SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat przeliczył się z wiosennymi ramówkami. Koszty w górę o 20 proc., wpływy z reklam tv tylko o 0,2 proc.

W zeszłym półroczu koszty operacyjne segmentu mediowego grupy Cyfrowy Polsat, obejmującego głównie Telewizję Polsat i Interię, wzrosły o 20 proc., a wpływy z reklam i sponsoringu tv - jedynie o 0,2 proc. Nadawca dużo zainwestował w wiosenne ramówki, ale w zarabianiu na nich zaszkodziła flauta na rynku reklamowym po wybuchu wojny. - Liczymy, że rynek wróci do dynamiki pozytywnej - mówi Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat

Przychody grupy Telewizji Polsat (czyli jej wszystkich stacji oraz biura reklamy Polsat Media obsługującego też zewnętrznych nadawców) z reklamy telewizyjnej i sponsoringu w pierwszym półroczu 2022 wzrosły o 0,2 proc. do 603 mln zł. Tylko w drugim kwartale nastąpił minimalny spadek - o 0,1 proc. do 330 mln zł.

Cały polski rynek reklamy telewizyjnej, według danych Publicis Groupe, w minionym półroczu zmalał o 1,6 proc. do 2,114 mld zł. W pierwszym kwartale nastąpił jeszcze wzrost o 0,5 proc. (do 960 mln zł), natomiast w drugim - spadek o 3,3 proc. do 1,15 mld zł.

Telewizja Polsat szacuje, że w zeszłym kwartale miała 28,6 proc. udziału w tym rynku.

6 proc. więcej z mediów

Łączne przychody segmentu mediowego grupy Cyfrowy Polsat - oprócz stacji telewizyjnych obejmującego też Grupę Interię i inne platformy internetowe - sięgnęły w zeszłym kwartale 607 mln zł, po wzroście rok do roku o 6 proc.

Firma podała, że wpłynęły na to rosnące przychody z reklam internetowych, od operatorów kablowych i satelitarnych oraz ze sprzedaży licencji, sublicencji i praw majątkowych.

Dynamika była wyższa niż w pierwszym kwartale, kiedy przychody zwiększyły się o 5 proc. do 534 mln zł.

Niższy zysk, bo ramówki dużo kosztowały

Z kolei wydatki operacyjne pionu mediowego (bez uwzględnienia kosztów amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) w pierwszym kwartale br. poszły w górę o 20 proc. do 433 mln zł, a w drugim - o 22 proc. do 465 mln zł.

Skąd tak duże wzrosty? - Licząc na lepsze perspektywy rynku reklamy zdecydowaliśmy się utrzymać wiosenną ofertę programową zgodnie z pierwotnymi założeniami - wyjaśniono w prezentacji grupy Cyfrowy Polsat.

Dużo wyższa dynamika kosztów niż wpływów przełożyła się na spadek rentowności. W pierwszym kwartale skorygowana marża EBITDA zmalała o 10,7 pkt proc. do 18,1 proc., a skorygowany zysk EBITDA - o 34 proc. do 97 mln zł. W drugim kwartale marża EBITDA spadła o 9,7 pkt proc. do 23,5 proc., a zysk EBITDA - o 25 proc. do 142 mln zł.

Sprzedaż oferty reklamowej na wrzesień „wygląda przyzwoicie”

- Jeśli chodzi o rynek reklamowy to liczymy, że (w drugim półroczu - przyp.) wróci do dynamiki pozytywnej. Finalnie powinno to oznaczać, że rok zamknie się w okolicy zera w stosunku do zeszłego roku w kontekście tych danych, które mamy za 6 miesięcy" - powiedział podczas telekonferencji dla mediów Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

- Lipiec, sierpień mamy sprzedane, to wygląda dobrze. Wrzesień jest w trakcie realizacji i to wygląda przyzwoicie. Wygląda na to, że druga połowa roku powinna być OK - opisał.

W maju prezes Telewizji Polsat informował, że spodziewa się niskiego jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w 2022 roku.

Członek zarządu ds. finansowych Katarzyna Ostap-Tomann zapowiedziała, że grupa w trzecim kwartale skupi się na stabilizacji EBITDA. - Dla nas to, co jest najważniejsze na trzeci kwartał, to ustabilizowana nominalna EBITDA - zapowiedziała.

W drugim kwartale br. zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł 2022 roku 893,3 mln zł i był o 0,4 proc. wyższy od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes. Wynik spadł o blisko 22 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku.

Przychody Cyfrowego Polsatu w drugim kwartale br. sięgnęły 3.228 mln zł i były o 2,8 proc. wyższe od konsensusu. W ujęciu rok do roku sprzedaż zwiększyła się o 2 proc.

Dołącz do dyskusji: Polsat przeliczył się z wiosennymi ramówkami. Koszty w górę o 20 proc., wpływy z reklam tv tylko o 0,2 proc.

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
vggg
Pan sprzedaje belkot oraz muł szmire siano i i badziewie
0 0
odpowiedź
User
Mgr z MBA
Nowe paradokumenty nie przyciągnely widowni ? Uuuu nie będzie premii od Solorza
0 0
odpowiedź
User
mar
Nowe paradokumenty nie przyciągnely widowni ? Uuuu nie będzie premii od Solorza


Patodokumenty.
0 0
odpowiedź