SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Orlen dostał zgodę KE na kupno Grupy Lotos. Marka Lotos zniknie jesienią?

Komisja Europejska zaakceptowała zaproponowane przez PKN Orlen środki zaradcze dotyczące przejęcia Grupy Orlen, jednym z nich jest sprzedaż ponad 400 stacji paliwowych Lotos węgierskiemu koncernowi MOL, który chce je przemianować na własną markę. - Planujemy przejąć Grupę Lotos na przełomie lipca i sierpnia - zapowiada Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

fot. materiały prasowe fot. materiały prasowe

W komunikacie Orlenu podano, że Komisja Europejska zatwierdziła też przedwstępne umowy z nabywcami części aktywów Grupy Lotos.

Komisja Europejska podkreśliła natomiast w komunikacie, że fuzja Orlenu i Grupy Lotos nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach.

- Warunki PKN Orlen przy przejmowaniu Lotosu nie spowodują wzrostu cen, gwarantują, też że rynki pozostaną otwarte - oceniła europejska komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager. - Wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne - dodała.

Orlen przejmie Grupę Lotos latem

Prezes Orlenu Daniel Obajtek na poniedziałkowej konferencji zwrócił uwagę, że firma ma sześć miesięcy na wdrożenie warunków zaradczych zaproponowanych Komisji Europejskiej.

- Planujemy przejąć Grupę Lotos na przełomie lipca i sierpnia - to szybko, ale to realne - stwierdził.

Komisja Europejska w połowie 2020 roku wyraziła warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez Orlen. Równocześnie wyznaczyła szereg środków zaradczych przy, m.in. zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie oleju napędowego i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej. Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który – po ukończeniu budowy – zostałby przekazany temu operatorowi.

Komisja Europejska nakazała też sprzedaż 389 stacji paliw w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej, zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.

Orlen sprzeda MOL-owi stacje w Polsce, kupi za granicę

W styczniu br. Orlen i Grupa Lotos zawarły szereg umów przedwstępnych w celu wypełnienia środków zaradczych wskazanych przez Komisję Europejską. Grupa Lotos porozumiała się co do sprzedaży węgierskiej Grupie MOL spółki Lotos Paliwa, do której przed finalizacją transakcji zostanie wydzielonych 412 działających już stacji paliw, z czego 265 obiektów własnych i 147 franczyzowych (29 w ramach tzw. miejsc obsługi podróżnych) oraz umowy dzierżawy dotyczące 5 nowych stacji w ramach miejsc obsługi podróżnych.

Cenę ustalono na 609,75 mln dolarów plus „element zmienny, zwiększający lub zmniejszający element stały w zależności od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Paliwa w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającym miesiąc, w którym nastąpi podpisanie umowy przyrzeczonej”

Natomiast Orlen uzgodnił kupno od MOL za ok. 259 mln euro 144 stacji paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Dla polskiego koncernu będzie to oznaczać wejście na rynek węgierski, na Słowacji ma już stacje.

Zaraz po ogłoszeniu transakcji MOL zapowiedział, że po przejęciu stacji Lotos zamierza jak najszybciej przeprowadzić ich rebranding na własną nazwę. Uzasadnił, że w ramach umowy z Grupą Lotos będzie miał jedynie prawa do korzystania z jej marki przez 5 lat.

- Lotos jest bardzo dobrą marką, ale Orlen nie zamierzał nam jej sprzedać. Porozumieliśmy się jedynie co do umowy licencyjnej w sprawie Lotosu, a prędzej czy później taka umowa wygaśnie - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl Peter Ratatics, wiceprezes wykonawczy ds. usług konsumenckich w Grupie MOL. - Naszym zamiarem jest zmiana marki na stacjach Lotos na MOL. To nasza główna marka, większość naszych stacji działa z tą marką. Na niej jest oparta nasza długoterminowa strategia - dodał.

- Będziemy potrzebowali ponad pół roku, żeby zmienić oznaczenia na wszystkich 417 przejętych stacjach Lotos. Wcześniej będziemy musieli podpisać umowy z franczyzobiorcami - zapowiedział wiceprezes Grupy MOL.

Natomiast Daniel Obajtek poinformował, że PKN Orlen na tych stacjach Grupy Lotos, które nie trafią do MOL, wprowadzi swoje oznaczenia. - Tam, gdzie w mikrorynkach nie mamy koncentracji, te 100 stacji przejdzie rebranding na markę Orlen - zapowiedział.

Lotos ma 520 stacji i umowy sponsorskie

Na koniec ub.r. pod szyldem Lotos działało 520 stacji paliwowych: 327 własnych i 193 w modelu franczyzowym. To trzecie pod względem wielkości sieć w Polsce - po Orlenie (1 819 stacji) i BP (563 stacje).

Grupa Lotos od siedmiu lat jest głównym sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski, obecna umowa obowiązuje do końca br.

Jesienią 2018 roku firma przedłużyła kontrakt z Polskim Związkiem Narciarskim jako sponsor generalny (jej logo jest widoczne m.in. na strojach skoczków i biegaczy), współpracuje z PZN od prawie dwóch dekad. Ponadto sponsoruje grupę kierowców rajdowych, reprezentację i ligi koszykarskie, wyścig kolarski Tour de Pologne (od ponad 10 lat) oraz jest sponsorem strategicznym Polskiego Związku Tenisowego.

Orlen ma też umowę z Saudi Aramco

W styczniu br. ogłoszono również, że Grupa Lotos i Aramco Overseas Company zawarły przedwstępną umowę zbycia 30 proc. udziałów w Lotos Asfalt, do której załącznikami są m.in. wzór umowy joint venture pomiędzy PKN Orlen, Grupą Lotos, Lotos Asfalt a Aramco, realizującej zobowiązanie do zbycia na rzecz niezależnego podmiotu trzeciego 30 proc. udziału w spółce, do której aportem wniesiona została rafineria zlokalizowana w Gdańsku oraz zagwarantowanie temu podmiotowi uprawnień kontraktowych w zakresie ładu korporacyjnego.

Do przedwstępnej umowy dołączono też wzór umowy processingowej i umowy na odbiór produktów (offtake) pomiędzy Grupą Lotos, Lotos Asfalt a spółką hurtową, które zawarte będą na okres obowiązywania umowy joint venture, wzór umowy ramowej dotyczącej utrzymywania zapasów obowiązkowych ropy naftowej pomiędzy PKN Orlen a spółką hurtową, która zawarta będzie na okres 10 lat oraz wzór umowy ramowej, dotyczącej outsourcingu logistyki kolejowej paliw.

Cena określona w umowie przedwstępnej za udziały w Lotos Asfalt zostanie wyliczona w oparciu o formułę określoną w umowie przedwstępnej, na którą składa się element stały w kwocie ok. 1,15 mld zł oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Asfalt w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.

Orlen podał też, że Aramco ma kupić 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, czyli spółce hurtowej. Przed zawarciem umowy przyrzeczonej sprzedaży udziałów do spółki zostanie wydzielona zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. Cena sprzedaży ma wynieść ok. 1 mld zł oraz element zmienny.

Umowy przedwstępne sprzedaży udziałów w Lotos Asfalt oraz w spółce hurtowej zawierają klauzule istotnej niekorzystnej zmiany (material adverse change), uprawniające Aramco do odstąpienia od umów w razie zaistnienia ściśle określonych zdarzeń.

Aramco kupić ma również wszystkie udziały posiadane przez Lotos w Lotos-Air BP Polska. Zawarto też m.in. warunkową umowę sprzedaży Lotos-Air BP paliwa lotniczego pomiędzy PKN Orlen a Lotos-Air BP na okres do 15 lat.

Orlen będzie kupował do 45 proc. ropy naftowej od saudyjskiej firmy

Ponadto PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej. W przypadku finalizacji procesu przejęcia grupy Lotos, na bazie podpisanej umowy długoterminowej, PKN Orlen zagwarantuje dostawy od Saudi Aramco na poziomie od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.

Szacuje się, że dostawy, już po połączeniu Orlenu z Lotosem, mogą zaspokajać do 45 proc. łącznego zapotrzebowania całej Grupy Orlen zarówno w Polsce, jak i na Litwie oraz w Czechach.

Orlen podpisał także z Saudi Arabian Oil Company oraz Saudi Basic Industries Corporation umowę o współpracy celem analizy, przygotowania i realizacji wspólnych inwestycji w sektorze petrochemicznym. Wśród potencjalnych obszarów współpracy analizowane będą m.in. projekty rozwojowe dotyczące olefin i pochodnych, w tym pochodnych aromatów, w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej.

PKN Orlen podpisał również z Saudi Arabian Oil Company umowę o współpracy celem wspólnej analizy, przygotowania i realizacji projektów badawczo rozwojowych, również w ramach technologii zrównoważonego rozwoju.

Dołącz do dyskusji: Orlen dostał zgodę KE na kupno Grupy Lotos. Marka Lotos zniknie jesienią?

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomek
Bardzo zla decyzja.
0 0
odpowiedź
User
.
Głupota czystej postaci takie decyzje mogą być tylko polityczne bo takich debilizmów nie uczą nawet na radomskim oxfordzie...
0 0
odpowiedź
User
5
Każdy kto dobrze życzy Polsce i Polakom się cieszy.
0 0
odpowiedź