Reklama radiowa 13 proc. w górę. RMF FM zwiększyło przewagę nad Radiem ZET, Trójka ze spadkiem (TOP10)
Wydatki na reklamę w radiu były w 2019 roku wyższe o 13,4 proc. względem 2018 roku. Liderem przychodów niezmiennie jest RMF FM. Największą dynamikę wpływów miały w tym okresie Eska Wrocław i RMF Classic.
W całym 2019 roku stacje radiowe zarobiły na reklamach 8,36 mld zł. Było to 13,4 proc. więcej niż w 2018 roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Kantar Media, bez rabatów, netto).
Marek Jaszczur, prezes domu mediowego U2 Media (IPG Mediabrands) zwraca uwaga, że porównanie wydatków rok do roku (ceny rate card) - stawia radio na trzecim miejscu mediów najlepiej zarabiających, z wzrostem na poziomie ponad 13 proc. (2018 vs 2019) - po telewizji (18 proc.) i kinie (17 proc.).
- Patrząc bardziej zdroworozsądkowo na te "cennikowe sukcesy gospodarcze" trzech mediów - myślę, że realnie radio urosło o jakieś 2-3 proc. rok do roku - podobnie telewizja, gdzie zasoby czasowe od lat są na takim samym poziomie, więc za bardzo nie da się już nic więcej sprzedać reklamodawcom - podkreśla nasz rozmówca.
Zwraca też uwagę, że od kilku lat radiowe inwestycje klienckie skupiały się głównie na kampaniach wysoko zasięgowych, generowanych przez pakiety ogólnopolskich "motorów" radiowych (ZET, RMF) z dodatkiem sieci i rozgłośni lokalnych (w ramach pakietów RMF 3D czy ZET Total).
- I ten trend się umacnia - zaś planowanie jakościowe oparte na pojedynczych stacjach jest w odwrocie. Zatem wpływ na wzrost wydatków ma właśnie ten pakietowy model zakupu. Dlatego patrząc na wzrosty wydatków per stacja - raczej należy mieć na uwadze powyższe , nie zaś wzrost kondycji pojedynczych rozgłośni - zaznacza Marek Jaszczur.
RMF FM niezmiennie numerem jeden
Liderem wpływów z reklam jest RMF FM - stacja w ub.r. zarobiła na nich 2,61 mld zł, czyli 19,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajmuje Radio ZET z przychodami w kwocie 1,39 mld zł i dynamiką na poziomie 13,6 proc. Podium zamyka Program III Polskiego Radia z wpływami reklamowymi w wysokości 486,9 mln zł, wyższymi rok do roku o 1,7 proc.
Kolejny w zestawieniu Program I Polskiego Radia jako jedyna rozgłośnia odnotował spadek wpływów z reklam rok do roku – w 2019 roku były one niższe o 12,9 proc. i wyniosły 230,8 mln zł.
Tok FM zarobiło na reklamach 185,9 mln zł (wzrost o 3,4 proc. rok do roku), Vox FM - 181,3 mln zł (wzrost o 12,8 proc.), RMF Classic 127,8 mln zł (wzrost o 25,4 proc.), Eska Warszawa - 121,9 mln zł (wzrost o 18 proc.), Eska Poznań - 105,6 mln zł (wzrost o 21,8 proc.) i Eska Wrocław - 102,4 mln zł (wzrost o 30,6 proc.).
Udany rok dla RMF FM i Antyradia
Udział RMF FM pod względem słuchania w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 27,8 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 2 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu.
Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 12,2 proc. (udział tej stacji względem fali styczeń-czerwiec 2018 zmalał o 0,2 pkt. proc.).
Od kwietnia ub.r. redaktorem naczelnym stacji jest na stałe Michał Celeda, a dyrektorem muzycznym - Agnieszka Woźniak. W ostatnim czasie z rozgłośnią rozstała się dyrektor informacji Katarzyna Buszkowska, jej obowiązki przejął wspomniany już wyżej Celeda.
Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,8 proc., po wzroście o 0,3 pkt. proc.
Rekordowe spadki PR1 i PR3, rekord RMF MAXXX
Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 1,1 pkt. proc. do 5,7 proc - zdecydowanie najbardziej w zestawieniu. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.
5,1 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która tym samym zanotowała najsłabszy wynik od początku lat 2000. Udział tej stacji zmalał o 0,6 pkt. proc. do 5,1 proc.
W sierpniu 2018 roku zmienił się prezes Polskiego Radia - najpierw zawieszonego, a niedługo potem odwołanego Jacka Sobalę zastąpił Andrzej Rogoyski - początkowo oddelegowany na to stanowisko z rady nadzorczej, a w listopadzie 2018 roku powołany na nie na stałe. Natomiast w marcu ub.r. z zarządu spółki odwołano Mariusza Staniszewskiego, w jego miejsce nie wyznaczono nowej osoby. W grudniu ub.r. decyzją Rady Mediów Narodowych na członka zarządu publicznej rozgłośni powołana została Agnieszka Kamińska. Kilka dni temu Andrzej Rogoyski został odwołany z funkcji prezesa przez RMN, a jego miejsce zajęła Kamińska. Obecnie zarząd Polskiego Radia jest jednoosobowy.
Najwyższy wynik w historii zanotowało RMF MAXXX. Stacja ta w analizowanym okresie miała 3,9 proc. udziału, po wzroście o 0,4 pkt. proc. Awansowała ona z pozycji 8. na 7.
Wysokie wzrosty, wynoszące po 0,2 pkt. proc., osiągnęły również AntyRadio i Meloradio, których wyniki zwiększyły się do odpowiednio 2,1 proc. i 1,1 proc. Obie anteny również odnotowały najwyższe udziały w historii nadawania.
Radio ma więcej słuchaczy w samochodzie niż w domu
Średni dobowy zasięg radia w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 72,2 proc. (21,77 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 0,2 pkt. proc. (71 tys. osób) - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Uśredniony dzienny czas słuchania radia w zeszłym roku wyniósł 269 min. Dla porównania, w 2018 roku było to 272 min. W ciągu tygodnia w zeszłym roku radio docierało do 92 proc. Polaków (w poprzednim roku było to 91,9 proc.).
Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu wynosi 41,6 proc. Na drugim miejscu znajduje się dom (37,5 proc.). Dalej plasują się: praca (15,2 proc.) i inne miejsce (7,5 proc.).
- Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce samochód stał się głównym miejscem słuchania radia mierzonym wielkością audytorium. Samochód jest dziś głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60 proc. wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. roku życia - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Wiater, rzecznik prasowy KBR.
Wśród poszczególnych kanałów dystrybucji radia na pierwszym miejscu znajduje się tradycyjny odbiornik radiowy FM, którego udział w 2019 roku wyniósł 68,8 proc. Dalej plasują się: internet (6 proc.) oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych (2,4 proc.).
Polacy w ciągu doby najczęściej słuchają radia od godzin porannych do późnego popołudnia. W dni powszednie, w godz. 7.00-15.00 jest to średnio 9,06 mln Polaków (peak przypada na godz. 8.00-9.00 - 9,44 mln).
- Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami. Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie - komentuje nam Wiater.
Dołącz do dyskusji: Reklama radiowa 13 proc. w górę. RMF FM zwiększyło przewagę nad Radiem ZET, Trójka ze spadkiem (TOP10)
Ja wolę Eskowe wiadomości i reklamy