Polska e-reklama w górę o 22 proc., 1,95 mld zł w 2011 roku
W 2011 r. na reklamę internetową w Polsce wydano 1,948 mld zł, czyli o 22 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z badania IAB AdEx. Coraz większy udział w rynku ma SEM, traci display.
Ubiegłoroczny wzrost wydatków reklamowych w polskim internecie był najwyższy od 2008 roku. - To wynik lepszy niż prognozy z początku roku - podkreśla Piotr Kowalczyk, prezes zarządu stowarzyszenia IAB Polska, które realizację badania IAB AdEx zleciło firmie PwC. - Porównując to z danymi o wydatkach w innych mediach, widać, że internet jest obecnie motorem napędowym całej branży reklamowej w Polsce, która bez udziału sieci zamiast niewielkiego wzrostu zanotowałaby spadek - podkreśla.
W ciągu dwóch lat udział reklam display w całościowych wydatkach marketingowych w internecie spadł z 50 do 41 proc., natomiast udział reklam w wyszukiwarkach wzrósł z jednej czwartej do jednej trzeciej. - Przy czym wzrosty notują praktycznie wszystkie segmenty rynku, a szczególnie reklama wideo, SEM i reklama kontekstowa, a także po raz pierwszy reklama w urządzeniach mobilnych - zaznacza Piotr Kowalczyk.
Prawie połowa wydatków reklamowych w polskim internecie pochodzi z branż finansowej, telekomunikacyjnej, handlowej i motoryzacyjnej. W ub.r. segment handlowy wyprzedził pod tym względem branżę motoryzacyjną.
Natomiast z roku na rok o minimum 50 proc. swoje internetowe budżety marketingowe zwiększyły firmy z sektora handlowego, odzieżowego i farmaceutycznego. Sporo mniej niż rok wcześniej wydali za to na e-reklamę marketerzy z branży edukacyjnej i komputerowo-audiowizualnej.
Badanie IAB AdEx za ub.r. objęło dane od 32 najważniejszych podmiotów polskiego rynku internetowego (przede wszystkim głównych portali i sieci reklamowych) oraz estymowaną wartość wpływów reklamowych Google Polska.
Dołącz do dyskusji: Polska e-reklama w górę o 22 proc., 1,95 mld zł w 2011 roku