Play w II kwartale stracił 214 tys. klientów. Mniej na marketing i ze sprzedaży sprzętu, 59 tys. klientów Play Now TV Box
W drugim kwartale br. Play Communications zanotował spadek przychodów operacyjnych rok do roku o 0,2 proc. do 1,75 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 1,9 proc. zysk netto zmalał z 535,8 do 237,6 mln zł. Telekom na koniec czerwca miał 12,45 mln aktywnych klientów, w tym 8,99 mln abonentów. W drugim kwartale wydał na marketing 19,2 proc. mniej niż rok wcześniej.
Wpływy Play Communications zmalały w zeszłym kwartale przede wszystkim wskutek spadku przychodów ze sprzedaży towarów (głównie urządzeń kupowanych przez klientów) o 14,4 proc. do 373,5 mln zł oraz spadku z usług w modelu prepaidowym o 6,2 proc. do 166,9 mln zł.
- Po okresie, w którym nasza uwaga skupiała się na zabezpieczeniu ciągłości działania i zapewnieniu wsparcia klientom w związku z pandemią COVID-19, w drugiej połowie drugiego kwartału stopniowo powróciliśmy do normalnego działania. 4 maja ponownie otworzyliśmy nasze punkty sprzedaży w centrach handlowych, a obecnie w naszej siedzibie pracuje blisko jedna trzecia pracowników - opisał w komunikacie prasowym Jean Marc Harion, prezes P4, głównej spółki zależnej Play Communications.
Za to wpływy firmy z usług w modelu abonamentowym zwiększyły się o 1,8 proc. do 1 mld zł, z innych usług - o 30,4 proc. do 51,9 mln zł (wpływ na to ma głównie przejęcie w połowie ub.r. Grupy S3 mającej sieć światłowodową i klaster data center.), a wpływy z połączeń między sieciami - o 11,9 proc. do 332,8 mln zł.
Dynamika przychodów w pierwszym kwartale br. była wyższa, więc w całym minionym półroczu wzrosły o 1,6 proc. do 3,5 mld zł.
12,45 mln aktywnych klientów, 59 tys. korzysta z Play Now TV Box
Na koniec czerwca br. Play miał 12,45 mln aktywnych klientów, wobec 12,51 mln rok wcześniej. Liczba abonentów wzrosła o 1,1 proc. do 8,99 mln, a użytkowników ofert prepaidowych zmalała o 4,5 proc. do 3,45 mln.
Z oferty Play Now TV Box korzystało 59,2 tys. klientów, wobec 17,6 tys. rok wcześniej.
W samym zeszłym kwartale ubyło 213,6 tys. użytkowników Play: 15,2 tys. abonentów i 198,4 tys. klientów prepaidowych, natomiast liczba użytkowników Play Now TV Box wzrosła o 11,8 tys.
W całym półroczu liczba klientów Play zmalała o 281,3 tys. W trzecim kwartale znacząco w górę z pewnością pójdzie liczba użytkowników prepaidowych, po tym jak telekom w zeszłym tygodniu sfinalizował przejęcie Virgin Mobile Polska za 59 mln zł.
Średni przychód miesięczny od abonenta (ARPU) w zeszłym kwartale wynosił 40,1 zł, a od użytkownika prepaidowego - 20,7 zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 38,8 i 20,5 zł.
W efekcie łączne ARPU poszło w górę z 33,5 do 34,7 zł.
- Z powodzeniem uruchomiliśmy nowe plany mobilnego i domowego Internetu oferujące dostęp do 5G. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na proste rozwiązania komunikacyjne uruchomiliśmy pierwszą w Polsce własną usługę czatu RCS. Kontynuujemy również rozbudowę naszej oferty telewizyjnej o kanały informacyjne TVN dodane do naszych pakietów telewizyjnych, natomiast podpisanie umowy z Canal+ wkrótce wzbogaci ofertę Play Now TV Box o dostęp online do liniowych kanałów TV i bibliotek VOD Canal+ - wylicza Jean Marc Harion.
19 proc. mniej na marketing
Koszty operacyjne Play Communications w zeszłym kwartale wyniosły 1,35 mld zł, co wobec 1,22 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 1,9 proc. Wydatki na połączenia międzysieciowe, roaming i inne koszty usług poszły w górę z 442,1 do 464,7 mln zł, na deprecjację i amortyzację - z 221,3 do 240,4 mln zł, a koszty ogólne i administracyjne - z 217,7 do 236,5 mln zł. Natomiast koszty sprzedanego sprzętu zmalały z 348,8 do 310,4 mln zł.
Wśród kosztów ogólnych i administracyjnych te pracownicze poszły w górę o 14,6 proc. do 80,8 mln zł, a utrzymanie sieci i energię - o 23,1 proc. do 49,3 mln zł. Natomiast nakłady marketingowe ograniczono o 19,2 proc. do 27,8 mln zł.
W drugim kwartale pogorszyły się wskaźniki rentowności Play Communications: zysk operacyjny zmalał rok do roku z 418,6 do 382,1 mln zł, skorygowany zysk EBITDA - z 644,3 do 630,2 mln zł, skorygowana marża EBITDA - z 36,6 do 35,9 proc., a zysk netto - z 253,8 do 237,6 mln zł.
- Nasze wyniki za pierwszą połowę roku świadczą o odporności naszego modelu biznesowego na sytuację związaną z pandemią. Generowanie gotówki pozostaje na dobrym poziomie pomimo spowolnienia przychodów operacyjnych i skorygowanej EBITDA z powodu niższej sprzedaży telefonów podczas lockdownu. Oczekujemy teraz na powrót ekonomicznego zaufania konsumentów w drugiej połowie 2020 r. - komentuje prezes P4
8,2 tys. stacji bazowych, 13 proc. populacji w zasięgu 5G
Na koniec czerwca br. Play miał 8 225 stacji bazowych, o 11,4 proc., w pierwszej połowie br. uruchomił 357 nowych, a 260 tylko w drugim kwartale.
W zasięg oferowanej przez telekom sieci 4G LTE jest już 99 proc. populacji kraju, natomiast 42 proc. stacji bazowych zostało uaktualnionych do standardu 5G Ready.
Na początku czerwca Play uruchomił sieć 5G na częstotliwościach z pasm 2100 MHz, początkowo w 33 miastach. W sprawozdaniu podał, że 5G Legacy jest obecnie dostępne w 58 miastach obejmujących 12,9 proc. populacji.
Mniejszy wzrost wpływów wskutek spadku sprzedaży smartfonów
W sprawozdaniu Play stwierdził, że jego całoroczne przychody wzrosną mniej niż o 2-3 proc. prognozowane na początku br.
- Ponieważ trudno będzie całkowicie skompensować sytuację z pierwszej połowy roku, przewidujemy niższy wzrost przychodów operacyjnych w całym roku 2020. Jednocześnie skorygowana EBITDA powinna nadal mieścić się w przedziale 2,5-2,6 mld zł. Bez zmian w naszych planach dotyczących gotówkowych nakładów inwestycyjnych, nasza perspektywa w zakresie generowania wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego i w zakresie polityki dywidendowej pozostaje niezmieniona - wyliczył Jean Marc Harion.
Dołącz do dyskusji: Play w II kwartale stracił 214 tys. klientów. Mniej na marketing i ze sprzedaży sprzętu, 59 tys. klientów Play Now TV Box