Już 59 proc. reklam display kupowanych w modelu programmatic, w Polsce wzrost o 40 proc.
W br. 59 proc. globalnych wydatków na internetowe reklamy display realizowane jest w modelu programatycznym. W 2019 roku ten wskaźnik będzie wynosił już 67 proc. - prognozuje agencja mediowa Zenith.
Według analiz Zenith w br. wartość reklam wykupywanych w modelu programatycznym wyniesie 57,5 mld dolarów, natomiast w 2019 roku - 84,9 mld dolarów. Oznacza to wzrost średnio o 21 proc. rocznie oraz wzrost udziału w całym rynku reklamy display z 59 do 67 proc.
- Tak wysokie tempo wzrostu zawdzięczamy m.in. inwestycjom wydawców w technologię, które przekładają się na lepsze możliwości optymalizacji inventory. W efekcie sprzedaż poprzez platformy jest stawiana coraz częściej na równi ze sprzedażą tradycyjną, co prowadzi do większej podaży wysokiej jakości powierzchni reklamowej w programmaticu - komentuje Agata Lauko, general manager w Zenith. - Ten rok był także punktem zwrotnym dla programatycznego zakupu reklamy wideo online, dzięki poszerzeniu sprzedaży o PMP platform VOD największych graczy telewizyjnych: TVN, Polsatu i TVP. Rynek programmatic rośnie również za sprawą inwestycji agencji mediowych w rozwój kompetencji, technologii i rozwiązań zwiększających efektywność reklamy, m.in. zaawansowanych metod analityki i modelowania zbiorów danych - dodaje.
Krajami, w których model programatyczny ma największy udział w rynku reklamy display, są Kanada (81 proc.), USA (78 proc.) i Wielka Brytania (77 proc.). Kolejne miejsca pod tym względem zajmują Dania (70 proc.) i Francja (64 proc.).
W Polsce, według szacunków Zenith, ten wskaźnik wynosi 25 proc., a w ciągu najbliższych dwóch lat ma wzrosnąć do 39,2 proc.
W USA wydatki w modelu programatycznym wyniosą w br. 32,6 mld dolarów, co stanowi 67 proc. wartości segmentu. Drugie pod tym względem są Chiny z 5,3 mld dolarów i jedynie 29 proc. udziału w rynku reklamy display, co oznacza duży potencjał wzrostu.
Zdaniem analityków Zenith do 2019 roku na najbardziej zaawansowanych rynkach udział reklamy display kupowanej w modelu programmatic sięgnie 90 proc., a w nieodległej przyszłości zakup display na całym świecie będzie w pełni zautomatyzowany.
Nie wiadomo natomiast, czy w podobnym modelu na szerszą skalę będą kupowane reklamy w innych kanałach komunikacji. W Polsce realizuje się w ten sposób kampanie na cyfrowych nośnikach zewnętrznych, natomiast w Stanach Zjednoczonych - także kampanie telewizyjne, radiowe, kinowe i wszystkie outdoorowe. W USA wartość takich nakładów wyniesie w br. 5,6 mld dolarów (co będzie stanowić 6 proc. łącznych wydatków reklamowych w tych kanałach komunikacji). W 2019 roku te wydatki mają zwiększyć się do 13 mld dolarów, a ich udział - do 13,6 proc.
Dołącz do dyskusji: Już 59 proc. reklam display kupowanych w modelu programmatic, w Polsce wzrost o 40 proc.