Ostre spadki na rynku tygodników opinii
W czerwcu sprzedaż tygodników opinii poszybowała w dół. Najbardziej ucierpiał "Przekrój" i "Newsweek". Zyskuje "Gość Niedzielny".
"Polityka" odnotowała najwyższą sprzedaż spośród wszystkich tygodników opinii w czerwcu 2006 - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.
Średnia sprzedaż "Polityki" ("Polityka" Spółdzielnia Pracy) wyniosła 156 537 egz. (spadek o ponad 11 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2005 roku). Drugie miejsce zajął "Wprost" (AWR "Wprost"), który zanotował ponad 9 proc. spadek sprzedaży - do poziomu 134 281 egz.
Na trzecim miejscu znalazł się "Newsweek Polska" (Axel Springer Polska) ze sprzedażą 127 545 egz. (spadek o 12 proc.).
Wynik "Przekroju" pogorszył się w czerwcu o 18 proc.
W zestawieniu po raz pierwszy zabrakło zlikwidowanego tygodnika Ozon (ostatni numer 27 lipca br.), gdyż w czerwcu wydawca nie złożył do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy danych o sprzedaży.
czerwiec | ||||
ZKDP | 2006 | 2005 | ||
Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | |
Polityka | 258593 | 156537 | 289380 | 175176 |
Wprost | 247007 | 134281 | 281640 | 147536 |
Newsweek | 221870 | 127545 | 269963 | 144381 |
Przekrój | 152404 | 63997 | 170416 | 77136 |
Przegląd | 80000 | 30309 | 91875 | 33064 |
Wśród tygodników katolickich wzrost sprzedaży zanotował Głos Niedzielny a Tygodnik Powszechny miał mniej czytelników niż przed rokiem.
czerwiec | ||||
ZKDP | 2006 | 2005 | ||
Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | |
Gość Niedzielny | 197356 | 134818 | 157165 | 116480 |
Tygodnik Powszechny | 45226 | 22789 | 60000 | 24465 |
Wśród tygodników zamieszczających przedruki z prasy polskiej i zagranicznej liderem jest "Angora" (kolejny wzrost sprzedaży), wyprzedzając "Forum".
ZKDP | 2006 | 2005 | ||
Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | |
Angora | 424770 | 272899 | 396417 | 246685 |
Forum | 39867 | 20072 | 41605 | 20055 |
Średnia sprzedaż tygodnika 'Nie' wyniosła 97 637 egz.
czerwiec | ||||
ZKDP | 2006 | 2005 | ||
Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem | |
Nie | 216328 | 97637 | 252107 | 105818 |
"Polityka" dominuje także pod względem sprzedaży w pierwszym półroczu 2006 r. Średnia sprzedaż dla tego okresu wyniosła 168 279 egz. (6,4 % mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku). Jest to o 30,8 tys. egzemplarzy więcej niż Wprost (137 480 egz.)–spadek o 19,6 % w stosunku do 2005r. i 31 tys. egzemplarzy więcej niż Newsweek (136 840 egz.) – spadek o 22 % w stosunku do roku ubiegłego.
Kiedy za spadkami sprzedaży tygodników pójdą spadki wpływów reklamowych? Specjaliści uspokajają. - Nie da się przeprowadzić dobrej kampanii bez "Polityki", "Wprost" i "Newsweeka". Spadek sprzedaży tych tytułów zwiększy jedynie presję na obniżki cen, ale nie spowoduje, że reklamodawcy zaczną pomijać któryś z tych tytułów - mówi dla "Gazety Wyborczej" Artur Brandysiewicz, szef działu zakupów w domu mediowym Initiative Warszawa. - Nie wyobrażam sobie, żeby "Newsweek" nie zaczął szybko odrabiać strat. To sztandarowy tytuł w portfolio Axela Springera, na który przypada ponad 40 proc. wpływów reklamowych tej firmy w kategorii magazyny - dodaje Brandysiewicz.
Dołącz do dyskusji: Ostre spadki na rynku tygodników opinii