SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Po karze Google: porównywarki odrobiły straty, Fotka.pl bez połowy użytkowników

Porównywarki cenowe Ceneo.pl, Nokaut.pl, Skąpiec.pl i Okazje.info odrobiły spadki odwiedzalności poniesione wskutek ubiegłorocznych kar Google. Natomiast Fotka.pl straciła połowę użytkowników i jedną czwartą odsłon.

Google dwa razy karało w 2012 roku polskie strony za masowe kupowanie linków do siebie w tzw. systemach wymiany linków (SWL), usuwając linki do tych serwisów z pierwszych stron z wynikami wyszukiwania. Pod koniec stycznia taka kara dosięgła m.in. porównywarki cen Ceneo.pl (należące do Grupy Allegro), Nokaut.pl i Skąpiec.pl oraz serwis społecznościowy Fotka.pl (więcej o tym). W konsekwencji w lutym Ceneo.pl miało 25 proc. użytkowników i 21 proc. mniej, Nokaut.pl - aż 61 proc. użytkowników i 65 proc. odsłon mniej, Skąpiec.pl - 33 proc. użytkowników mniej, a Fotka.pl - 44 proc. użytkowników i 16 proc. odsłon mniej (zobacz szczegółowe dane).

Jednak po miesiącu linki do ukaranych witryn wróciły na czołowe miejsca w Google. W efekcie Ceneo.pl od marca od czerwca miało już tylko po 500-600 tys. real users i 5-10 mln odsłon mniej niż w styczniu, a od października do grudnia notowało już wyższą odwiedzalność. Nokaut.pl nieco lepsze wyniki niż w styczniu osiągnął już w marcu, a Skąpiec.pl - w maju. W styczniu br. po karze Google nie było już śladu: wszystkie te porównywarki miały mniej więcej tyle samo użytkowników co przed rokiem, a Nokaut.pl również więcej odsłon.

Za to Fotka.pl zanotowała tak niski wynik jak zaraz po zniknięciu z Google: 46 proc. użytkowników i 25 proc. mniej odsłon niż rok wcześniej. Przy czym przeciętny czas spędzany w serwisie przez internautów wzrósł o 54 proc.

Serwisy ukarane przez Google w styczniu 2012 (Megapanel PBI/Gemius) - WIRTUALNEMEDIA.PL
serwis styczeń 2013 styczeń 2012
real users odsłony ogółem czas na RU [godz:min:s] real users odsłony ogółem czas na RU [godz:min:s]
Ceneo.pl 4 690 191 85 192 845 00:18:10 4 560 721 88 367 593 00:16:21
Nokaut.pl 2 821 600 16 305 898 00:35:13 2 799 614 15 249 818 00:36:16
Skapiec.pl 1 568 180 - - 1 590 472 - -
Fotka.pl 981 786 598 796 939 06:24:31 1 832 478 793 536 640 04:09:49


Fotka.pl od lutego 2012 roku w każdym kolejnym miesiącu notowała o wiele mniejszą odwiedzalność niż rok wcześniej. Serwis odwiedzało o od 415 tys. (maj) do 905 tys. (grudzień) użytkowników mniej (to spadki od 25 do 50 proc.), którzy wykonywali od 145 mln (grudzień) do 250 mln (lipiec) mniej odsłon (czyli od 22 do 38 proc. mniej niż przed rokiem).

Fotka.pl rok po roku - WIRTUALNEMEDIA.PL
miesiąc 2012 rok 2011 rok
real users odsłony real users odsłony
I 1 832 478 392 852 678 1 744 783 781 909 680
II 1 033 778 594 152 285 1 721 641 676 899 961
III 968 878 462 653 807 1 779 151 669 661 059
IV 1 142 062 434 142 573 1 747 844 597 361 683
V 1 371 745 - 1 787 679 599 744 638
VI 1 088 537 436 003 692 1 721 043 588 980 889
VII 1 045 740 415 188 158 1 774 997 664 703 797
VIII 996 180 410 583 597 1 668 713 657 036 226
IX 903 312 392 852 678 1 586 607 583 845 527
X 903 964 433 591 166 1 695 271 614 956 469
XI 874 740 450 114 352 1 772 772 627 955 074
XII 888 024 516 695 623 1 792 769 661 865 325


W połowie maja ub.r. Google kolejny raz ukarało polskie strony za kupowanie linków do siebie. Tym razem w dół wyników wyszukiwania zepchnięte zostały m.in. porównywarka cenowa Okazje.info, serwis ogłoszeniowy Tablica.pl (Grupa Allegro) oraz witryny sieci Play i Banku Millennium (przeczytaj szczegóły).

W efekcie Okazje.info w czerwcu ub.r. zanotowały 543 tys. użytkowników wobec 1,87 mln w kwietniu (to spadek aż o 71 proc.) oraz 3,1 mln odsłon wobec 13 mln w kwietniu (spadek o 75 proc.). Serwis Play.pl odwiedziło 1,62 mln użytkowników, o 1,26 mln mniej niż dwa miesiące wcześniej).

Za to witryna Banku Millenium.pl w ogóle nie odczuła tej kary - w kwietniu miała 845 tys. real users, w maju - 861 tys., a w czerwcu – 936 tys. Natomiast Tablica.pl zanotowała w czerwcu jedynie 6 proc. mniej użytkowników niż dwa miesiące wcześniej, ale liczba odsłon na stronie wzrosła o jedną trzecią.

Serwisy ukarane przez Google w maju 2012 (Megapanel PBI/Gemius) - WIRTUALNEMEDIA.PL
serwis kwieceń 2012 czerwiec 2012
real users odsłony ogółem czas na RU [godz:min:s] real users odsłony ogółem czas na RU [godz:min:s]
Tablica.pl 2 868 576 217 020 856 00:51:34 2 651 910 289 346 262 01:07:40
okazje.info 1 873 479 13 045 997 00:04:52 543 055 3 125 737 00:03:51
play.pl 2 883 901 - - 1 621 191 - -
bankmillennium.pl 844 837 - - 935 768 - -


Okazje.info dopiero w październiku wróciły do poziomu odwiedzalności sprzed blokady w Google.

Okazje.info w 2012 roku - WIRTUALNEMEDIA.PL
miesiąc real users odsłony
I 1 727 201 12 791 439
II 2 131 732 16 279 498
III 1 863 610 13 541 902
IV 1 873 479 13 045 997
V 1 303 590 8 765 193
VI 543 055 3 125 737
VII 1 293 417 7 833 691
VIII 1 501 685 9 546 696
IX 1 493 828 9 844 390
X 1 720 964 13 104 446
XI 2 093 130 17 374 484
XII 2 085 497 16 649 236


Natomiast Tablica.pl spadek zanotowała już w kwietniu, kiedy miała 820 tys. real users i 115 mln odsłon mniej niż miesiąc wcześniej. W kolejnych miesiącach systematycznie rosła liczba odsłon na stronie (w styczniu br. wyniosła już 601 mln), ale liczba użytkowników nie przekroczyła 3 mln.

Tablica.pl w 2012 roku - WIRTUALNEMEDIA.PL
miesiąc real users odsłony
I 3 510 466 303 488 635
II 3 557 461 326 023 726
III 3 690 071 334 515 137
IV 2 868 576 217 020 856
V 2 956 380 287 828 877
VI 2 651 910 289 346 262
VII 2 678 766 289 487 523
VIII 2 741 849 311 635 119
IX 2 690 195 334 697 363
X 2 770 966 390 948 655
XI 2 887 835 485 231 649
XII 2 674 822 462 759 244


Przypomnijmy, że Grupa Allegro nie zgadzała się z zarzutami Google wobec Tablica.pl, dlatego linki do serwisu przez wiele miesięcy nie były wyświetlane na pierwszych stronach z wynikami wyszukiwania. We wrześniu Allegro dołączyło nawet do koalicji FairSearch, zajmującej się obroną konkurencji na zdominowanym przez Google rynku wyszukiwarek (więcej o tym).

Dołącz do dyskusji: Po karze Google: porównywarki odrobiły straty, Fotka.pl bez połowy użytkowników

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fotka
spadek oglądalności Fotki jest naturalny, użytkownicy powędrowali do FB. Nie widzę w tym nic zaskakującego, zostanie tam tylko mała grupa stałych userów
0 0
odpowiedź
User
Branżowo
Ciekawe, że w przypadku Millennium, wymienia się nazwę banku a jednocześnie powinno wymieniać się nieuczciwego eksperta, który te działania wprowadzał w życie, zapewne rekomendował (raczej nie wierzę, żeby robili to sami) a może nawet nie komunikowach ich konsekwencji klientowi.
0 0
odpowiedź