Po karze Google: porównywarki odrobiły straty, Fotka.pl bez połowy użytkowników
Porównywarki cenowe Ceneo.pl, Nokaut.pl, Skąpiec.pl i Okazje.info odrobiły spadki odwiedzalności poniesione wskutek ubiegłorocznych kar Google. Natomiast Fotka.pl straciła połowę użytkowników i jedną czwartą odsłon.
Google dwa razy karało w 2012 roku polskie strony za masowe kupowanie linków do siebie w tzw. systemach wymiany linków (SWL), usuwając linki do tych serwisów z pierwszych stron z wynikami wyszukiwania. Pod koniec stycznia taka kara dosięgła m.in. porównywarki cen Ceneo.pl (należące do Grupy Allegro), Nokaut.pl i Skąpiec.pl oraz serwis społecznościowy Fotka.pl (więcej o tym). W konsekwencji w lutym Ceneo.pl miało 25 proc. użytkowników i 21 proc. mniej, Nokaut.pl - aż 61 proc. użytkowników i 65 proc. odsłon mniej, Skąpiec.pl - 33 proc. użytkowników mniej, a Fotka.pl - 44 proc. użytkowników i 16 proc. odsłon mniej (zobacz szczegółowe dane).
Jednak po miesiącu linki do ukaranych witryn wróciły na czołowe miejsca w Google. W efekcie Ceneo.pl od marca od czerwca miało już tylko po 500-600 tys. real users i 5-10 mln odsłon mniej niż w styczniu, a od października do grudnia notowało już wyższą odwiedzalność. Nokaut.pl nieco lepsze wyniki niż w styczniu osiągnął już w marcu, a Skąpiec.pl - w maju. W styczniu br. po karze Google nie było już śladu: wszystkie te porównywarki miały mniej więcej tyle samo użytkowników co przed rokiem, a Nokaut.pl również więcej odsłon.
Za to Fotka.pl zanotowała tak niski wynik jak zaraz po zniknięciu z Google: 46 proc. użytkowników i 25 proc. mniej odsłon niż rok wcześniej. Przy czym przeciętny czas spędzany w serwisie przez internautów wzrósł o 54 proc.
Serwisy ukarane przez Google w styczniu 2012 (Megapanel PBI/Gemius) - WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
serwis | styczeń 2013 | styczeń 2012 | ||||
real users | odsłony ogółem | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony ogółem | czas na RU [godz:min:s] | |
Ceneo.pl | 4 690 191 | 85 192 845 | 00:18:10 | 4 560 721 | 88 367 593 | 00:16:21 |
Nokaut.pl | 2 821 600 | 16 305 898 | 00:35:13 | 2 799 614 | 15 249 818 | 00:36:16 |
Skapiec.pl | 1 568 180 | - | - | 1 590 472 | - | - |
Fotka.pl | 981 786 | 598 796 939 | 06:24:31 | 1 832 478 | 793 536 640 | 04:09:49 |
Fotka.pl od lutego 2012 roku w każdym kolejnym miesiącu notowała o wiele mniejszą odwiedzalność niż rok wcześniej. Serwis odwiedzało o od 415 tys. (maj) do 905 tys. (grudzień) użytkowników mniej (to spadki od 25 do 50 proc.), którzy wykonywali od 145 mln (grudzień) do 250 mln (lipiec) mniej odsłon (czyli od 22 do 38 proc. mniej niż przed rokiem).
Fotka.pl rok po roku - WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
miesiąc | 2012 rok | 2011 rok | ||
real users | odsłony | real users | odsłony | |
I | 1 832 478 | 392 852 678 | 1 744 783 | 781 909 680 |
II | 1 033 778 | 594 152 285 | 1 721 641 | 676 899 961 |
III | 968 878 | 462 653 807 | 1 779 151 | 669 661 059 |
IV | 1 142 062 | 434 142 573 | 1 747 844 | 597 361 683 |
V | 1 371 745 | - | 1 787 679 | 599 744 638 |
VI | 1 088 537 | 436 003 692 | 1 721 043 | 588 980 889 |
VII | 1 045 740 | 415 188 158 | 1 774 997 | 664 703 797 |
VIII | 996 180 | 410 583 597 | 1 668 713 | 657 036 226 |
IX | 903 312 | 392 852 678 | 1 586 607 | 583 845 527 |
X | 903 964 | 433 591 166 | 1 695 271 | 614 956 469 |
XI | 874 740 | 450 114 352 | 1 772 772 | 627 955 074 |
XII | 888 024 | 516 695 623 | 1 792 769 | 661 865 325 |
W połowie maja ub.r. Google kolejny raz ukarało polskie strony za kupowanie linków do siebie. Tym razem w dół wyników wyszukiwania zepchnięte zostały m.in. porównywarka cenowa Okazje.info, serwis ogłoszeniowy Tablica.pl (Grupa Allegro) oraz witryny sieci Play i Banku Millennium (przeczytaj szczegóły).
W efekcie Okazje.info w czerwcu ub.r. zanotowały 543 tys. użytkowników wobec 1,87 mln w kwietniu (to spadek aż o 71 proc.) oraz 3,1 mln odsłon wobec 13 mln w kwietniu (spadek o 75 proc.). Serwis Play.pl odwiedziło 1,62 mln użytkowników, o 1,26 mln mniej niż dwa miesiące wcześniej).
Za to witryna Banku Millenium.pl w ogóle nie odczuła tej kary - w kwietniu miała 845 tys. real users, w maju - 861 tys., a w czerwcu – 936 tys. Natomiast Tablica.pl zanotowała w czerwcu jedynie 6 proc. mniej użytkowników niż dwa miesiące wcześniej, ale liczba odsłon na stronie wzrosła o jedną trzecią.
Serwisy ukarane przez Google w maju 2012 (Megapanel PBI/Gemius) - WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||||
serwis | kwieceń 2012 | czerwiec 2012 | ||||
real users | odsłony ogółem | czas na RU [godz:min:s] | real users | odsłony ogółem | czas na RU [godz:min:s] | |
Tablica.pl | 2 868 576 | 217 020 856 | 00:51:34 | 2 651 910 | 289 346 262 | 01:07:40 |
okazje.info | 1 873 479 | 13 045 997 | 00:04:52 | 543 055 | 3 125 737 | 00:03:51 |
play.pl | 2 883 901 | - | - | 1 621 191 | - | - |
bankmillennium.pl | 844 837 | - | - | 935 768 | - | - |
Okazje.info dopiero w październiku wróciły do poziomu odwiedzalności sprzed blokady w Google.
Okazje.info w 2012 roku - WIRTUALNEMEDIA.PL | ||
miesiąc | real users | odsłony |
I | 1 727 201 | 12 791 439 |
II | 2 131 732 | 16 279 498 |
III | 1 863 610 | 13 541 902 |
IV | 1 873 479 | 13 045 997 |
V | 1 303 590 | 8 765 193 |
VI | 543 055 | 3 125 737 |
VII | 1 293 417 | 7 833 691 |
VIII | 1 501 685 | 9 546 696 |
IX | 1 493 828 | 9 844 390 |
X | 1 720 964 | 13 104 446 |
XI | 2 093 130 | 17 374 484 |
XII | 2 085 497 | 16 649 236 |
Natomiast Tablica.pl spadek zanotowała już w kwietniu, kiedy miała 820 tys. real users i 115 mln odsłon mniej niż miesiąc wcześniej. W kolejnych miesiącach systematycznie rosła liczba odsłon na stronie (w styczniu br. wyniosła już 601 mln), ale liczba użytkowników nie przekroczyła 3 mln.
Tablica.pl w 2012 roku - WIRTUALNEMEDIA.PL | ||
miesiąc | real users | odsłony |
I | 3 510 466 | 303 488 635 |
II | 3 557 461 | 326 023 726 |
III | 3 690 071 | 334 515 137 |
IV | 2 868 576 | 217 020 856 |
V | 2 956 380 | 287 828 877 |
VI | 2 651 910 | 289 346 262 |
VII | 2 678 766 | 289 487 523 |
VIII | 2 741 849 | 311 635 119 |
IX | 2 690 195 | 334 697 363 |
X | 2 770 966 | 390 948 655 |
XI | 2 887 835 | 485 231 649 |
XII | 2 674 822 | 462 759 244 |
Przypomnijmy, że Grupa Allegro nie zgadzała się z zarzutami Google wobec Tablica.pl, dlatego linki do serwisu przez wiele miesięcy nie były wyświetlane na pierwszych stronach z wynikami wyszukiwania. We wrześniu Allegro dołączyło nawet do koalicji FairSearch, zajmującej się obroną konkurencji na zdominowanym przez Google rynku wyszukiwarek (więcej o tym).
Dołącz do dyskusji: Po karze Google: porównywarki odrobiły straty, Fotka.pl bez połowy użytkowników