SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Producenci sprzętu elektronicznego dominują na rynku dóbr konsumpcyjnych

Dzięki rosnącej popularności urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony, ich producenci deklasują konkurencję w opracowanym przez Deloitte rankingu globalnych graczy na rynku dóbr konsumpcyjnych "Global Powers of Consumer Products 2013". Pomimo kryzysu 250 największym producentom na świecie udało się zwiększyć zarówno przychody, które w ostatnim zakończonym roku finansowym przekroczyły 3 biliony dolarów, jak i zyski.

Producenci sprzętu elektronicznego dominują na rynku dóbr konsumpcyjnych

Dzięki rosnącej popularności urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony, ich producenci deklasują konkurencję w opracowanym przez Deloitte rankingu globalnych graczy na rynku dóbr konsumpcyjnych "Global Powers of Consumer Products 2013". Pomimo kryzysu 250 największym producentom na świecie udało się zwiększyć zarówno przychody, które w ostatnim zakończonym roku finansowym przekroczyły 3 biliony dolarów, jak i zyski.

Jak wskazują eksperci Deloitte, rosnąca liczba urządzeń mobilnych wpływa nie tylko na przychody firm z tego sektora, ale również na zwyczaje konsumenckie. Już 58 proc. posiadaczy smartfonów posłużyło się nimi podczas zakupów online. Między innymi dzięki popularyzacji nowych narzędzi zapewniających konsumentom stały dostęp do internetu wartość sprzedaży e-commerce na całym świecie ma w tym roku przekroczyć bilion euro.

69 proc. konsumentów dokonuje decyzji zakupowych pod wpływem opinii, jakie znajdują o danym produkcie lub usłudze w internecie. Aby do nich dotrzeć często korzystają z urządzeń mobilnych, które coraz powszechniej służą także do dokonania samego zakupu. Zdaniem ekspertów Deloitte udział zakupów online w najbliższych miesiącach dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych będzie się zwiększać, jako że liczba użytkowników tego sprzętu rośnie lawinowo. Tylko w USA własnego smartfona ma prawie połowa konsumentów, w Chinach - dwóch na trzech, a w krajach rozwijających się, takich jak Rosja czy Brazylia, liczba ta sięga nieco powyżej jednej trzeciej populacji.

Pierwsze trzy lokaty w rankingu "Global Powers of Consumer Products 2013" zajmują obecnie producenci sprzętu elektronicznego. Piąty rok z rzędu najsilniejszym okazał się koreański Samsung, choć mocno po piętach depcze mu koncern Apple, który w ciągu ostatnich pięciu lat wspiął się o 21 pozycji, a od ostatniego notowania przeskoczył cztery miejsca. Na trzecim miejscu pozostał japoński Panasonic.

Jednocześnie to nie producenci elektroniki są liderami pod kątem dynamiki wyniku. Spośród wszystkich sektorów drugi rok z rzędu najwyższą stopę wzrostu zanotowała branża modowa (14 proc.). Jest ona również najbardziej rentowna przy łącznej marży netto wynoszącej 8 proc. Największym graczem na tym rynku jest nadal amerykański Nike.

Z kolei liczba przedstawicieli sektorów żywnościowego, napojów i tytoniowego w grupie 250 najszybciej rozwijających się firm zmniejszyła się ze 140 do 137. Pomimo tego segment spożywczy i producenci wyrobów tytoniowych odnotowali łączny wzrost przychodów ze sprzedaży o 9 proc.

Mimo spowolnienia gospodarczego w ostatnim zamkniętym roku finansowym (tj. FY 2011 - obejmujący rok podatkowy kończący się najpóźniej w czerwcu 2012 r.) przychody 250 największych producentów dóbr konsumpcyjnych wyniosły 3,12 biliona dolarów (rok wcześniej w roku finansowym 2010 było to 2,82 biliona dolarów). Oznacza to wzrost na poziomie 7 proc. 80 proc. spółek z tego zestawienia może się pochwalić większymi przychodami ze sprzedaży, a 90 proc. zanotowało zysk, który średnio wyniósł 6,5 proc. (w roku finansowym 2010 było to 8,5 proc.).

Natomiast połowę z podmiotów, które dotknął spadek przychodów, stanowią firmy japońskie, borykające się wciąż ze skutkami trzęsienia ziemi i tsunami.

W branży producentów dóbr konsumpcyjnych duże wzrosty przychodów zapewnia firmom ekspansja na rynkach wschodzących. Największe wzrosty wykazały spółki z Afryki i Bliskiego Wschodu (o 24 proc.), a za nimi uplasowała się Ameryka Łacińska (16 proc.). Silną reprezentację w grupie krajów wschodzących mają firmy z Brazylii, a także z Chin. Dla porównania w Ameryce Północnej wzrost ten wyniósł 14 proc, a w Europie - tylko 4 proc. Pod tym względem z państw europejskich najlepiej wypadają spółki francuskie (wzrost o 15 proc.), które osiągnęły wyniki ponad dwukrotnie lepsze niż firmy z Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Łączne przychody ze sprzedaży dziesięciu największych producentów dóbr konsumpcyjnych na świecie wyniosły 846 mld dolarów, przy wzroście o 4,8 proc. r./r. W porównaniu z całym zestawieniem jest to wynik nieco gorszy, przede wszystkim ze względu na słabszą kondycję Panasonica i Sony, a także fińskiej Nokii. Przychody pierwszej dziesiątki to 27,1 proc. wyniku wszystkich producentów dóbr konsumpcyjnych. Firmy, które znalazły się w zestawieniu, musiały w roku finansowym 2011 osiągać przychody na poziomie co najmniej 3 miliardów dolarów. 

NAJWIĘKSI ŚWIATOWI PRODUCENCI DÓBR KONSUMPCYJNYCH - TOP 10
Miejsce                    w rankingu Firma Kraj pochodzenia Przychody                                 ze sprzedaży netto                  w FY11 (mln dolarów) Wzrost przychodów       ze sprzedaży netto           w FY11 (w proc.)
1 Samsung Electronics Korea Południowa 150 152 6,7
2 Apple USA 108 249 66
3 Panasonic Japonia 99 412 -9,7
4 Nestle Szwajcaria 94 704 -10,1
5 Procter & Gamble USA 83 680 1,4
6 Sony Japonia 70 022 -12,3
7 PepsiCo USA 66 504 15
8 Unilever Holandia i Wielka Brytania 64 721 5
9 Kraft Foods (obecnie Mondelēz International) USA 54 365 10,5
10 Nokia Finlandia 53 846 -8,9


Przygotowany przez firmę doradczą Deloitte raport "Global Powers of Consumer Products 2013. Engaging the connected consumer" przedstawia ranking 250 największych światowych producentów dóbr konsumpcyjnych w oparciu o powszechnie dostępne dane firm w roku finansowym 2011 (obejmujący rok podatkowy kończący się najpóźniej w czerwcu 2012 r.). Raport prezentuje również prognozę dla gospodarki światowej, analizę kapitalizacji rynkowej w branży oraz omówienie trendów oddziałujących na firmy w sektorze.

Dołącz do dyskusji: Producenci sprzętu elektronicznego dominują na rynku dóbr konsumpcyjnych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl