SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad 218 mln zł straty TVP w 2012. Będą dalsze cięcia

Telewizja Polska miała w 2012 roku 218,8 mln zł straty netto. Spółka podaje, że to głównie efekt wydatków poniesionych we wcześniejszych latach. W ub.r. wzrosły przychody abonamentowe TVP, ale spadły jej wpływy reklamowe.

TVP podała, że w 2012 r. poniosła nakłady o charakterze jednorazowym związane z Euro 2012 i simulcastem, czyli wymaganą ustawowo jednoczesną emisją programu w technice analogowej i cyfrowej, wynoszące ok. 205 mln zł.

W ubiegłym roku nastąpił spadek przychodów reklamowych i sponsorskich spółki o 177 mln zł, przede wszystkim w wyniku załamania się rynku reklamy telewizyjnej i zmian w strukturze rynku reklamowego (spadek udziałów dużych anten kosztem kanałów tematycznych i nowych stacji z naziemnej telewizji cyfrowej). Wzrosły z kolei przychody abonamentowe o 49 mln zł do 254 mln zł (tj. o 24 proc.). TVP jednak przypomina w komunikacie, że są one mniejsze aż o 261 mln zł niż w 2007 roku. W ub.r. abonament stanowił tylko 18,5 proc. przychodów ogółem TVP. Spółka podała też, że jej wskaźnik EBIDTA (eliminujący m.in. obciążenie kosztami amortyzacji wcześniejszych inwestycji oraz amortyzacji licencji filmowych i praw do audycji) w 2012 roku był dodatni i wynosił 63 mln zł.

TVP chwali się też skalą oszczędności. W 2012 r. koszty jej działalności operacyjnej zostały obniżone o 200 mln zł w stosunku do 2011 roku. - Zestawiając poziom kosztów operacyjnych z roku 2012 ze stanem sprzed restrukturyzacji, tj. rokiem 2008, można stwierdzić trwałą redukcję kosztów wynoszącą 0,5 mld zł rocznie - czytamy w komunikacie.

W ubiegłym roku zmniejszono zatrudnienie o 162 etaty, a w okresie czteroletnim zatrudnienie zostało obniżone o 1200 etatów. Koszty wynagrodzeń spadły w ubiegłym roku o 46 mln zł, a w czasie czterech lat o 186 mln zł. Poczyniono oszczędności dotyczące kosztów funkcjonowania jednostek pomocniczych (22 mln zł w 2012 r., a 75 mln zł na przestrzeni 4 lat) i oddziałów terenowych (30 mln zł w 2012 r., a 120 mln zł od 2008 r.). O kilkadziesiąt milionów złotych zredukowano też koszty jednostkowe produkcji audycji telewizyjnych, z reguły bez szkody dla widzów (przez ograniczenie kosztów jednostkowych produkcji). W ramach procesu restrukturyzacji spółka przygotowała do sprzedaży kilkadziesiąt nieruchomości o wartości około 350 mln zł. TVP zapowiada na ten rok kolejne etapy restrukturyzacji.

Spółka podaje, że w ramach optymalizacji prowadzone były jednocześnie efektywne działania proprzychodowe i związane z dywersyfikacją przychodów. W ub.r. w porównaniu do 2009 r. przychody z reemisji wzrosły ponad trzykrotnie, a sprzedaż reklam w kanałach tematycznych siedmiokrotnie. Udział pozostałych przychodów w przychodach ogółem TVP (poza reklamą, sponsoringiem i abonamentem) poszedł do góry z 9,8 proc. w 2011 r. do 12 proc. w 2012 r.

TVP przypomina, że nie może przerywać programów reklamami, co przynosi wymierną stratę w jej przychodach. - Szacuje się, że w 2012 r. spółka z racji zakazu przerywania programów reklamami utraciła ok. 380 mln zł przychodów. To więcej niż roczny budżet TVP1 czy oddziałów terenowych łącznie. Jednocześnie brak jest w Polsce jakiegokolwiek mechanizmu rekompensującego te straty TVP  - głosi komunikat TVP.

Spółka podkreśla, że jej obecna sytuacja finansowa jest ustabilizowana. - Bieżący stan płynności finansowej jest lepszy o przeszło 110 mln zł w stosunku do najtrudniejszego okresu z połowy października 2012 r. Wynik finansowy spółki po 2 miesiącach 2013 r. to zysk wynoszący 26,7 mln zł, znacznie przekraczający zarówno plan na ten okres jak i wynik w porównywalnym okresie 2012 r  - głosi komunikat.

W tym roku zarząd TVP planuje ograniczenie kosztów działalności operacyjnej o kolejne 50,2 mln zł. - Decyzja ta jest wynikiem utrzymującej się trudnej sytuacji na rynku reklamy telewizyjnej i niemożliwości realizacji zakładanych przychodów reklamowych, jak również drastycznego zmniejszenia z 11 do 2 mln złotych dotacji MSZ dla Programu Satelitarnego TV Polonia. Wdrożenie oszczędności pozwoli na zachowanie stabilizacji finansów Spółki i realizację przyjętych na 2013 rok założeń w zakresie wyniku finansowego i płynności finansowej TVP - podano w komunikacie. Ten rok spółka planuje zakończyć bez straty netto.

Dołącz do dyskusji: Ponad 218 mln zł straty TVP w 2012. Będą dalsze cięcia

50 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Telewizja kłamie, nie ma widzów, abonentów i reklam
Nikt nie oglądał misji TVP-OLITRUK? Jak nie ma programu, to nie ma reklam. Reklamodawcy kupują reklamy w telewizji, która jest oglądana przez widzów. Nie ma widzów, nie ma reklam. Po co komu partyjna telewizja? Może członkowie partii sobie obejrzą... prognozę pogody, albo partyjne notowania..
odpowiedź
User
jack
Tłumaczenia godne intelektu Dworaka i tytanów intelektu z RN. Inne stacje zarabiały na reklamach, kryzys dziwnym trafem dotyczy tylko TVP. Mieć Euro i nie zarobić na reklamach przy największej od czasu chrztu Polski imprezie to potrafi tylko ta karykatura prezesa. Przy czym zresztą sprzedawać te reklamy, przy serialach wyciągniętych ze śmietnika innych stacji? Czy przy teatrzykach, robionych cztery razy drożej, niż powinny kosztować?Zysk jest wyższy po dwóch miesiącach? Bo jeszcze nie zdołali roztrwonić abonamentu, który na poczatku roku wpływa. Ale paraprezes zamiast zająć się firmą pisze listy do ZDF, bo to najważniejsze. Czekam, aż w rewanżu przes ZDF napisze list w sprawie filmiku Gargas, który narusza wszelkie standardy dziennikarstwa, ale Wielki Geolog postanowił go puścić
odpowiedź
User
Yogidługonogi
Takie są fajne programy w tej telewizji. Informacyjne szczególnie. O Panu Premierze na przykład. Jak ciężko pracuje. Albo o komunie. Że to takie złożone czasy były. Albo o Kaczyńskim. Że to chyba jednak zły człowiek jest. I DLACZEGO TYLKO LEMINGI TO OGLĄDAJĄ??? Dziwne...
odpowiedź