UOKiK karze za dzwonienie bez zgody odbiorców z zaproszeniami na pokazy sprzedażowe garnków
Spółka Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) ma zapłacić ponad 35 tys. zł kary za telefonowanie do różnych osób bez ich wcześniejszej zgody z zaproszeniami na pokazy sprzedażowe garnków - zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowanie UOKiK-u w tej sprawie trwało niemal cztery lata.
Decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest konsekwencją postępowania wszczętego w 2015 roku po listach i telefonach od klientów. Skarżyli się oni, że telemarketerzy wynajęci przez firmę Philipiak Polska (obecnie działającą pod nazwą Smak i Zdrowie) dzwonili do nich i zapraszali na pokazy garnków.
UOKiK zdecydował, że spółka za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów ma zapłacić 35 388 zł kary. Decyzja nie jest prawomocna, ukarana firma może odwołać się do sądu.
W uzasadnieniu Urząd przypomina, że firmy dzwoniące do konsumenta w celach marketingu bezpośredniego (lub zlecające to innej firmie) powinny mieć na to jego wyraźną zgodę, i to udzieloną dużo wcześniej. Nie liczy się zgoda wyrażona na początku rozmowy telefonicznej. - Wynika to z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Konsument powinien wiedzieć komu, w jakim celu i w jakim zakresie jej udziela - zaznacza UOKiK.
To druga w ostatnich miesiącach decyzja Urzędu z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. W lutym br. nałożył 71,9 tys. zł kary - także za dzwonienie do konsumentów bez ich zgody - na firmę ASC Medica ze Śremu. Decyzją UOKiK spółka miała zaniechać stosowania takich praktyk.
- Prawo chroni konsumentów przed niechcianym marketingiem bezpośrednim. Przedsiębiorca musi mieć wcześniejszą zgodę na kontakt telefoniczny - nie tylko jeśli chce przedstawić swoją ofertę, ale także gdy chce ją tylko zapowiedzieć lub wybadać potrzeby klientów - podkreślał wówczas Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.
Dołącz do dyskusji: UOKiK karze za dzwonienie bez zgody odbiorców z zaproszeniami na pokazy sprzedażowe garnków
Powinno być ale 350 000