Poznań z nowym logo i strategią komunikacji. Nie wszystkim się podoba
„Jesteś u siebie” – to nowe hasło promujące stolicę Wielkopolski. Poznań zaprezentował także nowe logo i strategię komunikacji miasta jako marki. To pierwsza taka zmiana od 2009 roku.
Nowa strategia komunikacji marki Poznań została zaprezentowana 15 maja, podczas odbywającego się w stolicy Wielkopolski międzynarodowego kongresu “Impact’24”.
- W Poznaniu razem tworzymy miasto przyjazne wszystkim, pełne życzliwości i szacunku. Takie, które jest domem dla każdego człowieka, bez względu na pochodzenie, wiek, orientację seksualną, stopień sprawności czy przekonania. Jesteśmy dumni z naszej tysiącletniej historii i odważnie patrzymy w przyszłość - dlatego nadszedł czas na zmiany. Chcemy, by nowa identyfikacja wizualna łączyła wielowiekową tradycję Poznania z wizerunkiem nowoczesnego miasta, jakie wspólnie tworzymy - powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Nowe logo Poznania
Logo marki Poznań to dom, który jest zarazem literą "P". Gwiazdka nad domem symbolizuje poznańskie wartości: kompaktowość, przyjazność i sprawczość, a także dumę, wolność i człowieka. Równocześnie dyskretnie nawiązuje do poprzedniego logotypu, który zdążył już się zadomowić w pamięci mieszkańców i turystów. To symbol kontynuacji, oraz współgrania przeszłości i przyszłości, tradycji i nowoczesności. Sam znak domu po odwróceniu tworzy literę “P” - inicjał imion świętych Piotra i Pawła.
Kampania promocyjna nowej marki będzie oparta o hasło *Jesteś u siebie, które pokazywane będzie w wielu kontekstach. Na początek - podczas Nocy Muzeów, w formie świetlnych napisów. Zaprojektowany został także przyjazny wizerunek patronów Poznania, świętych Piotra i Pawła, obecnych w herbie Miasta. Przerysowany w przystępnej formie, będzie wykorzystany np. podczas tworzenia miejskich gadżetów.
Zmiana strategii promocji Poznania po kilkunastu latach
Poprzednia strategia marki Poznania została opracowana 15 lat temu - w 2009 roku.
- Prace zaczęliśmy od analizy symboliki herbu Poznania oraz jego nowoczesnej restylizacji - podkreśla Maciej Kawecki, projektant ze studia Brandburg, który przygotował logo. - Zadaniem było jednak zbudowanie nowoczesnych narzędzi komunikacji odpowiednich dla europejskiej metropolii jaką jest Poznań. Język wizualny musiał być więc dynamiczny, nowoczesny, zgodny ze współczesnymi trendami projektowania. I tu pojawił się drugi obszar poszukiwań, a więc co myślą mieszkańcy Poznania dziś, co jest dla nich ważne – dodaje Kawecki.
Długofalowy proces rozpoczął się już w styczniu 2023 roku. Po przeanalizowaniu dotychczasowej strategii rozwoju miasta, której podstawą były m.in. obszerne konsultacje z mieszkańcami Poznania, a także po analizie marki, opracowań badań społecznych oraz badań dotyczących jakości życia, postawiono na kolejne warsztaty - tym razem z przedstawicielami lokalnych organizacji, zajmujących się turystyką, inwestycjami czy inicjatywami o charakterze społeczno-kulturalnym. To w ich trakcie zdefiniowano najważniejsze wartości związane z misją Poznania, które są istotne dla poznaniaków i poznanianek. Wśród nich znalazły się m.in.: otwartość, współodpowiedzialność i współtworzenie. I to właśnie na nich opiera się nowa strategia marki Miasta.
Strategia stała się podstawą do pracy nad nową identyfikacją wizualna miasta. W jej centrum znajduje się logo. Nową odsłonę zyska też miejska strona internetowa.
Wprowadzanie nowej strategii marki będzie odbywać się stopniowo, poczynając od zmiany komunikacji wizualnej Urzędu Miasta Poznania.
- Zmiany będziemy wprowadzać z dbałością o środowisko, rozsądnie i praktycznie, po poznańsku - mówi Joanna Żabierek, zastępczyni dyrektora Gabinetu Prezydenta UMP ds. marketingu miasta. - Zależy nam na podejściu zero waste zarówno przy wykonaniu materiałów informacyjnych, jak i przy działaniach promocyjnych, więc nie zmarnujemy żadnych zasobów. Jeżdżące po Poznaniu taksówki z miejskim herbem nie będą wymieniać go na logo, to oczywiste. Ale już np. nowe materiały graficzne promujące miejskie wydarzenia będą zaprojektowane zgodnie z księgą marki miasta – dodaje Żabierek.
Krzysztof Stanowski bez ogródek o nowym logo Poznania
Pierwsze reakcje na zmianę logotypu Poznania zdecydowanie nie są jednoznacznie pozytywne. W mediach społecznościowych nie brak osób zdziwionych decyzją o nowej, zielonej kolorystyce oraz kpiących z hasła “logo marki Poznań to dom”. Do krytyków decyzji władz miasta zdecydowanie można zaliczyć Krzysztofa Stanowskiego, który podsumował zmianę bez ogródek: “Ale kupa” - wypalił dziennikarz na platformie X.
Dołącz do dyskusji: Poznań z nowym logo i strategią komunikacji. Nie wszystkim się podoba