Poczta Polska nie chce sprzedawać „Nie” z Janem Pawłem II na okładce. Wydawca angażuje prawników
Tygodnik „Nie” (Urma) poinformował, że Poczta Polska postanowiła wycofać ze swoich placówek nowy numer pisma - z Janem Pawłem II i ukrzyżowaną lalką na okładce. We wtorek wydanie wycofywać ma Garmond Press. - Pewności nie mamy, ale są mocne przesłanki, że tak jest. Wraz z prawnikami podejmujemy działania wyjaśniające w tej sprawie - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Marta Miecińska, prezes wydawcy.
Okładka nawiązuje do publicznie padających ostatnio oskarżeń, że Karol Wojtyła (późniejszy Jan Paweł II) pracując w Krakowie jako arcybiskup miał wiedzieć o pedofilskich skłonnościach niektórych księży z diecezji, ale nie wyciągał wobec nich konsekwencji dyscyplinarnych. Na okładce "Nie" umieszczono zdjęcie papieża z miną pełną cierpienia trzymającego krzyż. Na krzyżu umieszczono nagą lalkę przypominającą niemowlaka.
W poniedziałek na profilach społecznościowych „Nie” pojawiła się informacja, że Poczta Polska być może wycofuje ze swoich placówek ostatni numer tygodnika. Na Twitterze zamieszczono też skan pisma, prawdopodobnie z Poczty Polskiej, w którym pracownik prosi o „pilne zdjęcie z ekspozycji” pisma.
"Bardzo proszę o pilne zdjęcie z ekspozycji tego wydawnictwa do czasu wycofania tego nr-u przez Garmond Press (poniedziałek, najpóźniej wtorek - 13-14.03 br.) - przekażę Państwu informację w tym temacie" - pisze w okólniku Dariusz Zieliński z Poczty Polskiej.
Z dalszej części dokumentu wynika, że Garmond Press (dostarczający Poczcie Polskiej czasopisma) miałby wycofać „Nie” ze swoich punktów sprzedaży już we wtorek. „Chodzi o to, aby do czasu wycofania tego tytułu przez Garmond Press z sieci placówek pocztowych pozycja ta była niedostępna w sprzedaży” - brzmi informacja. – Czy to autentyczne pismo Państwa pracownika? – pyta pocztowców redakcja „Nie” na Twitterze.
Czy @PocztaPolska może potwierdzić, że podjęła się cenzury prasy i kazała wycofać ze sprzedaży „NIE” z okładką z papieżem? pic.twitter.com/irycqytmBR
— Tygodnik NIE (@TygodnikNIE) March 13, 2023
Jest ustne potwierdzenie, do pracy przystępują prawnicy
W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Marta Miecińska, prezes wydawnictwa Urma, mówi: - Czy „Nie” jest wycofywane z placówek pocztowych? Nie mamy pewności, ale są mocne przesłanki, że tak właśnie jest. Zapytałam dzisiaj Garmond Press, czy to prawda, że numer pisma jest wycofywany i otrzymałam ustne potwierdzenie. Nie dostaliśmy jednak niczego na piśmie. Z obserwacji własnych i sygnałów docierających do nas przez media społecznościowe wynika jednak, że numer znika z poczty. Dlatego we wtorek wraz z prawnikami podejmiemy działania, zmierzające ku wyjaśnieniu sytuacji.
Miecińska podkreśla, że do placówek Poczty Polskiej trafia „niewielka część nakładu”. Zapytaliśmy Garmond Press o stanowisko w tej sprawie, na razie nie uzyskaliśmy odpowiedzi.
Poczta Polska zapytana o przyczyny wycofania najnowszego tygodnika "NIE" ze sprzedaży nie odpowiedziała na nasze pytania.
Marta Miecińska jest prezeską wydawnictwa Urma jesienią ub. roku. Spółka w obecnej formule została założona w połowie 2001 roku. Od początku właścicielem 100 proc. jej udziałów oraz prezesem i jedynym członkiem zarządu był Jerzy Urban, równocześnie redaktor naczelny „Nie”. Po jego śmierci nastąpiły zmiany. Choć naczelnym na papierze wciąż pozostaje Urban, udziały Urmy odziedziczyła Małgorzata Daniszewska, jego trzecia żona, związana z nim przez ponad 30 lat.
W 2021 roku przychody spółki Urma wyniosły 3,87 mln zł netto, z czego zdecydowana większość (3,85 mln zł) pochodziła z działalności wydawniczej. Nakład „Nie” w roku ubiegłym wynosił w sumie 2,95 mln egzemplarzy, sprzedaż w ujęciu rocznym - 1,11 mln egz. Strata netto firmy pogłębiła się z 584,4 do 619,2 tys. zł.
Dołącz do dyskusji: Poczta Polska nie chce sprzedawać „Nie” z Janem Pawłem II na okładce. Wydawca angażuje prawników