Program Pozytywne Miasto Clear Channel
Celem programu jest uświadomienie mieszkańcom dużych miast, że życie w mieście może mieć swoje pozytywne strony.
CELE PROGRAMU
Celem programu Pozytywne Miasto Clear Channel jest uświadomienie mieszkańcom dużych miast, coraz częściej odczuwającym zmęczenie oraz zniechęcenie, że życie w mieście może mieć swoje pozytywne strony. Metropolie mają w społeczeństwie opinię miejsc mało przyjaznych, bez klimatu, o raczej negatywnym wizerunku, gdzie często mieszkańcy nie znają nawet osób z sąsiedztwa. Problemem są: stres
i negatywne emocje, jakie panują w mieście oraz brak więzi międzyludzkich. Dlatego ideą programu, zainicjowanego przez Clear Channel Poland, jest poprawa klimatu polskich miast oraz aktywizacja ich mieszkańców. Firma poprzez swoje działania chce wprowadzić do miast pozytywne emocje.
PRZEBIEG PROGRAMU
Program Pozytywne Miasto Clear Channel podzielono na dwa etapy. W fazie pierwszej skupiono się na przedstawieniu problemu negatywnego klimatu polskich miast oraz wskazaniu wpływu złego samopoczucia mieszkańców na relacje międzyludzkie. Na tym etapie pozyskano również patronów instytucjonalnych
i medialnych. Partnerami programu byli: Instytut badawczy TNS OBOP, Fundacja Nowej Kultury „Bęc Zmiana”, Stowarzyszenie Agencji Reklamowych – SAR, Agencja Upstairs Young&Rubicam, Studio Bakalie Visual Art&Design oraz socjolog
dr Mirosław Pęczak. Partnerzy medialni byli pozyskiwani do poszczególnych projektów realizowanych w ramach programu. Wśród nich dotychczas znaleźli się: TVP3; Radio PiN; Gazeta Wyborcza; Życie Warszawy; Brief. Założenia programu zostały zaprezentowane w mediach, zaś współpracujące redakcje szeroko nagłaśniały program. Wszystkie podejmowane działania realizowane były pod nazwą programu Pozytywne Miasto Clear Channel. Jego wizualizacja nawiązuje do logo firmy Clear Channel Poland, a zastosowane symbole mają kojarzyć się z pozytywnymi emocjami, radością, a także z przyjaznym i nowoczesnym miastem.
W drugim etapie skupiono się na inicjowaniu działań poprawiających atmosferę polskich miast. Przedsięwzięcia, w które się angażowano, wspierały przekaz programowy, który podkreślał, iż ideą kampanii jest poprawa atmosfery polskich miast, a przez to jakości życia ich mieszkańców.
W ramach programu przeprowadzono działania skierowane głównie do społeczności miejskich, mediów lokalnych i regionalnych oraz przedstawicieli branży reklamowej
i marketingowej.
DZIAŁANIA
Program Pozytywne Miasto Clear Channel zainaugurowała, 1 grudnia 2004 r., wystawa „Uśmiechnięty Plakat”, zorganizowana w budynku Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Na wystawie zaprezentowane zostały najzabawniejsze plakaty reklamowe z całego świata oraz prace znanego polskiego plakacisty Andrzeja Pągowskiego.
Na początku lutego 2005 r., w ramach programu, ustanowiono nagrody Pozytywki. Jest to wyróżnienie przyznawane osobom, instytucjom lub organizacjom, które aktywnie angażują się w budowę pozytywnego klimatu polskich miast, działają na rzecz poprawy więzi międzyludzkich, badają nastawienie mieszkańców do życia
w mieście lub pomagają zmienić wizerunek dużego miasta, z anonimowego na bliski i przyjazny. Pierwszą nagrodę przyznano instytutowi badawczemu TNS OBOP za projekt „Co dalej z Warszawą?”. Na stronie Clear Channel Poland zamieszczony był formularz zgłoszeniowy, poprzez który można było nadsyłać propozycje inicjatyw godnych wyróżnienia Pozytywką.
Kolejnym elementem programu Pozytywne Miasto Clear Channel był projekt pod nazwą Pozytywne Poniedziałki, który rozpoczął się 14 lutego 2005 r. W ramach akcji, w poniedziałki rozsyłane były e-mailem humorystyczne komiksy. Otrzymywali je przedstawiciele branży reklamowej oraz mediów. Do współpracy przy projekcie zaproszono znanych rysowników, twórców scenariuszy komiksowych oraz firmy reklamowe.
Na przełomie marca i kwietnia 2005 r., na łamach stołecznej Gazety Wyborczej, pojawił się plebiscyt na Pozytywne Miejsca, w którym warszawiacy przez dwa tygodnie mogli wybierać swoje ulubione miejsca w stolicy. Kategorie w plebiscycie wyłoniono na podstawie badania „Co dalej z Warszawą ...”, przeprowadzonego przez TNS OBOP. Warszawiacy mogli typować swoje ulubione miejsca w kategoriach: plac, ulica, kino, park, najciekawszy budynek, bazar, klub, kawiarnia.
Nagrodą dla osoby, która najciekawiej uzasadniła swój wybór, był billboard, do własnego wykorzystania przez jeden miesiąc. Dzięki plebiscytowi stworzono mapę najbardziej pozytywnych miejsc Warszawy.
Plebiscyt wspierała kampania outdoorowa. Zaprojektowane przez Studio Bakalie plakaty promujące plebiscyt eksponowane były w Warszawie na 100 citylightach Clear Channel Poland. W ten sam sposób reklamowane były pozytywne miejsca stolicy po zakończeniu głosowania.
Kontynuacją plebiscytu Pozytywne Miejsca był piknik pod nazwą Dzień Uśmiechu. Imprezę zorganizowano w Łazienkach Królewskich, które według warszawiaków są najbardziej pozytywnym parkiem stolicy. Event promował uśmiech, poczucie humoru, optymizm oraz ogólną życzliwość wśród mieszkańców miasta.
Zwieńczeniem plebiscytu na Pozytywne Miejsca była uroczysta gala, podczas której wręczone zostały nagrody Pozytywki. Otrzymali je właściciele i administratorzy miejsc, które zwyciężyły w poszczególnych kategoriach plebiscytu przeprowadzonego na łamach Gazety Wyborczej. Podczas gali odbyła się prezentacja pocztówki przedstawiającej ulubione zakątki stolicy, wybrane w plebiscycie przez warszawiaków. Bezpłatną pocztówkę można było otrzymać odwiedzając zaprezentowane na niej zakątki. Projekt kartki stworzyło Studio Bakalie, a zdjęcia udostępniła „Gazeta Wyborcza”.
REZULTATY
Program Pozytywne Miasto Clear Channel cieszył się dużą popularnością wśród mieszkańców Warszawy. Rozprowadzono ok. 5000 pocztówek programu,
a w plebiscycie na Pozytywne Miejsca w Warszawie nadesłano kilkaset zgłoszeń.
Podczas imprezy Dzień Uśmiechu, w Łazienkach Królewskich bawiło się prawie tysiąc warszawiaków.
Organizatorzy programu otrzymali wiele głosów od mieszkańców innych aglomeracji z prośbą o zorganizowanie plebiscytów na Pozytywne Miejsca również w ich miastach.
Program cieszył się także dużym zainteresowaniem mediów lokalnych i ogólnopolskich. Poszczególne projekty realizowane w ramach programu zdobyły uznanie branży marketingowej. „Media & Marketing” uznał nagrodę Pozytywkę oraz akcję Pozytywne Poniedziałki za inicjatywy „w pełni wyrażające istotę PR – sztuki budowania Pozytywnych Relacji z otoczeniem”.
Program Pozytywne Miasto Clear Channel będzie kontynuowany w 2006 r.
Dołącz do dyskusji: Program Pozytywne Miasto Clear Channel