Polscy wydawcy zamykają dostęp do bezpłatnych treści w internecie
Sześć wydawnictw prasowych i Polskie Radio zdecydowały o zamknięciu od września darmowego dostępu do należących do nich 42 serwisów internetowych. Dostęp do nich będzie możliwy jedynie w płatnym systemie sprzedaży Piano Media, m.in. w miesięcznej cenie 19,99 zł.
Do projektu dołączyły takie spółki jak Agora, Murator, Ringier Axel Springer Polska, Media Regionalne, Polskapresse, Edytor oraz Polskie Radio. Jak podano w komunikacie, uruchamiając wspólnie system Piano na naszym rynku, wchodzą oni w nurt przybierającego na znaczeniu światowego trendu sprzedawania przez wydawców swoich treści w internecie.
- Staramy się w internecie odnaleźć taki model biznesowy, który pozwoli być mniej zależnym od reklamodawców. Sądzimy, że zwłaszcza wydawcy oferujący treści o charakterze lokalnym mają szansę dostarczyć płacącym internautom oczekiwanej wartości. Najważniejsza jest dla nas lojalność czytelników. A system Piano Media pomoże zwiększać przychody bazujące na subskrybentach - mówi Marek Stankiewicz, dyrektor strategii i rozwoju produktów internetowych w Polskapresse
- Cały proces jest prosty i efektywny dla naszych użytkowników. Jedna opłata zapewnia im dostęp do treści wielu stron różnych wydawców. Dla nas, udział w systemie Piano jest kolejnym krokiem w budowie internetowej strategii naszych tytułów prasowych. To z kolei pomoże nam nieustannie dostarczać - zarówno w sieci jak i poza nią - wysokiej jakości treści przygotowywane przez nasze zespoły redakcyjne - dodaje Michał Gwiazdowski, kierownik ds. mediów cyfrowych w Agorze.
Start Piano na polskim rynku nie oznacza, że od zaraz wszystkie treści tych wydawców będą płatne. Oni sami będą mogli wybrać, które treści wejdą w skład systemu i jakie korzyści będą z tego tytułu osiągać ich użytkownicy. Część wydawców biorących udział w projekcie zapewni użytkownikom dostęp do swoich serwisów, które po opłaceniu będą wolne od jakichkolwiek reklam, inni natomiast dawać będą możliwość zapoznania się z treściami zanim będą one dostępne dla ogółu użytkowników. Niektórzy z kolei zdecydowali się przygotowywać ekskluzywne treści, które osiągalne będą wyłącznie poprzez platformę Piano.
Uruchomienie płatnych sekcji na wszystkich 42 serwisach wchodzących w skład projektu Piano przebiegać będzie etapami. Na początku, obecność Piano na stronach wydawców będzie widoczna tylko w postaci cienkiego paska logowania Piano na górze każdego z serwisów. Następnie, w sierpniu, uruchomiony zostanie darmowy program testowy, zaś od 6 września br. system subskrypcyjny będzie już w pełni funkcjonował. Dostęp do serwisów na tydzień kosztować będzie 9,90 zł, na miesiąc - 19,90 zł, a na rok 199 zł.
Polska jest trzecim krajem, w którym Piano w ciągu ostatnich 14 miesięcy uruchomiło jednolity system dostępu do kontentu produkowanego przez krajowe media. Jest to największy jak dotąd rynek, z 38 milionami mieszkańców i ponad 19 milionami użytkowników. - Polska pozwala nam pokazać, jak dobrze działa nasz system na dużych rynkach - mówi Tomas Bella, prezes Piano. Firma jest już w trakcie negocjacji z wydawcami na kilku kontynentach, a do końca 2012 roku zamierza uruchomić swoją platformę w kolejnym kraju.
Serwisy wchodzące w skład platformy Piano w Polsce:
Agora: wyborcza.pl, poradnikdomowy.pl, czterykaty.pl, ladnydom.pl, e-ogrody.pl, magazyn-kuchnia.pl, logo24.pl
Murator: se.pl, gwizdek24.se.pl, superauto24.se.pl, muartordom.pl, poradnikzdrowie.pl, urzadzamy.pl, dlarodzinki.pl, mowimyjak.pl, wymarzonyogrod.pl, archirama.pl, muratorplus.pl
Polskapresse: polskatimes.pl, dziennikzachodni.pl, kurierlubelski.pl, gazetawroclawska.pl, gazetakrakowska.pl, dzienniklodzki.pl, gloswielkopolski.pl, dziennikbaltycki.pl
Media Regionalne: echodnia.eu, dziennikwschodni.pl, wspolczesna.pl, poranny.pl, gazetalubuska.pl, nto.pl, pomorska.pl, gs24.pl, gk24.pl, gp24.pl, nowiny24.pl, to.com.pl
Edytor: gazetaolsztynska.pl, wm.pl
Ringier Axel Springer Polska: forbes.pl
Polskie Radio: polskieradio.pl
Dołącz do dyskusji: Polscy wydawcy zamykają dostęp do bezpłatnych treści w internecie