Polsat zapłacił 13 mln zł za Superstację, za Eleven Sport Network – 154 mln zł. Wpływy Grupy Polsat o 23 proc. w górę
W minionym kwartale wpływy Cyfrowego Polsatu w segmencie telewizyjnym wzrosły w skali roku o 23 proc. do 375 mln zł, głównie dzięki sprzedaży pakietów z Polsat Sport Premium i Eleven Sports Network. Za 50 proc. udziałów Eleven Sports Network firma zapłaciła 154,4 mln zł (może jeszcze dopłacić 21,5 mln zł), a za 100 proc. udziałów Superstacji - 13 mln zł.
W prezentacji dla inwestorów Cyfrowy Polsat podał, że w minionym kwartale jego wpływy sprzedażowe w segmencie nadawania i produkcji telewizyjnej wyniosły 375 mln zł, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.
W poprzednich kwartałach br. dynamika tych przychodów była znacznie niższa: w drugim kwartale wzrosły o 6 proc. do 412 mln zł, a w pierwszym kwartale - o 15 proc. do 350 mln zł (głównie ze względu na efekt nabycia siedmiu kanałów od Grupy ZPR Media).
Cyfrowy Polsat uzasadnia, że duży wzrost przychodów w minionym kwartale wynika z włączenia do jego oferty hurtowej pakietów z kanałami Eleven Sports Network oraz Polsat Sport Premium. Przypomnijmy, że firma większościowe udziały Eleven Sports Network kupiła pod koniec maja. Stacje Eleven Sports w modelu a la carte (czyli za dodatkową opłatą) są oferowane przez wielu operatorów telewizyjnych i internetowych.
Z kolei cztery kanały i dwa serwisy pay-pre view Polsat Sport Premium zostały uruchomione pod koniec sierpnia, są w nich transmitowane mecze piłkarskiej Ligi Mistrzów i Ligi Europy (Polsat kupił prawa do pokazywania tych rozgrywek przez trzy sezony). Na potrzeby tych stacji uruchomiono nowe studio, wydając na to 15 mln zł.
Cyfrowy Polsat włączył Polsat Sport Premium i Eleven Sports Network do swoich pakietów, ponadto zaoferował pakiet Polsat Sport Premium innym operatorom (według nieoficjalnych informacji operatorzy muszą płacić po 10 euro rocznie od abonenta, który wykupi ten pakiet).
Stacje i serwisy Polsat Sport Premium do swoich ofert włączyły m.in. nc+, UPC Polska i WTvK. Ta pierwsza platforma będzie oferować je do końca br. bez dodatkowym opłat swoich abonentom korzystającym z pakietów z Canal+.
154,4 mln zł za 50 proc. udziałów Eleven Sports Network, 13 mln zł za 100 proc. Superstacji
Latem br. Cyfrowy Polsat sfinalizował kupno 50 proc. udziałów (plus jeden) Eleven Sports Network oraz 100 proc. udziałów Superstacji. Tę pierwszą transakcję ogłoszono pod koniec maja, podając, że cenę ustalono 38 mln euro.
Jednak ostatecznie, po uwzględnieniu długo netto Eleven Sports Network, cena wyniosła 35,9 mln euro. Cyfrowy Polsat zapłacił ją w dwóch ratach: 18 mln euro pod koniec maja, a 17,9 mln euro pod koniec lipca. W przeliczeniu na naszą walutę wydał 154,4 mln zł.
Ustalono też, że jeśli wartość Eleven Sports Network (liczona jako 9-krotność skorygowanego zysku EBITDA) w oparciu o osiągnięte wyniki w 2020 roku przekroczy 80 mln euro, Cyfrowy Polsat zapłaci dodatkowo 25 proc. tej nadwyżki. Firma Zygmunta Solorza szacuje, że ta dodatkowa płatność wyniesie 21,5 mln zł.
W swoim sprawozdaniu finansowym Cyfrowego Polsatu uwzględnił, że od 25 maja do końca września br. wpływy z Eleven Sports Network wyniosły 45,9 mln zł, a zysk netto - 5,2 mln zł.
Z kolei na początku czerwca br. Telewizja Polsat kupiła 100 proc. udziałów Superstacji od firm Ster (należy do Heronima Ruty, wieloletniego współpracownika Zygmunta Solorza) oraz Karswell Limited i Sensor Overseas Limited (obie należą do Zygmunta Solorza). Cenę ustalono na 13 mln zł.
Na dzień transakcji Superstacja miała ujemne aktywa netto (-2 mln zł), co wynikało głównie z 7,7 mln zł zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek. W ub.r. Superstacja zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 4,9 proc. do 12,8 mln zł oraz 142,7 tys. zł zysku netto (w 2016 roku miała 670,7 tys. zysku). Prezes firmy Adam Stefanik tłumaczył to skutkami przesunięcia stacji w dół na liście kanałów w nc+.
Ponadto Telewizja Polsat w br. dopłaciła 2 mln zł za spółki Eska TV i Lemon Records. Pod koniec ub.r. za 100 proc. ich udziałów oraz 15,5 proc. udziałów TV Spektrum zapłaciła Grupie ZPR Media ok. 103 mln zł. Wiosną br. dokupiła 33,4 proc. udziałów TV Spektrum.
Wpływy reklamowe wzrosły mniej od średniej rynkowej
W trzech kwartałach br. przychody Grupy Telewizja Polsat z reklam i sponsoringu wyniosły 831 mln zł, o 7,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Firma szacuje swój udział w tym rynku na ok. 27 proc.
Natomiast według danych Starcomu łączne wydatki na reklamy i sponsoring w telewizji wzrosły w tym okresie o 8 proc. do 3,08 mld zł.
Niższy wzrost w przypadku Telewizji Polsat wynika głównie z negatywnego efektu transmisji w TVP piłkarskich mistrzostw świata w czerwcu i lipcu br. O ile w pierwszym kwartale przychody Polsatu z reklam i sponsoringu zwiększyły się w skali roku o 15,1 proc., a cały rynek - o 9,6 proc., o tyle w całym pierwszym półroczu wyniki Polsatu wzrosły o 4,5 proc., a całego rynku - o 7,9 proc.
W trzech kwartałach br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 7,68 mld zł wpływów ze sprzedaży i 750,7 mln zł zysku netto, a w samym trzecim kwartale - 2,73 mld zł wpływów i 227,1 mln zł zysku. Wzrosła liczba świadczonych przez firmę jednostkowych usług abonamentowych, a zmalała - prepaidowych.
Dołącz do dyskusji: Polsat zapłacił 13 mln zł za Superstację, za Eleven Sport Network – 154 mln zł. Wpływy Grupy Polsat o 23 proc. w górę