Opinie branży po przejęciu sieci internetowej Q-NET
Dom sprzedaży mediów i właściciel sieci reklamy internetowej ARBOmedia przejął konkurencyjną sieć. Co na to branża? Tylko u nas przeczytasz opinie na ten temat!!!
Wczoraj informowaliśmy, że 10 czerwca 2005 podpisana została umowa pomiędzy ARBOmedia A.G. a właścicielem firmy Q-NET Polska Sp. z o.o., firmą KONARIKA Ltd.
Na mocy umowy ARBOmedia stała się 100% właścicielem sieci Q-NET. W najbliższym czasie witryny zrzeszone w sieci Q-NET zostaną zintegrowane ze strukturą ARBOmedia (więcej).
Czy zmiana ta będzie miała jakieś znaczenie dla rynku reklamy internetowej w Polsce?
"Przejęcie to jest związane z ogólnym trendem konsolidacyjnym panującym obecnie na rynku. Bardzo wyraźnie widać to patrząc na ruchy liderów. Wp stworzyła wspólną ofertę z Allegro, a Gazeta.pl, aby zwiększyć zasięg stworzyła ofertę pakietową z IDG. Niejako naturalną konsekwencją, tego co się dzieje na rynku portali jest sprzedaż Q-netu firmie Arbomedia. Q-net od jakiegoś czasu przestał się dynamicznie rozwijać i nie radził sobie na konkurencyjnym rynku reklamowym. Udział tej sieci w torcie reklamowym był na poziomie błędu statystycznego. Sprzedaż tego podmiotu to naprawdę dobry ruch ze strony właścicieli. Sprzedając go zapewnili witrynom współpracującym z Q-net lepszy dostęp do budżetów reklamowych. Dzięki temu przejęciu Arbomedia awansuje natomiast w rankingach zasięgowych. Prawdopodobnie znajdzie się w nich zaraz po Onecie i sieci reklamowej Ad.net".
Benita Jakubowska, Dyrektor Sprzedaży/ Projekt Internet Agora SA.
3 + 4 = 2
Przejęcie Q-netu przez ArboMedia to zdecydowane przetasowanie na pozycji numer 2 w rankingu sieci reklamowych i poważne zagrożenie dla IDMnetu, dotychczas obecnego na tym miejscu. Zarówno w udziałach w rynku jak i zasięgu Arbo-Qnet wyprzedzi w ten sposób IDM.
Moim zdaniem to była słuszna decyzja zarówno ze strony Q-netu, po którego działaniach od dłuższego czasu nie było widać specjalnego pomysłu na obecność na Polskim rynku, jak i ArboMedia, które dystansuje swojego rywala.
Z punktu widzenia Ad.netu - nie jest dla nas ważne, kto jest numerem dwa. Naszym celem niezmiennie od pięciu lat jest koszulka lidera, a nie równanie do peletonu.
Miarą wielkości sieci nie jest ilość zrzeszonych witryn. Samo PRV to około 400 000 prywatnych serwisów internetowych... .
Mówiąc o wielkości sieci ma się najczęściej na myśli zasięg (Ad.net wg danych lutowych MegaPanel wyprzedza zasięgiem Onet z pokryciem ponad 85% i 8 mln internautów) - choć to jest akurat dość mocno kwestionowana miara wielkości. Wydaje się, że bardziej miarodajny jest nie potencjał, a umiejętność jego wykorzystania - czyli udział w rynku. Adnet na poziomie ok. 14% w 2004 roku wg IAB (ArboMedia 4%, Q-net 2%). Mają wiec jeszcze spory dystans do nadrobienia.
Adnet zaś czeka, co zrobi zdeklasowany IDMnet. To nas bardziej interesuje, niż sama zmiana na pozycji numer 2.
Celna zaś wydaje się uwaga - co zrobią witryny Q-netu - bo to oni są dysponentami swojej powierzchni, a nie Q-net. I mogą wcale nie zechcieć współpracować z ArboMedia, więc spekulacje ilościowe są również jeszcze nie na miejscu.
Adam Kwaśniewski, Dyrektor Zarządzający sieci Ad.net.
- W chwili obecnej ARBOmedia Polska po przejęciu Qnet jest największą siecią w Polsce. 240 witryn obejmujących zasięgiem 75% wszystkich użytkowników Internetu to wynik naprawdę imponujący. Taka skala działania stanowi jednak spore wyzwanie technologiczne i sprzedażowe.
W związku z zaistniałą sytuacja, niewątpliwie cały rynek będzie oczekiwał na odpowiedz ze strony Adnetu, do tej pory wiodącej sieci na rynku polskim. Ciekawa może być również reakcja na zmiany ze strony witryn zrzeszonych dotychczas w sieci Qnet.
Jolanta Zaczek, Dyrektor Zarządzający domu mediowego ACR S.A.
- "Konsolidacja firm komunikacji rynkowej, którą obserwujemy coraz częściej jest naturalnym procesem. To efekt dynamicznego rozwoju rynku oraz jego wzrostu, znaczenia dla potrzeb reklamodawców, którzy się komunikują w wielu kanałach jednocześnie. Korzystanie ze wspólnej wiedzy i technologii poprzez synergię pozwoli dać klientom spójne rozwiązania niezbędne do współczesnej komunikacji rynkowej. Połączenie ABROmedia i Q-NET jest objawem tego trendu i spowoduje również wzrost konkurencyjności całej branży mediowo-reklamowej z korzyścią dla klienta, a w efekcie całego rynku .
Sławomir Stępniewski, Prezes agencji interaktywnej HYPERmedia, CEO Isobar w Europie Śr-Wsch.
- Sądzę, że łączenie sieci reklamowych nie tworzy żadnej nowej wartości kontentowej i tym samym kontekstu i propozycji dla reklamodowacy. Większa sieć nadal będzie zbiorem bardzo różnych niekoherentnych stron serwisów, usługodawców, firm hostingowych, itp. Z punktu widzenia reklamodawcy różnica będzie tylko w tym czy można je kupić w 2 czy 5 miejscach ale czy ma to znaczenie z punktu widzenia oceny jakości produktu? Dla globalnego rozwoju rynku oraz układu sił pomiędzy mediami internetowymi, połączenie takich podmiotów jak sieci reklamowe nie ma specjalnego znaczenia. Nie wpłynie to również na zmianę w postrzeganiu tego rynku przez reklamodawców.
Jacek Makowski, Dyrektor Działu Sprzedaży Usług Marketingowych Onet.pl.
- Sami swego czasu rozważaliśmy zakup Qnet-u, natomiast nasza analiza wykazała, że nie był by to dla nas ruch ekonomicznie uzasadniony. Było oczywiste, że w którymś momencie Qnet zostanie sprzedany IDM-netowi, lub ARBOmedia, ponieważ był to za mały twór, aby stanowić samodzielnie jakąkolwiek siłę negocjacyjną. Znajdowało to odzwierciedlanie w strukturze przychodów Qnet-u, dla którego dominującym zleceniodawcą zawsze był ClikAd. Zresztą podejrzewam, że elementem tej transakcji jest także jakiś wolumen zleceń zagwarantowanych przez Clikad tej nowej strukturze. Z naszej perspektywy jest to zdarzenie istotne, aczkolwiek niemające bardzo istotnego wpływu na nasz biznes. Nieco inaczej wygląda to z perspektywy IDMnet-u, gdyż utracił on tym samym pozycję wicelidera na rynku sieci reklamowych.
Krzysztof Golonka - dyrektor zarządzający CR Media.
Nie jest to dla mnie wielkim zaskoczeniem, ponieważ od jakiego czasu Q-net szukał możliwości sprzedania się.
Q-net miał trudną sytuację "polityczną", był kojarzony z brokerem ClickAd. Teraz ClickAd nie ma już żadnych powiązań z wydawcami i jest w pełni obiektywny, to dla nich duży plus.
Q-net ma w swoim portofilio kilka bardzo dobrych witryn, które powinny dobrze zasilić kategorie ARBOmedia. Czas pokaże czy wszystkie witryny uda się przejąć, bo przecież trzeba przepisać umowy, trzeba zmienić adserwer i dobrze sprzedawać powierzchnię.
Adam Dyba - szef sieci reklamowej IDMnet.
Naszym zdaniem połączenie Qnet i ARBOmedia nie zmieni sytuacji na rynku reklamowym. Przy konstruowaniu rankingu zasięgu już od kilku miesięcy liderem rynku jest pakiet reklamowy Wirtualnej Polski i Allegro. Chciałabym podkreślić, że (wg. badania MegaPanel PBI za marzec 2005 roku) Wirtualna Polska i Allegro ma do dyspozycji 7,762 mln unikalnych użytkowników oraz 2,253 mld odsłon.
Odnosząc się do wspomnianego rankingu biur reklamy jeśli chodzi o możliwości realizacji kampanii zasięgowych Wirtualna Polska i Allegro ma największy zasięg
(81,3%). Większy niż Onet (w marcu 7,727 mln - unikalnych użytkowników i 1,927 mld - odsłon) oraz połączone Qnet i ArboMedia.
Joanna Pawlak, Dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży Wirtualna Polska SA
A jaka jest Państwa opinia?
Dołącz do dyskusji: Opinie branży po przejęciu sieci internetowej Q-NET