Ponad 80 proc. polskich internautów niepokoi zanik bezpośrednich kontaktów
82 proc. przeciętnych polskich internautów i 91 proc. tych najaktywniejszych jest zaniepokojone perspektywą zaniku bezpośrednich kontaktów międzyludzkich wskutek rozwoju social media. Ponad połowa jest zmęczona nadmiarem technologii i szumem informacyjnym, a jedna trzecia boi się o swoją prywatność w sieci.
Z badania Euro RSCG Worldwide i Market Probe International wynika, że 53 proc. Polaków intensywnie korzystających z internetu (tzw. prosumentów) i 45 proc. użytkowników przeciętnie aktywnych w sieci deklaruje zmęczenie nadmiarem technologii. Ponad połowa narzeka też na ogrom napływających zewsząd informacji oraz wynikające m.in. z tego ciągłe „zabieganie”.
Mimo to aż 75 proc. prosumentów i 41 proc. przeciętnych internautów uważa, że obecność w mediach społecznościowych czyni ich lepiej poinformowanymi. Z kolei prawie połowa użytkowników z pierwszej grupy i jedna trzecia z drugiej ocenia, że korzystanie z sieci pozytywnie wpływa na ich życie towarzyskie. 70 proc. prosumentów i 60 proc. pozostałych internautów podkreśla, że dzięki aktywności w internecie mogą być w stałym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi nawet wtedy, gdy mieszkają oni daleko.
Z drugiej strony prawie jedna trzecia polskich internautów - 30 proc. prosumentów i 32 proc. pozostałych użytkowników - przyznaje, że przynajmniej raz żałowali zamieszczenia w sieci poufnych informacji o sobie i, że powinniśmy w większym stopniu chronić naszą prywatność. Ci respondenci zgadzają się z tezą, że rozwój technologii informacyjnych ingeruje w ich prywatność i może prowadzić nawet do jej zaniku.
Polskich internautów mocno niepokoi wpływ postępu technologicznego na środowisko naturalne. 90 proc. prosumentów i 82 proc. przeciętnych użytkowników obawia się, że ten rozwój wywoła negatywne zmiany klimatyczne, natomiast 86 i 81 proc. osób z tych grup boi się, że zabraknie naturalnych źródeł energii. Przy czym 45 proc. internautów nie potrafi jednoznacznie określić, czy nowe technologie uczynią nasze życie lepszym czy gorszym, mówiąc, że jest na to jeszcze za wcześnie.
Sondaż jest częścią globalnego badania przeprowadzonego przez Euro RSCG Worldwide i Market Probe International w czerwcu i lipcu ub.r. wśród 7,2 tys. dorosłych internautów, z których 16 proc. na podstawie wstępnych pytań określono jako prosumentów. Sondaż metodą CAWI został zrealizowany w 19 krajach, w każdym z nich obejmując grupę ponad 500 osób reprezentatywnych dla wszystkich dorosłych internautów w danym kraju.
Dołącz do dyskusji: Ponad 80 proc. polskich internautów niepokoi zanik bezpośrednich kontaktów
Na poczatek propunuje okiełznać, nałożyć kaganiec biznesowi ankieterskemu, eksploatującemu bez opamietania przestrzeń publiczną, nie zawsze w szczytnych celach, intersie zbiorowości.