich segmentach: "Gazeta Wyborcza" - średnia sprzedaż w pierwszym półroczu 2005 r. - 467 tys. egz,. bezpłatne "Metro" - średni dzienny nakład - 457 tys. egz..
Wydawcy zapowiadają, że zamierzają nadal inwestować w ich rozwój. Mają nadzieję, że ich trzy dzienniki pokryją cały rynek czytelniczy w Polsce.
Przypomnijmy, że Agora SA jest jedną z największych spółek medialnych w Polsce. Powstała w 1989 r., od 1999 notowana jest na giełdach w Warszawie i Londynie. Spółka zatrudnia 3400 osób, a jej przychody w pierwszym półroczu 2005 r. wyniosły 616 mln zł i wzrosły o 30 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Flagowym przedsięwzięciem Agory jest "Gazeta Wyborcza". Spółka jest również właścicielem lidera na rynku reklamy zewnętrznej - AMS SA - oraz wydawcą 14 magazynów i bezpłatnego dziennika "Metro". W 1996 roku Agora zaangażowała się kapitałowo w sektor radiowy. Dziś grupa radiostacji składa się z 28 rozgłośni lokalnych (w tym jednej stowarzyszonej) i ponadregionalnego Radia TOK FM. Agora jest również obecna na rynku internetowym poprzez własny portal Gazeta.pl oraz serwis ogłoszeniowy Aaaby.pl.
Dołącz do dyskusji: Nowy dziennik Agory na jesieni