Procentowe podsumowanie roku 2006 w radiu
W ubiegłym roku wzrost udziałów w rynku radiowym zanotowały Radio Zet, Eska,Trójka, Ad.point, RMF Maxxx, Dwójka, Biska, Tok FM i VOX FM. Kto stracił najwięcej?
Liderem rynku radiowego w 2006 roku było radio RMF FM - wynika z najnowszego badania instytutu SMG/KRC A Millward Brown Company.
Udziały radia RMF FM w rynku słuchalności wyniosły 21,7% (w 2005 roku - 22,0 proc.). Na drugim miejscu uplasowało się Radio Zet z 18,8 proc. udziałem w rynku (poprzednio 18,6 proc.), na trzecim Program I Polskiego Radia z wynikiem 14,4 proc. (spadek o 0,2 punktu proc.), a na czwartym sieć "Eska" - 7,8 proc. (7,7 proc.).
Udziały w rynku % | Styczeń - grudzień 2006 | Styczeń – grudzień 2005 |
Radio RMF FM | 21,7% | 22,0% |
Radio Zet | 18,8% | 18,6% |
Jedynka - Program 1 Polskiego Radia | 14,4% | 14,6% |
ESKA [33] | 7,8% | 7,7% |
Trójka - Program 3 Polskiego Radia | 6,0% | 5,8% |
Audytorium 17 [17] | 5,2% | 5,5% |
Złote Przeboje [18] | 3,8% | 3,8% |
Radio Maryja | 2,0% | 2,5% |
AD Point [11] | 1,7% | 1,6% |
RMF MAXXX [8] | 0,9% | 0,5% |
Radio Wawa | 0,8% | 1,0% |
Radiostacja | 0,8% | 0,8% |
Radio TOK FM | 0,7% | 0,5% |
Dwójka - Program 2 Polskiego Radia | 0,7% | 0,6% |
Bis Polskie Radio | 0,6% | 0,4% |
PLUS [11] | 0,5% | 0,8% |
VOX FM [8] | 0,4% | 0,3% |
ROXY [6] | 0,3% | 0,4% |
Eska ROCK [4] | 0,2% | 0,2% |
styczeń 2006 : grudzień 2006 (wielkość: 91 882)
styczeń 2005 : grudzień 2005 (wielkość: 92 083)
Grupy celowe: wszystkie przypadki
Wielkość (nie ważona): 30 046 727
(573 069 przypadków, 100,0% całej próby)
Komentarz: Ewa Osińska Radio Buying Manager w MediaCom Warszawa
Na poziomie ogólnym najbardziej znaczącym wydarzeniem w 2006 roku, a zarazem największym zaskoczeniem było przejęcie RMF FM przez niemiecki koncern Bauer. Operacja przygotowywana przez wiele miesięcy utrzymana była w idealnej tajemnicy, rynek został zaskoczony. To duże przyśpieszenie w toczącym się procesie koncentracji mediów w zewnętrznym kapitale.
Stanisław Tyczyński – wielki wizjoner i śmiały inwestor odstąpił od głoszonego od lat ideału “jesteśmy jedynym dużym nadawcą ze 100% udziałem krajowego kapitału”. Czar prysł…chyba, że zaskoczy nas ponownie uaktywniając swój potencjał na innym terenie – może telewizyjnym, może w nowym projekcie sieci RMF Maxxx?
Z punktu widzenia reklamy radiowej sporym wydarzeniem jest powstanie nowego pakieru zakupowego “Drapacz Chmur”, którego powstanie jest wynikiem kompromisu trzech konkurencyjnych właścicielskich sieci radiowych: Agory, ZPR oraz Ad Point.
Wartość rynku reklamowego w 2006 roku szacuje na ok 500 mln netto w części radiowej.
Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
Dalsza konsolidacja rynku zapoczątkowana w skali ogólnopolskiej przez Bauera. Prawdopodobna zmiana właściciela sieci Ad Point, Wawa, RMF Maxxx – czy sieć zostanie przeksztalcona w tzw. radiowizję czyli projekt telewizji satelitarno internetowej - może właśnie taki projekt odpowiadałby wyzwolonym ambicjom Stanisława Tyczyńskiego?
Ciekawe, czy Rupert Murdoch wejdzie na rynek radiowy w Polsce? Ten lub kolejny rok może być przełomowym dla radia w kontekście nowych mediów. Radio cyfrowe obecne w internecie już teraz proponuje ofertę reklamową – to dziedzina z perspektywą szybkiego rozwoju.
Radio cyfrowe odbierane satelitarnie wejdzie być może z reklamą na ekrany telewizorów za pomocą form wizualnych (obecnie to masowe zjawisko w Wielkiej Brytanii). Można już nagrywać formatowane muzycznie podcasty, również z płytotek tradycyjnych stacji naziemnych, które sprzedają swoją bazę muzyczną w pakietach różnych kategorii muzycznych.
Radiowy product placement? Reklama w radiu cyfrowym może wchodzić w kontekst słownych form bez ograniczeń prawnych…
Zaskakujące, ale czy na pewno już w 2007? Zapewne będzie to pionierski rok wprowadzający nowe zjawiska niekoniecznie jednak od razu na skalę masową.
Dołącz do dyskusji: Procentowe podsumowanie roku 2006 w radiu