Polskie Radio zapowiada inwestycje
Polskie Radio podsumowało sfinalizowany 31 maja proces zamiany częstotliwości trzech z anten. Nadawca inwestuje w 'nowe media'.
„W wyniku alokacji Jedynka ma w tej chwili około 92-procentowy zasięg, wcześniej jedną trzecią kraju, Dwójka 62 proc., a w niedługim czasie ma wzrosnąć do 68 proc., czyli zaledwie o 10 proc. mniej niż do tej pory. Radio BiS ma ponad 30-procentowy zasięg” – podsumowywał wczoraj Wojciech Makowski, doradca zarządu ds. technicznych.
Prezes Zarządu Krzysztof Czabański nie zdradza ile w sumie kosztowała cała inwestycja. Mówi jedynie, że są to sumy w okolicach kilku milionów złotych, przy czym największe koszty wiążą się z promocją całego przedsięwzięcia. - Koszty ponosimy cały czas. Musimy nagłośnić sprawę, a do końca roku przewidujemy też promocję głównych anten, więc koszty jeszcze wzrosną – mówił.
Równie mocno, co alokacją, Polskie Radio zajmuje się w chwili obecnej jak najskuteczniejszym dotarciem do słuchacza poprzez internet. Większość anten odświeżyła layouty. Pojawiły się tam też nowe funkcje. Przede wszystkim udostępniono portal podcastowy. W portalu można znaleźć podcasty wszystkich programów PR oraz: Teatru Polskiego Radia, Studia Reportażu i Dokumentu i Naczelnej Redakcji Programów Katolickich. W ramach oferty programowej słuchacze otrzymują dostęp do takich pozycji jak: wywiad „Sygnałów dnia”, gość „Muzycznej Jedynki”, „Z kraju i ze świata”, czy „Śniadanie w Trójce”.
- Pomyśleliśmy o słuchaczach, którzy nie zdążyli wysłuchać swojej ulubionej audycji. Dzięki podcastowi mogą to zrobić w każdej chwili, a subskrybując serwis, użytkownik dostaje go prosto na swój komputer – komentowała Barbara Stachowiak, dyrektor Nowych Mediów PR.
Oprócz usługi podcastowej, pojawiły się także nowe kanały tematyczne Nauka i Kultura, a tam czterogodzinne programy edukacyjne dostępne wyłącznie użytkownikom sieci. Programy odświeżane są z tygodniową częstotliwością, a znajdziemy je na www.polskieradio.pl/nauka i www.polskieradio.pl/kultura.
Jak określają to władze - wykonano tym samym pierwszy krok w kierunku emisji cyfrowej.
- Polskie Radio tematem cyfryzacji zajmuje się już od 10 lat. Cyfryzacja umożliwi przede wszystkim dotarcie rozgłośni do szerszej grupy osób, z czym do tej pory, nadając analogowo, zawsze się borykaliśmy – mówią.
- Naziemna emisja cyfrowa to ciągle jednak perspektywa 5-6 lat. Najpierw uporać się z tym musi telewizja. Dopiero później przyjdzie pora na radio. Trwają jednak pracę nad poprawieniem jakości dźwięku cyfrowego poprzez internet i platformy cyfrowe – mówił Wojciech Makowski. W internecie, dzięki współpracy z iTVP, strumień osiąga w chwili obecnej moc 192 kilobitów/sekundę, co porównywalne jest do jakości nośnika CD. Strumienie, zarówno te internetowe jak i poprzez platformy cyfrowe, mają wzrosnąć do nawet 320 kilobitów/sekundę.
Nierozwiązana wydaje się natomiast kwestia IV anteny, czyli Radia BiS. Głośno mówiło się o uczynieniu z młodzieżowej Biski, stacji o profilu czysto informacyjnym.
Co prawda Czabański mówi, że w tym momencie trwają rozmowy na temat pod jakim profilem funkcjonować będzie Radio BiS, ale po chwili wszystko wydaje się jasne. - Jesteśmy w stanie utrzymać BiS jako stację skierowaną do ludzi młodych, ale pod nieco zmienionym, i unowocześnionym profilem, zaś w przeciągu dwóch lat chcemy osiągnąć z nią 2-3 procentowe udziały w skali kraju. - Ostateczna decyzja co do przyszłości Czwórki zapadnie na przełomie czerwca i lipca.
Okazuje się też, że zapowiadane Info-Radio, prawdopodobnie nie powstanie. Ponad 90 proc. zasięg Jedynki, a także rozbudowane serwisy pozostałych stacji, w pełni wystarczają zapotrzebowaniom nadawcy na treści info. Decyzja czy w ogóle kanał - bo miałaby to być nowa antena – powstanie, zapadnie na jesieni.
Udział w rynku % | Marzec - maj 2007 | Marzec - maj 2006 |
Radio RMF FM | 22,9% | 21,8% |
Radio Zet | 19,3% | 18,5% |
Jedynka - Program 1 Polskiego Radia | 12,0% | 14,2% |
Trójka - Program 3 Polskiego Radia | 6,6% | 6,3% |
Radio Maryja | 2,1% | 2,3% |
Radio Wawa | 0,9% | 0,8% |
Radio TOK FM | 0,9% | 0,8% |
Radiostacja | 0,8% | 0,6% |
Dwójka - Program 2 Polskiego Radia | 0,7% | 0,7% |
Bis Polskie Radio | 0,4% | 0,7% |
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio zapowiada inwestycje