SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Radio budzi największe zaufanie jako źródło informacji. Rządowi ufa tylko co trzecia osoba

72 proc. Polaków ufa radiu jako źródłu informacji - wynika z badania IAB Polska. Wysokim poziomem zaufania cieszą się także prasa drukowana (63 proc.) i serwisy internetowe (60 proc.). Reklama jako źródło informacji jest wiarygodna tylko dla co piątego ankietowanego. Rząd jako instytucja publiczna cieszy się zaufaniem jedynie 33 proc. badanych.

Fot. PixabayFot. Pixabay

Z badania IAB Polska dotyczącego zaufania w dobie pandemii COVID-19 wynika, że zmniejszyło się zaufanie i poczucie bezpieczeństwa respondentów - zarówno w odniesieniu do grup społecznych, jak również instytucji, organów czy mediów.

Organizacja zapytała, jakie źródła informacji są dla odbiorców wiarygodne - największe zaufanie respondenci wyrazili w stosunku do radia (72 proc.), a w następnej kolejności do prasy drukowanej (63 proc.) i polskich serwisów internetowych (60 proc.). Najmniejszym zaufaniem cieszy się reklama (21 proc.).

Ufamy rodzinie, naukowcom i lekarzom

Jak wynika z badania IAB Polska, kryzys zaufania dotknął między innymi postrzegania grup społecznych i zawodowych. Jedynie w stosunku do rodziny i naukowców – zwyczajowo cieszących się największym zaufaniem – więcej badanych wyraziło wzrost zaufania niż spadek.

Rodzinie ufa obecnie aż 93 proc. respondentów, a naukowcom i lekarzom aż 87 proc. W stosunku do polityków, którzy ze wszystkich badanych grup mają najgorszy wizerunek, mocno ograniczone dotychczas zaufanie jeszcze bardziej spadło – najbardziej w porównaniu do pozostałych badanych grup. Ufa im tylko 19 proc. badanych.

Jeśli chodzi o instytucje oraz organy – respondenci największym zaufaniem obdarzają uczelnie wyższe oraz placówki oświatowe (odpowiednio 83 proc. i 78 proc.). Najmniejszym zaufaniem cieszy się rząd (33 proc.).

- Zaufanie internautów w obliczu pandemii uległo w wielu obszarach zmianie. Taki wynik nie jest na pewno zaskoczeniem, ponieważ każda kryzysowa sytuacja wywołuje u nas poczucie zaskoczenia, niepewności i strachu – komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska. - Równocześnie jednak poszukujemy stabilnego oparcia, miejsca, do którego nadal możemy mieć zaufanie. W okresie trwającej pandemii jednym z takich najbardziej stabilnych obszarów okazały się nasze ulubione marki, brandy, które znamy, lubimy, szanujemy i co najważniejsze - ufamy. Dla marketerów, właścicieli tych marek, oznacza to ogromną szansę, aby nie tylko udowodnić swoim klientom, że słusznie mają do nich zaufanie, ale przede wszystkim, aby pogłębić tę relację i uczynić ją jeszcze bardziej osobistą i trwałą. Jak wynika z naszego badania jest to moment, w którym nie tylko nie należy obcinać budżetów na reklamę, ale powinno się te działania zintensyfikować i jeszcze bardziej personifikować - ocenia prezes IAB Polska.

Na potrzeby niniejszego raportu zrealizowano badanie CAWI użytkowników internetu w wieku 15 i więcej lat. Badana próba jest reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz częstotliwość korzystania z sieci. Badanie zrealizowano w sierpniu i wrześniu2020 roku (dobór próby: RTS/ROS, wielkość próby: N=952). Badanie zostało przygotowane we współpracy Grupy Roboczej Badania przy IAB Polska. Raport jest częścią badania IAB Polska U&A 2020 oraz inspirowane m.in. projektem „Diagnoza Społeczna”

Dołącz do dyskusji: Radio budzi największe zaufanie jako źródło informacji. Rządowi ufa tylko co trzecia osoba

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seattle Sound
Zaufanie do radia publicznego obrazuje świetnie słuchalność flagowej stacji Trujka. 2,6%. Raczej zawyżona. Licytacja z dwoma lucytantami pokazała.
odpowiedź
User
Gość X
Nie przykuwam wagi co do zaufania w media. Zaufanie można mieć do innych osób i tak jest częściej.
Radio się wybiera, jakie się lubi, takie gusta.
odpowiedź
User
Linda Ewans
Przykuć to można podkowę do końskiego kopyta. Wagę się przykłada. Warto słuchać wartościowych mediów, żeby wiedzieć, jak mówić.
odpowiedź