PKN Orlen rezygnuje z nazw Star i Benzina, marka Orlen także za granicą
Koncern paliwowy PKN Orlen w ciągu trzech lat wprowadzi markę Orlen na swoje stacje w Niemczech, Czechach i Słowacji, obecnie działające pod nazwami Star i Benzina. Koszt rebrandingu wyniesie kilkadziesiąt mln zł.
O rebrandingu zagranicznych stacji Orlenu prezes firmy Daniel Obajtek poinformował w poniedziałek podczas Kongresu 590. - Rozpoczynamy strategiczny projekt rebrandingu naszej sieci detalicznej. W ciągu kilku lat wszystkie nasze stacje paliw w Europie będą funkcjonować pod jedną marką Orlen. Pierwszym etapem procesu będzie cobranding, czyli stopniowe wprowadzanie marki #ORLEN na rynki czeski, słowacki i niemiecki - stwierdził na Twitterze,
- Podjęliśmy strategiczną decyzję, że będziemy budować jedną międzynarodową markę Orlen na wszystkich rynkach, gdzie prowadzimy działalność lub sprzedawane są nasze produkty. Już dziś jesteśmy narodowym championem - największą firmą w tej części Europy i najcenniejszą polską marką wycenianą na 4,7 mld zł - ale bez spójnego wizerunku nie wykorzystujemy w pełni naszego potencjału - tłumaczy Obajtek.
Cobranding oznacza, że logo Orlenu zostanie na razie dodane do obecnych nazw zagranicznych stacji firmy. Natomiast w ciągu trzech lat obecne marki zostaną wycofane.
W ramach rozpoczętego właśnie procesu cobrandingu logotypy Grupy #ORLEN pojawią się między innymi na dystrybutorach, pylonach cenowych oraz wyświetlaczach wewnątrz naszych czeskich, słowackich i niemieckich stacji paliw. Więcej informacji 👉https://t.co/ty6YQQTsse pic.twitter.com/QxnuA3k98G
— ORLEN (@PKN_ORLEN) October 7, 2019
- Będzie to proces, który rozłożymy na lata. Nie przewidujemy rewolucji, dlatego na tym etapie nie likwidujemy bliskich klientowi marek lokalnych w Czechach, na Słowacji i w Niemczech, ale łączymy je z logotypem Grupy Orlen. Pozwoli to zbudować rozpoznawalność marki Orlen na tych rynkach. Docelowy rebranding pozwoli nam uzyskać synergie w obszarze komunikacji i marketingu, a jego wsparciem będzie wykorzystanie naszego dalszego zaangażowania w jeden z najbardziej popularnych sportów na świecie, czyli Formułę 1 - dodaje prezes koncernu.
Rozpoczynamy strategiczny projekt rebrandingu naszej sieci detalicznej. W ciągu kilku lat wszystkie nasze stacje paliw w Europie będą funkcjonować pod jedną marką @PKN_ORLEN. Pierwszym etapem procesu będzie cobranding, czyli stopniowe wprowadzanie marki #ORLEN na rynki 🇨🇿🇸🇰🇩🇪 pic.twitter.com/nX87ZhQQmO
— Daniel Obajtek (@DanielObajtek) October 7, 2019
Od początku br. Orlen jest partnerem sponsorskim zespołu Williams Racing, w którym w bieżącym sezonie Formuły 1 jeździ Robert Kubica. Firma płaci za to ok. 40 mln zł rocznie.
Dwa tygodnie temu Kubica poinformował, że z końcem sezonu rozstaje się z Williamsem. Zgodnie z umową Orlen będzie sponsorował ten team, do którego przejdzie kierowca.
Robert Kubica występuje w wizerunkowej kampanii reklamującej markę Orlen w Niemczech, Czechach i na Słowacji.
Przedstawiamy spot kampanii wizerunkowej wspierającej proces wprowadzania marki #ORLEN na rynki zagraniczne! 📽️ #ORLENwEuropie pic.twitter.com/n3UVXX7n4Y
— ORLEN (@PKN_ORLEN) October 7, 2019
Orlen ma ponad tysiąc stacji za granicą
Według danych z końca czerwca br. Orlen ma 584 stacje w Niemczech działające pod marką Star, 413 stacji w Czechach i jedną na Słowacji pod marką Benzina (stację na Słowacji uruchomił na początku br., we wrześniu zapowiedziano otwarcie kolejnych siedmiu). Natomiast z marki Orlen korzysta już na Litwie, gdzie ma 25 stacji.
W przypadku sklepów przy stacjach inne oznaczenia obowiązują w Niemczech - tam Orlen ma 91 punktów sprzedaży Star Connect. Na pozostałych rynkach, także w Polsce, takie sklepy działają jako Stop Cafe. W Czechach jest ich 282, a na Litwie 23.
Zdecydowanie największym rynkiem sprzedaży detalicznej dla Orlenu pozostaje Polska - koncern ma tu 1 779 stacji oraz 1 673 punków sprzedaży, z czego 420 to sklepy typu convenience działające pod marką O!Shop.
Daniel Obajtek poinformował, że zmiana marek na zagranicznych stacjach będzie kosztować kilkadziesiąt mln zł. Zwrócił uwagę, że stacje Orlenu w Niemczech i Czechach mają podobną kolorystykę, dzięki czemu te nakłady będą niższe.
Orlen ze wzrostem wpływów i zysku
W pierwszej połowie br. w segmencie detalicznym grupa kapitałowa PKN Orlen zanotowała (według nowego standardu rachunkowości MSSF 15) 18,68 mld zł przychodów, wobec 17,06 mld zł rok wcześniej. Wpływy z lekkich destylatów poszły w górę w skali roku z 6,53 do 7,09 mld zł, ze średnich destylatów - z 9,08 do 9,85 mld zł, a z produktów pozapaliwowych - z 1,45 do 1,74 mld zł.
Łączne przychody firmy zwiększyły się z 49,94 do 54,47 mld zł, a w samym drugim kwartale br. nastąpił wzrost z 26,7 do 29,23 mld zł.
=
Zysk operacyjny grupy PKN Orlen wyniósł w minionym półroczu 3,08 mld zł, a zysk netto 2,45 mld zł, wobec odpowiednio 3,79 i 2,82 mld zł rok wcześniej. Natomiast w drugim kwartale br. zysk netto zmalał w skali roku z 1,77 do 1,6 mld zł.
Dołącz do dyskusji: PKN Orlen rezygnuje z nazw Star i Benzina, marka Orlen także za granicą
A czy obsluga na Shellu w Polsce mowi po holendersku?