Polsat z pierwszą dywidendą w epidemii, wypłaci Cyfrowemu Polsatowi 300 mln zł
Cyfrowy Polsat w br. otrzyma od Telewizji Polsat 299,9 mln zł dywidendy, pierwszy raz od 2019 roku. Telewizja Polsat zwiększyła przychody o 9,1 proc. do 1,65 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 16,4 proc. osiągnęła wyższy zysk, bo sama dostała więcej dywidend.
Telewizja Polsat jest nadawcą 39 kanałów z kilku kategorii: ogólnotematycznych (na czele z głównym Polsatem, TV4 i TV6), informacyjnych, sportowych, lifestylowych, muzycznych i filmowych. Nadawca ostatni raz mocno zwiększyła swoje portfolio pod koniec 2017 roku, kupując za ok. 103 mln zł od holdingu ZPR Media spółki emitujące stacje Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV, Vox Music TV, Fokus TV i Nowa TV (w przypadku dwóch ostatni początkowo 34 proc. udziałów).
Zarabia z dwóch głównych źródeł: sprzedaży oferty reklamowej swoich stacji (zajmuje się tym biuro reklamy Polsat Media) oraz opłat od oferujących je operatorów satelitarnych i kablowych. W ub.r. przychody w ramach grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat sięgnęły 1,26 mld zł, wobec 1,13 mld zł rok wcześniej.
Dużo więcej na produkcje i licencje, 484 pracowników
Wydatki operacyjne Polsatu wzrosły znacznie mocniej od wpływów - o 16,4 proc. do 1,35 mld zł. Zdecydowanie najwięcej nadawca przeznacza na produkcje własne (w górę z 416,7 do 529,1 mln zł) oraz amortyzację i utratę wartości licencji filmowych i praw sportowych (z 402,2 do 447,9 mln zł).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty pracownicze zwiększyły się z 75 do 82 mln zł. 6-osobowy zarząd spółki zarobił 9,74 mln zł, wobec 10,04 mln zł rok wcześniej, natomiast łącznie zarobki ośmiu członków rady nadzorczej zwiększyły się z 5,04 do 5,5 mln zł.
W spółce w ub.r. było średnio 484 pracowników etatowych, o 15 więcej niż w 2020 roku.
Nakłady na dystrybucję i marketing wzrosły z 28,8 do 36,1 mln zł, a wartość sprzedanych licencji i pozostałych aktywów obrotowych zmalała z 14 do 6,7 mln zł.
Dwa razy więcej z dywidend
Zysk operacyjny Polsatu zmniejszył się z 348,6 do 298,6 mln zł. Natomiast pozostałe wskaźniki rentowności poprawiły się, przede wszystkim dzięki wzrostowi wpływów inwestycyjnych ze 111,5 do 222 mln zł.
Nadawca zainkasował w ub.r. 102,67 mln zł z dywidend i 122,96 mln zł z zysku spółki osobowej, wobec odpowiednio 21,12 i 92,78 mln zł rok wcześniej. Należy do niego 100 proc. udziałów m.in. Polsat Media i Grupy Interia i prawie 100 proc. udziałów Eleven Sports.
Natomiast kwota zapłaconych odsetek od pożyczek zmalała z 22,87 do 14,72 mln zł.
Dywidenda po dwóch latach przerwy
Telewizja Polsat osiągnęła w ub.r. 505,9 mln zł zysku brutto i 445,6 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 436,9 i 356,7 mln zł w 2020 roku. Z zeszłorocznego zysku 300 mln zł przeznaczono na wypłatę dywidendy do końca br., a 145,6 mln zł na kapitał zapasowy.
Cyfrowy Polsat ma prawie 100 proc. udziałów Telewizji Polsat, jest właścicielem 2,37 mln walorów. Z dywidendy trafi do niego 299,9 mln zł. Natomiast kontrolowana przez Zygmunta Solorza TiVi Foundation jest właścicielem 10 udziałów stanowiących 0,0004 proc. kapitału. W efekcie dostanie 120 tys. zł z tegorocznej dywidendy.
Polsat wypłaci pierwszą dywidendę od wybuchu epidemii. Przez ostatnie dwa lata zyski spółki trafiały w całości na kapitał zapasowy: w ub.r. było to 356,7 mln zł, a w 2020 roku 379,5 mln zł. Natomiast rok wcześniej przekazała swoim udziałowcom 200 mln zł, a 143,5 mln zł zostawiła sobie w kapitale zapasowym.
Na koniec ub.r. kapitał własny firmy wynosił już 1,88 mld zł, podczas gdy na koniec 2018 roku było to 902,2 mln zł.
Pierwsza połowa br. była dużo trudniejsza dla segmentu mediów grupy Cyfrowy Polsat. Jego wpływy z reklam i sponsoringu w telewizji zwiększyły się tylko o 0,2 proc., a koszty operacyjne poszły w górę o 20 proc., przez co skorygowany zysk EBITDA zmalał o ponad jedną piątą do 239 mln zł.
Cały holding (należą też do niego m.in. Polkomtel i Netia) w zeszłym kwartale przy wzroście przychodów o 2 proc. do 3,228 mld zł zanotowała spadek zysku netto z 541,7 do 282,7 mln zł. Na koniec czerwca miał 13,349 mln sprzedanych usług oraz 5,99 mln indywidualnych klientów abonamentowych i 68,8 tys. firmowych.
Dołącz do dyskusji: Polsat z pierwszą dywidendą w epidemii, wypłaci Cyfrowemu Polsatowi 300 mln zł