SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio z 20 mln zł straty operacyjnej. Już 81 proc. wpływów z abonamentu i rekompensaty

W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł, głównie dzięki wzrostowi wpływów z abonamentu rtv i rekompensaty. Przychody reklamowe nadawcy wzrosły o 0,8 proc., nadal są o ok. 20 mln zł niższe niż w 2019 roku. Natomiast koszty publicznego nadawcy poszły w górę o 14,5 proc. do 374 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Agnieszka Kamińska, fot. Polskie RadioAgnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio

Według opublikowanego właśnie sprawozdania abonamentowego w ub.r. prawie 81 proc. wpływów Polskiego Radia pochodziło z abonamentu rtv i rekompensaty. Przychody w tym zakresie zwiększyły się rok do roku o 2,6 proc. do 285,86 mln zł.

Wpływy nadawcy z abonamentu zwiększyły minimalnie - ze 159,28 do 159,95 mln zł, a z rekompensaty abonamentowej - ze 119,2 do 125,92 mln zł. Telewizja Polska, Polskie Radio i 17 publicznych rozgłośni regionalnych od 2020 roku otrzymują dużo wyższe niż wcześniej rekompensaty abonamentowe, wynoszące ok. 2 mld zł.

Rekompensatę dzieli Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, zdecydowaną większość przyznaje TVP. KRRiT podzieliła już tegoroczną rekompensatę: TVP dostanie ok. 1,75 mld zł, Polskie Radio - 130 mln zł, a rozgłośnie regionalne - łącznie prawie 115 mln zł.

W ub.r. rekompensata i abonament rtv stanowiły 80,68 proc. przychodów Polskiego Radia, wobec 80,49 proc. rok wcześniej. W bilansie nadawcy poziom 200 mln zł pierwszy raz przekroczyły w 2018 roku, a w 2020 i ub.r. wynosiły już znacznie powyżej 250 mln zł.

Polskie Radio z 42 mln zł z reklam

Przychody Agencji Reklamy, zajmującej się sprzedażą oferty reklamowej i sponsoringowej Polskiego Radia, zwiększyły się w ub.r. o 0,8 proc. do 42,29 mln zł. Przez pięć lat do 2019 roku nadawca osiągnął rocznie 60-68 mln zł z oferty marketingowej.

Udział przychodów reklamowych w budżecie Polskiego Radia zmalał z 12,13 do 11,94 proc.

Według danych Publicis Groupe w ub.r. wartość polskiego rynku reklamy radiowej poszła w górę o 13,9 proc. (czyli 94,9 mln zł) do 776 mln zł. Była o 3,2 proc. wyższa niż w 2019 roku.

Natomiast według badania Radio Track, którym posługują się agencje mediowe i reklamodawcy, w ub.r.udział radiowej Jedynki w rynku słuchalności zmalał z 5,2 do 4,7 proc., Trójki - z 3,8 do 1,9 proc., natomiast wynik Polskiego Radia 24 poszedł w górę z 0,6 do 0,8 proc., a Dwójki - z 0,4 do 0,5 proc. Jedynka i Trójka zanotowały najgorsze wyniki w swojej historii.

Przychody Polskiego Radia określone jako pozostałe zwiększyły się rok do roku z 25,43 do 26,15 mln zł. Ich udział w łącznych wpływał nadawcy pozostał niezmienny - 7,38 proc.

W sprawozdaniu wyliczono, że na tę kategorię składają się m.in. przychody pozyskiwane przez komórki antenowe w ramach koprodukcji audycji, wpływy ze sprzedaży usług dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych przez Polskie Radio dla Zagranicy, ze sprzedaży prowadzonej przez pozostałe komórki organizacyjne oraz pozostałe wpływy operacyjne i finansowe.

374 mln zł kosztów, dużo więcej na informacje i sport

W ub.r. koszty Polskiego Radia sięgnęły 374,05 mln zł, co wobec 326,61 mln zł przed rokiem oznacza wzrost o 14,5 proc.

Na realizację misji publicznej nadawca przeznaczył 347,05 mln zł. Udział środków z abonamentu i rekompensaty w finansowaniu misji zmalał rok do roku z 91,24 do 82,37 proc.

Wydatki na misję publiczną w zakresie tworzenia treści zwiększyły się z 238,29 do 273,19 mln zł. Procentowo najmocniej poszły w górę w obszarze sportu - z 9,05 do 18,47 mln zł, ze względu na obsługę w ub.r. piłkarskiego Euro i letnich igrzysk olimpijskich.

Koszty w obszarze informacji wzrosły z 72,62 do 82,75 mln zł, w obszarze kultury - z 68,89 do 79,02 mln zł, w zakresie publicystyki - z 48,16 do 51,11 mln zł. W obszarze edukacji nastąpił wzrost z 27,77 do 30,67 mln zł, a w obszarze rozrywki - spadek z 11,73 do 11,15 mln zł.

Wydatki na nadawanie analogowe zwiększyły się z 52,82 do 56,04 mln zł, a na cyfrową emisję DAB+ - z 5,36 do 6,68 mln zł.

W sprawozdaniu abonamentowym Polskie Radio nie podaje swoich dokładnych wyników rentowności. Natomiast zestawienie 354,31 mln zł przychodów i 374,05 mln zł kosztów wskazuje, że na poziomie operacyjnym firma zanotowała nieco ponad 20 mln zł straty.

W 2020 roku nadawca przy zwiększeniu się przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł (dzięki abonamentowi i rekompensacie, wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc.) zanotowało wzrost wyniku netto z 10,44 mln zł straty do 16,1 mln zł zysku. We wrześniu wypłacił ponad 3 mln zł nagród pracownikom, 1974 osoby otrzymały obligatoryjnie po 1675,07 zł brutto.

Polskie Radio w br. prognozuje głębszą stratę

W drugiej połowie marca br. Polskie Radio poinformowało działające w firmie związki zawodowe, że nie mogą liczyć na podwyżki, bo nadawca musi ciąć koszty. Zaznaczyło, że nie oznacza to obniżek pensji. Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl publiczny nadawca planuje w br. 64,4 mln zł straty.

Ze skorygowanego planu programowo-finansowego Polskiego Radia na br. wynika, że w Jedynce ma być mniej informacji, audycji kulturalnych i słownych, w Trójce - mniej publicystyki, kultury i audycji mówionych, a cięcia mają objąć też ramówki m.in. Radia Dzieciom i Radia Kierowców.

Od stycznia 2020 roku prezesem i jedyną osobą w zarządzie Polskiego Radia jest Agnieszka Kamińska, w lutym br. została wybrana przez Radę Mediów Narodowych na kolejną kadencję.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio z 20 mln zł straty operacyjnej. Już 81 proc. wpływów z abonamentu i rekompensaty

32 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Vincent
Po owocach ich czynów poznaliśmy ich
odpowiedź
User
Marikka 45
Gratulacje!!!Ogromne! Niszczenia kraju ciąg dalszy.
odpowiedź
User
.
Żadna #p.r.z.e.c.h.o.w.a.l.n.i.a#p.o.k.r.a.k# nie utrzyma się bez państwowej dotacji...
odpowiedź