Orlen na marketing i PR wydał 340 mln zł
W ub.r. grupa kapitałowa Orlen zanotowała wzrost wydatków na usługi marketingowe o 4,2 proc. do 320,52 mln zł i spadek kosztów PR i komunikacji społecznej o 3,7 proc. do 20,63 mln zł. W 2019 roku na oba obszary koncern przeznaczył rekordowe 358 mln zł.
Według danych opublikowanych przez PKN Orlen przed walnym zgromadzeniem akcjonariuszy, zaplanowanym w najbliższy piątek, skonsolidowane nakłady na usługi marketingowe zwiększyły się z 307,49 do 320,52 mln zł. W ub.r. stanowiły 0,357 proc. wpływów sprzedażowych koncernu, rok wcześniej - 0,523 proc.
- Wydatki obejmowały przede wszystkim usługi promocyjne i komunikację (kreacja, zakup mediów, produkcja nośników promocyjno-reklamowych), a także sponsoring społeczny obejmujący programy edukacyjne, patriotyczne, sport amatorski , rozwój sportu dzieci i młodzieży, sponsoring spodu zawodowego, kultury oraz tzw. projekty eventowe, program lojalnościowy Vita dla klientów oraz działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w tym realizacja strategii CSR, Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupy Orlen 2021-2023, budowanie zaangażowania poprzez promowanie wolontariatu pracowniczego (PKN ORLEN, Spółki Grupy Kapitałowej ORLEN), budowaniu wizerunku firmy dbającej o otoczenie, kształtowaniu relacji ze społecznościami lokalnymi, realizacja programów na rzecz: poprawy bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska - wyliczono.
Zaznaczono, że te wydatki nie obejmują przekazanych przez firmę darowizn.
Planowaniem i zakupem mediów na potrzeby kampanii Orlenu zajmuje się działająca od ponad dwóch lat agencja Sigma Bis, w której Orlen ma 66 proc. udziałów (pozostałe należą do PZU).
W 2019 roku nakłady grupy Orlen na marketing sięgnęły rekordowych 338,8 mln zł (co stanowiło 0,381 proc. wpływów sprzedażowych), natomiast w 2018 roku było to 204,85 mln zł (0,235 proc. wpływów sprzedażowych).
Więcej na komunikację fuzji z Grupą Lotos
Z kolei nakłady grupy Orlen na public relations (w tym komunikację wewnętrzną i zewnętrzną) wyniosły w ub.r. 20,63 mln zł (0,023 proc. wpływów), po spadku o 3,7 proc. z 21,43 mln zł (0,036 proc. przychodów).
W sprawozdaniu zaznaczono, że w ub.r. „znacząca część środków została przeznaczona na komunikację zaangażowania PKN Orlen w budowę koncernu multienergetycznego, głównie w zakresie inkorporacji z Grupą Lotos”. Przedwstępne umowy dotyczące tej transakcji zawarto w styczniu br.: węgierski MOL ma kupić za ok. 610 mln dolarów plus część zmienną spółkę zależną Grupy Lotos z 417 stacjami paliwowymi w kraju, Saudi Aramco - udziały w spółce rafineryjnej Lotos Asfalt za ok. 1,15 mld zł, a Unimot - bazy paliw Grupy Lotos, natomiast Orlen kupi od MOL 185 stacji paliw na Węgrzech i Słowacji.
Co jeszcze obejmują wydatki grupy Orlen w zakresie PR? Jeśli chodzi o komunikację zewnętrzną, to - jak wyliczono - „współpracę redakcyjną z mediami polegającą na prezentowaniu tematów biznesowych istotnych z punktu widzenia koncernu, a także rozwój oraz tworzenie materiałów (infografiki, animację, filmy) na potrzeby mediów spolecznościowych”, a także „organizację konferencji prasowych i wyjazdów studyjnych dla dziennikarzy z udziałem przedstawicieli zarządu PKN Orlen”.
W obszarze komunikacji wewnętrze środki przeznaczono na „utrzymanie i rozwój kanałów komunikacji z pracownikami takich jak: wewnętrzna TV Studio GO!, magazyn drukowany dla pracowników MGO! , intranet, produkcję materiałów foto video na potrzeby komunikacji korporacyjnej, a także komunikację procesów akwizycyjnych i realizację projektów skierowanych do pracowników PKN Orlen”.
Przed epidemią koncern wydawał mniej na PR: w 2019 roku 18,92 mln zł (0,021 proc. wpływów sprzedażowych), a w 2018 roku - 10,08 mln zł (0,012 proc. przychodów).
W ub.r. w grupie Orlen pracowało przeciętnie 35 424 osoby, wobec 33 377 rok wcześniej. Wiosną ub.r. koncern przejął wydawnictwo Polska Press z 1,9 tys. etatowych pracowników na koniec ub.r.
Grupa kapitałowa Orlen w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych z 86,18 do 131,34 mld zł i zysku netto z 2,82 do 11,19 mld zł.
W pierwszym kwartale br. przy wzroście wpływów z 24,56 do 45,45 mld zł zysk netto koncernu zwiększył się z 1,88 do 2,84 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Orlen na marketing i PR wydał 340 mln zł