Prognozy branży reklamowej na 2008 rok
Co wydarzy się w branży reklamowej w 2008 roku? Na pytanie portaluWirtualnemedia.pl odpowiadają zaproszeni eksperci m.in.: ChristianLainer, Piotr Parnowski, Lech Kaczoń, Jacek Dzięcielak, RafałJanek, Andrej Modic i Michał Tober.
Christian Lainer, CEOTBWA\Communication Group Poland, regional director TBWA\CEE
Fragmentaryzacja mediów powoduje naturalnąkonieczność powstawania specjalistycznych firm lubspecjalistycznych business unitów działających wewnątrz dużych grupzajmujących się komunikacją marketingową. Trend się nasili. Do tejpory konkurowały ze sobą domy mediowe, agencje interaktywne,BTLowe, reklamowe w ramach swoich branż, powoli zaczynamykonkurować każdy z każdym. Zatem istnieje duże prawdopodobieństwo,że wiele agencji poszerzy pola swoich działań o nowe przestrzenie.Być może agencje ATLowe zaczną mieć wyspecjalizowane unityzajmujące się analizą efektywności poszczególnych punktów styku.Niewątpliwie nastąpi wzrost kompetencji agencji reklamowych poprzezczęstsze angażowanie się w przygotowywanie i realizację własnychbadań związanych z potrzebami Klientów.
Poza tym nastąpią pokaźne wzrosty wydatków w sferze online,wzrostowi ulegną także nakłady wspomagające shopper marketing.Marketerzy, chociażby z uwagi na braki miejsca w blokachreklamowych, erozję rynku czy wzrosty cen w telewizji będązachęcani do wychodzenia poza standard dotychczasowej komunikacji.W związku z tym nastąpi wzrost zainteresowania brand contentem,product placementem, sponsoringiem. A Euro 2012 jest powodem, bytak jak po ubiegłorocznym trendzie specjalizacji w komunikacji wkategorii medycznej, jak grzyby po deszczu powstawały firmyzajmujące się marketingiem sportu.
Piotr Parnowski, prezes AMSSA
Dla branży outdoorowej rok 2008 i najbliższe latabędą przełomowe - kończą się możliwości prostego wzrostupolegającego na budowie coraz większej liczby tablic. Dziś liczysię głównie jakość w każdym wymiarze. Spodziewamy się istotnejzmiany jakościowej nośników na lepsze, gwarantujące wyższą jakośćekspozycji, mam tu na myśli głównie nośniki premium, superpremium ispectacular. Jakość, o której mówię, to też rozwój technologiiumożliwiającej precyzyjniejsze planowanie czy lepszy serwis. Wprzypadku AMS jest to na przykład rozwój narzędziainformatyczno-planerskiego AMS TOProfiler, które w 2007 rokuzostało wzbogacone o nową funkcjonalność - wczytywania przezklienta layoutu planowanej kampanii i sprawdzenia, jak konkretnyplakat może prezentować się na ulicy.
Powiększyliśmy też już istniejącą, ponad 100-tysięczną bazę Pointsof Interest (punktów w przestrzeni miejskiej, wokół którychkoncentruje się grupa celowa), wykorzystywanych przez AMS doplanowania kampanii profilowanych o punkty dystrybucji bezpłatnejgazety Metro. Umożliwiło to prowadzenie działań wielokanałowych(multichannel communication): ulotka lub reklama w rozdawanychprzez kolporterów egzemplarzach Metra może nawiązywać do kampaniioutdoorowej realizowanej na nośnikach w pobliżu punktów dystrybucjigazety.
Lech Kaczoń, prezes IzbyGospodarczej Reklamy
W branży reklamy zewnętrznej następować będą wzmożone poszukiwaniamożliwości rozwoju nowoczesnych nośników reklamy - wbrew niektórymsceptykom. Pewien wzrost sprzedaży, nieznacznie przekraczającydziesięć procent roku bieżącego.
I wreszcie wzmożona walka konkurencyjna, która może (aczkolwiek niemusi) okazać się destrukcyjna.
Jacek Dzięcielak, CEOMPG
Co w branży w 2008 roku?
- Stacje telewizyjne będą nadal walczyły o widownię;
- Agora odkryje swoje plany rozwoju;
- Domy mediowe będą kontynuowały rozwijanie specjalistycznychdziałów.
Rafał Janek, business consultancydirector w Universal McCann
Co wydarzy się w branży w 2008 roku?
- Dalszy rozwój niestandardowych kanałów komunikacji;
- Wzrost znaczenia personalizowanej komunikacji;
- Wzrost inflacji mediowej;
- Rozpowszechnienie niestandardowych formatów w mediach ATL.
Andrej Modic, prezes Polonia IndoorAdvertising
W 2008 roku nadchodzić będą nowi operatorzy telefonii komórkowej,oprócz tego niekonwencjonalne formy przekazu reklamowego będą miećcoraz mocniejsza pozycje w media planach.
Marcin Winkler, groupaccount director w Macroscope OMD
W 2008 roku prawdopodobnie z wciąż silnym wzrostem gospodarczymbędziemy obserwować wzrost nakładów reklamowych, ale równieżrosnące zatłoczenie mediów - szczególnie w miesiącach najwyższejkoniunktury.
Spodziewam się fragmentacji rynku kanałów niszowych i tematycznychza sprawą nowych inicjatyw (np. zapowiadane BBC).
Zobaczymy też jak będą sobie radzić platformy cyfrowe i usługiinternet TV/VOD. Zapowiada się kilka ciekawych nowych inicjatyw wprasie ("Top Gear", "In Style") i internecie (AOL).
Jednym zdaniem - rozwój rynku.
Robert Zarański,prezes agencji Schulz
Rynek musi się pogodzić z nadejściem ery nowych mediów, którychznaczenie będzie sukcesywnie rosło kosztem mediów tradycyjnych. Wroku 2008 oraz przez kolejne lata będziemy mieli do czynienia zkonsolidacją rynku reklamowego w Polsce, mam głównie na myśliagencje reklamowe.
Czego sobie życzę w nadchodzącym roku?
Trzech rzeczy: podwojenia budżetów - to nasz plan numer jeden, podrugie, utrzymania opinii naszych klientów o Agencji Schulz jakopartnerze - najlepszym dostawcy usług marketingowych; i po trzecie,laurów na konkursach reklamowych.
Jeszcze większej przejrzystości rynku w obszarze przetargów ipolityki cenowej koncernów mediowych.
Michał Tober,kierownik ds. obsługi klientów korporacyjnych w Wirtualnej Polsce,prezes IAB Polska.
Co wydarzy się w branży w 2008 roku?
Po stronie obsługii usług: Dalsza specjalizacja... (np. silny rozwój SEM i innychusług). Konsolidacja różnego rodzaju kanałów mediowych pod jednymparasolem po stronie medium.
Po stronie użytkowników: silny trend, aby ograniczać anonimowośćw sieci... Większą dbałość o "jakość:" i wiarygodność swojejobecności w sieci. Poza tym cały czas wierzę w avatary 3D iInternet 3d, ale to raczej nie będzie w Second Life i raczejjeszcze nie w przyszłym roku.
Ewaryst Fedorowicz, dyrektor generalny agencjiLocomotiva
W branży na pewno nie wydarzy się żaden cud: agencje sieciowe niezaczną wygrywać przetargów na nowe budżety, polskie grupy -Mothership oraz Brain
pod nowym kierownictwem i Just pod starym - będą konsekwentnierosnąć, nie będzie zastrzyku budżetowego w postaci przedterminowychwyborów - słowem,
będzie nudno.
Dołącz do dyskusji: Prognozy branży reklamowej na 2008 rok