Orange Polska z mniejszymi wpływami, ale większym zyskiem netto i liczbą abonamentów
W II kwartale 2015 roku Orange Polska zanotował przychody mniejsze o 2,3 proc. niż rok wcześniej, natomiast wyższy o 34 proc. okazał się zysk netto, a liczba użytkowników abonamentowych po raz pierwszy od 2008 roku jest wyższa od klientów ofert na kartę.
W komunikacie podsumowującym wyniki II kwartału br. Orange Polska tłumaczy, że obniżenie przychodów operatora w porównaniu z wynikami ubiegłorocznymi jest spowodowane z jednej strony obniżeniem stawek roamingowych w UE, z drugiej zaś słabszą sprzedażą sprzętu. Ostatecznie przychody w II kwartale osiągnęły kwotę 3,01 mld zł i były o 71 mln niższe rok do roku.
W raportowanym przez Orange Polska okresie zysk netto wyniósł 126 mln zł i był wyższy o 32 mln w porównaniu z analogicznym okresem ub.r., to zaś oznacza wzrost o 34 proc. Operator podkreśla, że ten dobry rezultat osiągnięto dzięki niższej amortyzacji oraz mniejszym, dzięki refinansowaniu długu, kosztom netto.
Raport zwraca uwagę na korzystny trend związany ze strukturą użytkowników korzystających z usług Orange Polska. W II kwartale operatorowi udało się pozyskać 170 tys. klientów abonamentowych. To oznacza, że obecnie jest ich 7,89 mln i po raz pierwszy od 2008 r. liczba użytkowników post-paid przekroczyła liczbę użytkowników kart pre-paid, których obecnie w sieci Orange jest 7,69 mln.
- W drugim kwartale osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe - podkreślił w komunikacie Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów Orange Polska. - Niższy rok-do-roku wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu telefonii komórkowej został w dużej mierze zrównoważony przez przychody z projektów infrastrukturalnych i usług ICT. Nasilone działania marketingowe odbiły się na EBITDA, ale przyczyniły się do wyraźnej poprawy wyników komercyjnych w segmencie mobilnym. Zgodnie z zapowiedziami z lutego, nasililiśmy również działania w zakresie zbycia nieużywanego majątku, co poprawiło generowane przepływy pieniężne. Ponieważ nie przewidujemy osłabienia konkurencji w drugim półroczu, utrzymamy dużą aktywność marketingową, co może wpłynąć na rentowność. Zgodnie z planem całorocznym, przepływy pieniężne w pozostałej części roku będą niższe (rok-do-roku), przede wszystkim ze względu na presję na EBITDA i wyższe nakłady inwestycyjne związane z rozbudową sieci światłowodowej - zapowiedział Nowohoński.
W II kwartale br. o 29 proc. w skali roku wzrosła liczba użytkowników mobilnego dostępu do internetu, było ich o 102 tys. więcej. Przeciwny, spadkowy trend dotyczył natomiast klientów usług stacjonarnych, zarówno telefonicznych, jak i internetowych. W II kwartale ubyło 88 tys. stacjonarnych łączy głosowych, a o 52 tys. zmniejszyła się liczba stacjonarnych łączy internetowych w technologii ADSL. W raporcie stwierdzono, że malejąca liczba użytkowników stacjonarnego internetu to głównie wynik rosnącej popularności mobilnego dostępu do sieci. W raportowanym okresie liczba użytkowników sieci LTE zwiększyła się o 370 tys., a obecnie w Orane jest ponad 1,2 mln osób korzystających z tej technologii.
- Intensywne działania marketingowe w drugim kwartale przełożyły się na znaczącą poprawę dynamiki działalności komercyjnej w segmencie mobilnych usług abonamentowych - zaznaczył w komentarzu Bruno Duthoit, prezes Orange Polska. - Osiągnęliśmy wysoką liczbę przyłączeń netto we wszystkich grupach klientów: biznesowych, indywidualnych i telemetrii (M2M). Jednak w obszarze usług stacjonarnych utrzymywała się duża presja na usługi głosowe i dostępu do Internetu w technologii ADSL. Przeciwdziałając tej sytuacji, w uzupełnieniu podjętych wcześniej działań, zadecydowaliśmy o obniżeniu cen Neostrady na obszarach regulowanych. W efekcie, w całej Polsce obowiązują obecnie jednolite stawki na wszystkie dostępne prędkości tej usługi. Ponadto, w celu dodatkowego wsparcia oferty konwergentnej, po raz pierwszy wprowadziliśmy dedykowane plany mobilne dostępne tylko dla użytkowników usług stacjonarnych. Z uwagi na utrzymującą się dużą konkurencyjność rynku nasze plany na drugie półrocze obejmują kontynuację aktywnych działań marketingowych, w obszarze mobilnym i stacjonarnym. Zgodnie z naszymi założeniami, znacznie przyspieszy realizacja projektu budowy sieci światłowodowej. Potwierdzamy ogłoszone w lutym cele w zakresie liczby gospodarstw domowych w zasięgu tej sieci oraz wysokości nakładów inwestycyjnych. Jesteśmy przekonani, że długofalowo przełoży się to na znaczne zwiększenie przewagi konkurencyjnej Orange Polska - zapewnił Bruno Duthoit.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska z mniejszymi wpływami, ale większym zyskiem netto i liczbą abonamentów