SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orlen na marketing i PR wydał 340 mln zł

W ub.r. grupa kapitałowa Orlen zanotowała wzrost wydatków na usługi marketingowe o 4,2 proc. do 320,52 mln zł i spadek kosztów PR i komunikacji społecznej o 3,7 proc. do 20,63 mln zł. W 2019 roku na oba obszary koncern przeznaczył rekordowe 358 mln zł.

Według danych opublikowanych przez PKN Orlen przed walnym zgromadzeniem akcjonariuszy, zaplanowanym w najbliższy piątek, skonsolidowane nakłady na usługi marketingowe zwiększyły się z 307,49 do 320,52 mln zł. W ub.r. stanowiły 0,357 proc. wpływów sprzedażowych koncernu, rok wcześniej - 0,523 proc.

- Wydatki obejmowały przede wszystkim usługi promocyjne i komunikację (kreacja, zakup mediów, produkcja nośników promocyjno-reklamowych), a także sponsoring społeczny obejmujący programy edukacyjne, patriotyczne, sport amatorski , rozwój sportu dzieci i młodzieży, sponsoring spodu zawodowego, kultury oraz tzw. projekty eventowe, program lojalnościowy Vita dla klientów oraz działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w tym realizacja strategii CSR, Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupy Orlen 2021-2023, budowanie zaangażowania poprzez promowanie wolontariatu pracowniczego (PKN ORLEN, Spółki Grupy Kapitałowej ORLEN), budowaniu wizerunku firmy dbającej o otoczenie, kształtowaniu relacji ze społecznościami lokalnymi, realizacja programów na rzecz: poprawy bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska - wyliczono.

Zaznaczono, że te wydatki nie obejmują przekazanych przez firmę darowizn.

Planowaniem i zakupem mediów na potrzeby kampanii Orlenu zajmuje się działająca od ponad dwóch lat agencja Sigma Bis, w której Orlen ma 66 proc. udziałów (pozostałe należą do PZU).

W 2019 roku nakłady grupy Orlen na marketing sięgnęły rekordowych 338,8 mln zł (co stanowiło 0,381 proc. wpływów sprzedażowych), natomiast w 2018 roku było to 204,85 mln zł (0,235 proc. wpływów sprzedażowych).

Więcej na komunikację fuzji z Grupą Lotos

Z kolei nakłady grupy Orlen na public relations (w tym komunikację wewnętrzną i zewnętrzną) wyniosły w ub.r. 20,63 mln zł (0,023 proc. wpływów), po spadku o 3,7 proc. z 21,43 mln zł (0,036 proc. przychodów).

W sprawozdaniu zaznaczono, że w ub.r. „znacząca część środków została przeznaczona na komunikację zaangażowania PKN Orlen w budowę koncernu multienergetycznego, głównie w zakresie inkorporacji z Grupą Lotos”. Przedwstępne umowy dotyczące tej transakcji zawarto w styczniu br.: węgierski MOL ma kupić za ok. 610 mln dolarów plus część zmienną spółkę zależną Grupy Lotos z 417 stacjami paliwowymi w kraju, Saudi Aramco - udziały w spółce rafineryjnej Lotos Asfalt za ok. 1,15 mld zł, a Unimot - bazy paliw Grupy Lotos, natomiast Orlen kupi od MOL 185 stacji paliw na Węgrzech i Słowacji.

Co jeszcze obejmują wydatki grupy Orlen w zakresie PR? Jeśli chodzi o komunikację zewnętrzną, to - jak wyliczono - „współpracę redakcyjną z mediami polegającą na prezentowaniu tematów biznesowych istotnych z punktu widzenia koncernu, a także rozwój oraz tworzenie materiałów (infografiki, animację, filmy) na potrzeby mediów spolecznościowych”, a także „organizację konferencji prasowych i wyjazdów studyjnych dla dziennikarzy z udziałem przedstawicieli zarządu PKN Orlen”.

W obszarze komunikacji wewnętrze środki przeznaczono na „utrzymanie i rozwój kanałów komunikacji z pracownikami takich jak: wewnętrzna TV Studio GO!, magazyn drukowany dla pracowników MGO! , intranet, produkcję materiałów foto video na potrzeby komunikacji korporacyjnej, a także komunikację procesów akwizycyjnych i realizację projektów skierowanych do pracowników PKN Orlen”.

Przed epidemią koncern wydawał mniej na PR: w 2019 roku 18,92 mln zł (0,021 proc. wpływów sprzedażowych), a w 2018 roku - 10,08 mln zł (0,012 proc. przychodów).

W ub.r. w grupie Orlen pracowało przeciętnie 35 424 osoby, wobec 33 377 rok wcześniej. Wiosną ub.r. koncern przejął wydawnictwo Polska Press z 1,9 tys. etatowych pracowników na koniec ub.r.

Grupa kapitałowa Orlen w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 86,18 do 131,34 mld zł i zysku netto z 2,82 do 11,19 mld zł.

W pierwszym kwartale br. przy wzroście wpływów z 24,56 do 45,45 mld zł zysk netto koncernu zwiększył się z 1,88 do 2,84 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Orlen na marketing i PR wydał 340 mln zł

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
matek
Ile?! Szok. A paliwo zaraz będzie po 8 złotych...
odpowiedź
User
seba
Po co reklamować coś jak jest się monopolistą?
odpowiedź
User
tomasz
Dla mnie to całkiem normalne, że tak ogromny gigant paliwowo energetyczny, ma proporcjonalnie duże wydatki na marketing itp, by utrzymać odpowiedni wizerunek marki.
odpowiedź