Orlen sprzeda Polska Press? Dostał dwie oferty
Orlen dostał dwie wstępne, niewiążące oferty od podmiotów, które są zainteresowane kupnem Polska Press. - Na razie nie podejmujemy decyzji - zaznaczył nowy szef Orlenu.
- Trochę za wcześnie mówić, co zrobimy z Polska Press. Prowadzimy analizy wielowymiarowe w sensie ekonomiki i opłacalności biznesu. Po tym czasie będziemy mogli się wypowiedzieć, jakie podejmiemy kroki - stwierdził na czwartkowej konferencji prasowej Witold Literacki, od niedawna p.o. prezesa Orlenu.
- Dwie oferty wykazujące zainteresowanie Polska Press wpłynęły. Ale nie są to oferty wiążące. Na razie nie podejmujemy decyzji - dodał.
ZPR Media zainteresowane Polska Press
Grupa ZPR Media złożyła ofertę przejęcia wydawnictwa Polska Press od Orlenu - podał we wtorek Presserwis powołując się na swoje źródła. Główny akcjonariusz grupy Zbigniew Benbenek nie chciał komentować sprawy, ale dodał: „Od wielu lat jesteśmy strategicznie zainteresowani zakupem Polska Press i składaliśmy oferty. Mając 42 oddziały Eski, widzimy olbrzymie synergie i jesteśmy w stanie przedłużyć żywot gazet”. Dzień wcześniej serwis donosił, że przejęciem Polska Press miałaby być zainteresowana również Wirtualna Polska.
CZYTAJ TEŻ: Grupa Orlen z 27,6 mld zł zysku w 2023 rok
Jeszcze w październiku ub.r. w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Benbenek mówił: „Nie tylko Time [wydawca m.in. „Super Expressu”, należący do Grupy ZPR Media – red.], ale cała Grupa ZPR nie jest zainteresowana kupnem Polska Press, a jeśli ktoś twierdzi inaczej to rozsiewa plotki. Po co nam teraz taki kłopot jak Polska Press?”.
W podobnym tonie wypowiadał się wówczas rzecznik Grupy RMF, brak zainteresowania rozmowami na temat transakcji wyraziły także (bardziej lub mniej wprost) za pośrednictwem swoich biur prasowych Agora, Eurozet, jak również Wirtualna Polska Holding. „Gazeta Wyborcza” we wtorek napisała, że Orlen nie ma planu sprzedaży wydawnictwa. Informator związany z nowymi władzami koncernu powiedział jej, że „spółka nie jest wystawiona na sprzedaż i nie toczą się z naszej strony żadne rozmowy”.
We wtorek spytaliśmy Orlen, czy ma plany sprzedaży wydawnictwa i czy faktycznie prowadzi na ten temat rozmowy z ZPR lub z Wirtualną Polską. Czekamy na odpowiedź.
W Polska Press najcenniejsze serwisy internetowe?
Z naszych informacji wynikało, że rozmowy na temat sprzedaży wydawnictwa były prowadzone jeszcze późnym latem, a w grze była nie tyle cała grupa, ile najcenniejsza jej część: Nasze Miasta.
O tym, że Polska Press chciałaby wyodrębnić sieć regionalnych i lokalnych serwisów NaszeMiasto.pl i przenieść do oddzielnej spółki, pisaliśmy już w sierpniu. Latem ruszyły też rozmowy na ten temat w oddziałach wydawcy, rozsianych w całej Polsce.
CZYTAJ TEŻ: Odchodzi trzech redaktorów naczelnych dzienników Polska Press
Dlaczego więc negocjacje się urwały? Jak mówił nam jesienią menadżer z Polska Press, brak zainteresowania może być chwilowy. Obecnie w firmie trwa oczekiwanie na nowy zarząd Orlenu i decyzje, jakie będzie podejmował. Zarząd Polska Press ma zdawać sobie sprawę, że nominowany przez nowego ministra prezes Orlenu bardzo szybko zmieni władze wydawnictwa, taką świadomość mają też potencjalni oferenci. A w związku z tym nie ma sensu teraz rozmawiać o przejęciu firmy.
W styczniu br. serwisy i aplikacje internetowe Polska Press zanotowały 16,87 mln użytkowników, 56,81 proc. zasięgu oraz 16 minut i 4 sekundy średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (według badania Mediapanel). Jesienią 2022 roku wydawnictwo uruchomiło portal i.pl w miejsce Polskatimes.pl, a wiosną ub.r. - serwis o tematyce show-biznesowej Shownews.pl.
Polska Press pod skrzydłami Orlen z ponad 50 mln zł strat
Orlen przejęcie Polska Press od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau ogłosił pod koniec 2020 roku, a sfinalizował - po uzyskaniu zgody prezesa UOKiK - wiosną 2021 roku. Wydawnictwo zostało wtedy wycenione na 210 mln zł: 131 mln zł wartości przedsiębiorstwa i 79 mln zł nadwyżki środków pieniężnych.
- W ramach finalnego rozliczenia ceny, po korekcie o 13 mln PLN, na którą wpływ miała zmiana kapitału obrotowego oraz długu netto, ostateczna wartość godziwa przekazanej zapłaty wyniosła 222 mln PLN. Wartość księgowa nabytych aktywów netto na moment przejęcia kontroli wynosiła 200 mln PLN - opisał Orlen w sprawozdaniu.
Szybko po przejęciu zmienił się cały skład zarządu Polska Press, za redakcje zaczęła odpowiadać Dorota Kania, która przyszła z Telewizji Republika. W ciągu kilku miesięcy wymieniono redaktorów naczelnych prawie wszystkich dzienników wydawanych przez firmę.
W połowie 2022 roku Orlen wartość swojej inwestycji w udziały Polska Press obniżył o 33 mln zł do 193 mln zł, uzasadniając, że po przeprowadzeniu testu na utratę wartości stopę dyskonta podwyższono do 10,89 proc.
Przez pierwsze dwa lata z nowym właścicielem wydawnictwo notowało ujemną rentowność. W 2021 roku co prawda nieznacznie zwiększyło przychody - z 314 do 314,5 mln zł, ale koszty operacyjne wzrosły o 3 proc. do 330,3 mln zł. Do tego doszedł spadek uzyskanych dotacji i ponad 20 mln zł odpisów, w konsekwencji spółka zanotowała 30,8 mln zł straty netto (wobec 4,1 mln zł zysku rok wcześniej).
Z kolei w 2022 roku przy wzroście przychodów o 4,7 proc. do 329,3 mln zł i kosztów operacyjnych o 13,7 proc. do 375,4 mln zł strata netto wyniosła 23 mln zł.
Spadki w prasie, zamknięto dwie drukarnie
Na przełomie 2022 i 2023 roku firma zamknięła większość z prawie 100 swoich tygodników lokalnych. W 2022 roku zamknięła drukarnię w Koszalinie, a wiosną ub.r. - w Poznaniu.
Portfolio prasowe Polska Press obejmuje ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”) i kilkadziesiąt tygodników lokalnych.
W ub.r. zdecydowana większość dzienników wydawnictwa zanotowała spadki sprzedaży wynoszące od 10 do 25 proc. Liderem była „Gazeta Pomorska” z 12 350 egz. średniej sprzedaży ogółem, o 16,6 proc. mniej niż przed rokiem (dane Polskich Badań Czytelnictwa).
Dołącz do dyskusji: Orlen sprzeda Polska Press? Dostał dwie oferty
Czyli kolejna część wyprzedaży majątku skarbu państwa w wydaniu PO