SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Procentowe podsumowanie roku 2006 w radiu

W ubiegłym roku wzrost udziałów w rynku radiowym zanotowały Radio Zet, Eska,Trójka, Ad.point, RMF Maxxx, Dwójka, Biska, Tok FM i VOX FM. Kto stracił najwięcej?

Liderem rynku radiowego w 2006 roku było radio RMF FM - wynika z najnowszego badania instytutu SMG/KRC A Millward Brown Company.

Udziały radia RMF FM w rynku słuchalności wyniosły 21,7%  (w 2005 roku - 22,0 proc.). Na drugim miejscu uplasowało się Radio Zet z 18,8 proc. udziałem w rynku (poprzednio 18,6 proc.), na trzecim Program I Polskiego Radia z wynikiem 14,4 proc. (spadek o 0,2 punktu proc.), a na czwartym sieć "Eska" - 7,8 proc. (7,7 proc.).

 

Udziały w rynku %Styczeń - grudzień 2006Styczeń – grudzień 2005
Radio RMF FM21,7%22,0%
Radio Zet18,8%18,6%
Jedynka - Program 1 Polskiego Radia14,4%14,6%
ESKA [33]7,8%7,7%
Trójka - Program 3 Polskiego Radia6,0%5,8%
Audytorium 17 [17]5,2%5,5%
Złote Przeboje [18]3,8%3,8%
Radio Maryja2,0%2,5%
AD Point [11]1,7%1,6%
RMF MAXXX [8]0,9%0,5%
Radio Wawa0,8%1,0%
Radiostacja0,8%0,8%
Radio TOK FM0,7%0,5%
Dwójka - Program 2 Polskiego Radia0,7%0,6%
Bis Polskie Radio0,6%0,4%
PLUS [11]0,5%0,8%
VOX FM [8]0,4%0,3%
ROXY [6]0,3%0,4%
Eska ROCK [4]0,2%0,2%

styczeń 2006 : grudzień 2006 (wielkość: 91 882)
styczeń 2005 : grudzień 2005 (wielkość: 92 083)
Grupy celowe: wszystkie przypadki
Wielkość (nie ważona): 30 046 727
 (573 069 przypadków, 100,0% całej próby)
 

Komentarz: Ewa Osińska Radio Buying Manager w MediaCom Warszawa

Na poziomie ogólnym najbardziej znaczącym wydarzeniem w 2006 roku, a zarazem największym zaskoczeniem było przejęcie RMF FM przez niemiecki koncern Bauer. Operacja przygotowywana przez wiele miesięcy utrzymana była w idealnej tajemnicy, rynek został zaskoczony. To duże przyśpieszenie w toczącym się procesie koncentracji mediów w zewnętrznym kapitale.
Stanisław Tyczyński – wielki wizjoner  i śmiały inwestor odstąpił od głoszonego od lat ideału “jesteśmy jedynym dużym nadawcą ze 100% udziałem krajowego kapitału”. Czar prysł…chyba, że zaskoczy nas ponownie uaktywniając swój potencjał na innym terenie – może telewizyjnym, może w nowym projekcie sieci RMF Maxxx?
Z punktu widzenia reklamy radiowej sporym wydarzeniem jest powstanie nowego pakieru zakupowego “Drapacz Chmur”, którego powstanie jest wynikiem kompromisu trzech konkurencyjnych właścicielskich sieci radiowych: Agory, ZPR oraz Ad Point.

Wartość rynku reklamowego w 2006 roku szacuje na ok 500 mln netto w części radiowej.

Co wydarzy się w branży w 2007 roku?
Dalsza konsolidacja rynku zapoczątkowana w skali ogólnopolskiej przez Bauera. Prawdopodobna zmiana właściciela sieci Ad Point, Wawa, RMF Maxxx – czy sieć zostanie przeksztalcona w tzw. radiowizję czyli projekt telewizji satelitarno internetowej - może właśnie taki projekt odpowiadałby wyzwolonym ambicjom Stanisława Tyczyńskiego?
Ciekawe, czy Rupert Murdoch wejdzie na rynek radiowy w Polsce? Ten lub kolejny rok może być przełomowym dla radia w kontekście nowych mediów. Radio cyfrowe obecne w internecie już teraz proponuje ofertę reklamową – to dziedzina z perspektywą szybkiego rozwoju. 
Radio cyfrowe odbierane satelitarnie wejdzie być może z reklamą na ekrany telewizorów za pomocą form wizualnych (obecnie to masowe zjawisko w Wielkiej Brytanii). Można już nagrywać formatowane muzycznie podcasty, również z płytotek tradycyjnych stacji naziemnych, które sprzedają swoją bazę muzyczną w pakietach różnych kategorii muzycznych.
Radiowy product placement?  Reklama w radiu cyfrowym może wchodzić w kontekst słownych form bez ograniczeń prawnych…
Zaskakujące, ale czy na pewno już w 2007? Zapewne będzie to pionierski rok wprowadzający nowe zjawiska niekoniecznie jednak od razu na skalę masową.

Dołącz do dyskusji: Procentowe podsumowanie roku 2006 w radiu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl