Polacy amatorami 'podróbek'
Polacy nadal chętnie sięgają po podrobione artykuły uznanych producentów
Coraz więcej osób kupuje „podróbki” odzieży i obuwia modnych marek, nieoryginalne kosmetyki i pirackie płyty CD, DVD – wynika z cyklicznego badania „Style życia w Polsce” prowadzonego przez instytut GfK Polonia.
Wyniki badania pokazują, że nadal wysoki odsetek respondentów nie ma skrupułów przy kupowaniu podrobionych artykułów. 48 procentom zdarza się kupować „podróbki” odzieżowe, 46 procent nabywa podrobione obuwie, 38 procent nielegalnie wytwarzane kosmetyki (wzrost aż o 10 punktów proc. w porównaniu z danymi ubiegłorocznymi), a 29 procent kupuje nielegalnie nagrywane bądź kopiowane płyty CD i DVD.
Wśród respondentów nabywających podrabiane produkty największy odsetek stanowią osoby młode, często w przedziale 15-19 lat. Na przykład dla kategorii odzież i obuwie odsetek kupujących tego typu wyroby wynosi odpowiednio 58 i 52 procent. Ta skłonność generalnie dotyczy jednak wszystkich grup wiekowych, aż do 40 roku życia.
Tabela. Kupowanie podróbek przez Polaków – 2004 rok
Wyniki sondażu pokazują, że respondenci najrzadziej sięgają po pirackie kasety video, płyty DVD oraz programy komputerowe. W tym ostatnim przypadku zaskakująco niski odsetek kupujących daną kategorię wynika prawdopodobnie z faktu, że osoby wchodzą w posiadanie oprogramowania korzystając z innych źródeł, np. kopiując je lub nielegalnie instalując i tym samym nie utożsamiają jego pozyskania z czynnością zakupu.
Zestawienie wyników tegorocznego sondażu z wynikami z poprzednich lat wskazuje, że odsetek osób kupujących „podróbki” wzrósł nieznacznie w odniesieniu do większości kategorii produktów. W stosunku do 2003 roku istotny wzrost nastąpił w przypadku kosmetyków – o 10 punktów procentowych oraz obuwia – o 7 punktów procentowych.
Zjawisko kupowania podrabianych artykułów, nielegalnego oprogramowania, filmów i muzyki jest nadal obecne i, jako praktyka konsumencka, akceptowane przez dużą część polskiego społeczeństwa. Istnieje, co prawda, grupa konsumentów deklarujących, że nigdy nie kupuje artykułów wytwarzanych nielegalnie – jest ich średnio około 30 procent wziąwszy pod uwagę wszystkie kategorie badanych produktów – jednak, aby sięganie po tego typu produkty stało się rzadkością, musi nastąpić ogólny wzrost siły nabywczej Polaków.
Ponad połowa Polaków (56 procent) twierdzi, że nie jest ważne czy posiadane przez nich wyroby będą nosić na sobie markę znanego producenta. Odmiennego zdania jest 24 procent badanych, natomiast 21 procent nie ma zdania.
Wiek i wykształcenie najbardziej determinują postrzeganie roli, jaką modna marka odgrywa w postrzeganiu siebie i otoczenia. Najczęściej na markę zwracają uwagę osoby młode (przeważnie studenci i uczniowie), w wieku do 29 lat, natomiast nazwa producenta nie jest ważna dla osób starszych, powyżej 60 roku życia. W tej grupie odnotowano również wyraźnie wyższy odsetek respondentów z wykształceniem podstawowym oraz zasadniczym zawodowym.
Dołącz do dyskusji: Polacy amatorami 'podróbek'