Polscy konsumenci wybrali Produkt Roku
28 lutego poznaliśmy werdykt 5 000 polskich konsumentów, którzy wybrali najlepsze nowości, jakie pojawiły się na rynku FMCG w ciągu minionego roku.
W ten sposób zakończyła się II edycja programu marketingowego, który w Europie Zachodniej znany jest od prawie 20 lat, a na rynek polski został wprowadzony w ubiegłym roku przez spółkę Produkt Roku Polska.
Program nazywa się Produkt Roku. Wybór Konsumentów. Tworzą go dwa zasadnicze elementy: wielkie badanie opinii polskich konsumentów na temat nowych lub innowacyjnych produktów FMCG oraz tytuł i logo, którym producenci mogą posługiwać się w reklamach i na opakowaniach produktów uznanych w badaniu za najbardziej atrakcyjne w swojej kategorii.
W bieżącym roku wyłoniono Produkty Roku w 22 kategoriach. Tysiące konsumentów zadecydowało, że najlepszymi nowościami są:
Mini Delicje w kategorii Ciastka, wafelki, batony (producent: Lu Polska S.A.)
Złote Misie w kategorii Cukierki, żelki, galaretki (producent: Haribo Sp. z o.o.)
Paluszki Rybne Złota Rybka w kategorii Mrożonki (producent: Frosta Sp. z o.o., dystrybutor: Jeronimo Martins Dystrybucja S.A.)
Lody tradycyjne w kategorii Lody (producent: Zielona Budka S.A.)
Fruvita w kategorii lody (producent: Bakoma S.A., dystrybutor: Jeronimo Martins Dystrybucja S.A.)
Paluszki Lajkonik w kategorii Chrupki, paluszki (producent: The Lorenz Bahlsen Snack-Word Sp. z o.o.)
Przyprawy marki Appetita "Gotujemy po polsku" w kategorii Przyprawy sypkie (producent: Ziołopex Sp. z o.o.)
Ser Światowid w kategorii Sery, twarogi (producent: OSM Łowicz, dystrybutor: Jeronimo Martins Dystrybucja S.A.)
Ketchup Pudliszki w kategorii Ketchupy, musztardy (producent: HJ Heinz Polska S.A.
Woda Żywiec Zdrój Smako-Łyk w kategorii Napoje (producent: Żywiec Zdrój S.A.)
Dove Krem Intensywnie Pielęgnujący w kategorii Środki do pielęgnacji ciała (producent: Unilever Polska S.A.)
Emulsja do opalania SPF 8 Slim Body w kategorii Środki do opalania
(producent: Laboratorium Kolastyna S.A.)
Krem Revitalift Double Lifting w kategorii Środki do pielęgnacji twarzy
(producent: L’Oréal Polska Sp. z o.o.)
Mascara Volume Shocking w kategorii Kosmetyki kolorowe
(producent: L’Oréal Polska Sp. z o.o.)
Velvet Najdłuższy w kategorii Papierowe artykuły higieniczne
(producent: Kimberly-Clark S.A.)
Air Wick Freshmatic w kategorii Odświeżacze powietrza
(producent: Reckitt Benckiser (Poland) S.A.)
Cif Super Cream w kategorii Domowe Środki czystości
(producent: Unilever Polska S.A.)
Ultra Max Mop i wiadro w kategorii Mopy (producent: FHP Vileda Sp. z o.o.)
Rękawice ochronne Stella Pack S.A. w kategorii Rękawice Ochronne
(producent: Stella Pack S.A.)
Ściereczka z mikrofibry w kategorii Gąbki, ściereczki (producent: Stella Pack S.A.)
Pedigree w saszetkach w kategorii Karma dla psów
(producent: Masterfoods Polska Sp. z o.o.)
Whiskas w puszce ze świeżym mięsem w kategorii Karma dla kotów
(producent: Masterfoods Polska Sp. z o.o.)
W jaki sposób wyłaniane są Produkty Roku?
W styczniu br. instytut badawczy TNS OBOP poprosił reprezentatywną grupę 5 000 Polaków o to, by w każdej kategorii wskazali produkt ich zdaniem najbardziej atrakcyjny oraz produkt, z którego byli najbardziej zadowoleni (spośród produktów używanych). Produktami Roku zostały te nowości, które uzyskały najwyższe wskaźniki atrakcyjności i zadowolenia w swoich kategoriach.
To badanie nowości rynkowych prowadzone jest od prawie 20 lat według tej samej, sprawdzonej metody w wielu krajach europejskich, m.in. we Francji, Włoszech, w Hiszpanii, Belgii, Czechach, Wielkiej Brytanii, Portugalii, na Węgrzech oraz w Izraelu. W ciągu najbliższych 2-3 lat Produkt Roku pojawi się w pozostałych krajach europejskich. W ten sposób powstanie globalny europejski panel badawczy liczący ok. 200.000 respondentów.
Produkt Roku. Wybór Konsumentów nie jest kolejną zabawą sms-ową, konkursem z nagrodami ani werdyktem "loży ekspertów". Jest to wielkie, niezależne badanie, w którym "jury" składające się wyłącznie z konsumentów decyduje, które produkty zasługują na wyróżnienie i które z nich dobrze rokują na przyszłość.
Takiego werdyktu nie może zbagatelizować żaden producent i to zapewne sprawiło, że do tegorocznej edycji Produktu Roku swoje nowości zgłosiło aż ok. 40 producentów, wśród których są światowe koncerny (np. L’Oréal, Unilever, Reckitt Benckiser) ale też duża grupa liczących się producentów polskich (np. Ziołopex, Stella Pack, Kolastyna). Producenci przystępując do badania w krajach gdzie Produkt Roku zadomowił się na dobre, zdają sobie sprawę, że jest to program, który może efektywnie stymulować sprzedaż produktów nowych lub innowacyjnych.
Produkt Roku to również cenna wskazówka dla konsumentów. Z badania, o którym mowa powyżej wynika m.in., że co trzecia osoba dokonująca zakupów bierze pod uwagę nagrody i wyróżnienia przyznawane produktom. Z kolei aż 23% spośród tych osób spontanicznie wymienia Produkt Roku jako znak, który skłonił ich do zakupu. Wybierając towary z logo Produkt Roku mamy gwarancję, że są to nowości naprawdę dobre. Przecież sprawdziło to przed nami kilka tysięcy konsumentów, którzy wypowiedzieli się w badaniu. Dla konsumentów ma to często większą wartość niż przekaz podawany przez producentów w reklamach ich produktów.
Następne badanie zostanie przeprowadzone w styczniu przyszłego roku. Opinie zebrane od 5.000 konsumentów będą podstawą do wyłonienia Produktów Roku 2007.
Dołącz do dyskusji: Polscy konsumenci wybrali Produkt Roku