Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)
W 2014 roku stacje radiowe cennikowo zarobiły z reklam o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Z wstępnych szacunków wynika, że również wzrosły też netto. Wśród rozgłośni liderem na rynku reklamowym jest RMF FM, a wśród marketerów - Aflofarm Farmacja Polska.
Z danych cennikowych Kantar Media dla Wirtualnemedia.pl wynika, że stacje radiowe miały w 2014 roku wpływy z reklam wyższe o 17,8 proc. niż w 2013 roku. Wyniosły one ponad 4,4 mld zł.
Z wstępnych analiz danych netto uwzględniających rabaty za ub.r. nieoficjalnie na razie (oficjalne dane będą w marcu br.), wynika, że radio realnie też zarobiło w skali roku więcej. - Wstępnie uważa się, iż cały rynek reklamowy, w 2014 roku, wzrósł o 1,8 proc., do 2,3proc. zależnie od źródła. Rynek reklamy radiowej wzrósł w ub.r. około 4,7-5,1 proc. Ja skłaniam się do wartości około 4,8 proc. - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Piwocki, dyrektor Agencji Reklamy Polskiego Radia.
- Trzeba zauważyć, że dane rate card są niesamowicie wykrzywione. Na przykład niektóre stacje w trudnej sytuacji dają więcej gratisów, a te z kolei sztucznie napędzają rate card. To może zaowocować wprost odmiennym wnioskiem na temat dynamiki. W tym roku także kilka podmiotów znacząco zwiększyło rabaty, co również pompuje wydatki cennikowe - zwraca uwagę Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w Grupie RMF. - W naszej ocenie rynek radiowy jest na kilku procentowym plusie w 2014 roku, choć w zależności od tego jaką politykę handlową i rabatową stosują nadawcy, w ujęciu netto ta dynamika może kształtować się odmiennie. Spodziewamy się, że przyszły rok nie będzie gorszy, najgorsze co mogło nas spotkać w kontekście kryzysu na rynku reklamy mamy już za sobą - dodaje Gołda.
Z prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group z początku grudnia 2014 roku wynika, że radio może zamknąć ub.r. wzrostem przychodów z reklam na poziomie 4,6 proc. Szacunki na rok bieżący wskazują z kolei na wzrost o ok. 2,7 proc. (więcej na ten temat).
Niezmiennie stacją z największymi przychodami z reklam pozostaje RMF FM. Ta rozgłośnia zarobiła cennikowo w ub.r. na emisji spotów 1,29 mld zł,o 14,6 proc. więcej niż rok wcześniej.
Największy wzrost wpływów z reklam zanotowały Program I i Program III Polskiego Radia. Jedynka zarobiła o 52,6 proc. więcej - 130,3 mln zł, a Trójka o 32,7 proc. więcej - 222,9 mln zł.
W czołowej dziesiątce jedyną stacją, której przychody w 2014 roku względem 2013 roku spadły, było radio Vox FM. Reklamodawcy wydali na reklamę w tym radiu o 0,5 proc. mniej - 60,2 mln zł.
Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2013 |
2014 |
zmiana proc. |
RMF FM |
1 127 700 510 zł |
1 293 008 395 zł |
14,6 |
Radio ZET |
733 033 252 zł |
870 786 705 zł |
18,8 |
Program III Polskiego Radia |
168 013 100 zł |
222 942 050 zł |
32,7 |
Program I Polskiego Radia |
85 412 900 zł |
130 271 610 zł |
52,6 |
TOK FM |
69 237 930 zł |
82 371 450 zł |
19,1 |
Eska Warszawa |
52 223 480 zł |
63 917 110 zł |
22,4 |
VOX FM (do 01.12.2013 Eska Rock) |
60 530 100 zł |
60 194 620 zł |
-0,5 |
ESKA Wrocław |
52 696 016 zł |
57 068 102 zł |
8,3 |
Złote Przeboje Pogoda Warszawa |
47 676 101 zł |
54 612 205 zł |
14,5 |
Eska Poznań |
53 977 560 zł |
54 002 304 zł |
0,03 |
razem |
3 750 368 973 zł |
4 419 454 504 zł |
17,8 |
Najchętniej w radiu reklamują się firmy farmaceutyczne oraz sieci handlowe. Największym reklamodawcą w eterze w 2014 roku był, podobnie jak przez kilka ostatnich lat, Aflofarm Farmacja Polska. Spółka ta w ub.e. wydała w stacjach radiowych 485,6 mln zł, czyli 38,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wśród 10 największych radiowych reklamodawców było pięć firm z branży handlowej. Każda z nich w skali roku zwiększyła swoje cennikowe budżety.
O 210 proc. więcej wydała sieć Media Expert (ponad 115 mln zł), a o 96,1 proc. - Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka (45,3 mln zł). Euro-Net Warszawa zwiększył swoje inwestycje w tym zakresie o 35,8 proc. (do 100,5 mln zł), Lidl Polska - o 31 proc. (do 151,8 mln zł), natomiast Metro Group - o 20 proc. (do 199,4 mln zł).
Cennikowe wydatki na reklamę radiową |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2013 |
2014 |
zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
351 445 402 zł |
485 551 053 zł |
38,2 |
METRO GROUP |
166 142 964 zł |
199 402 010 zł |
20 |
OLIMP LABORATORIES |
168 740 603 zł |
165 530 011 zł |
-1,9 |
LIDL POLSKA |
115 903 430 zł |
151 807 439 zł |
31 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT |
112 060 071 zł |
134 988 174 zł |
20,4 |
MEDIA EXPERT |
37 093 209 zł |
115 028 533 zł |
210 |
EURO-NET WARSZAWA |
74 008 188 zł |
100 461 201 zł |
35,8 |
ORANGE POLSKA |
b.d. |
94 375 171 zł |
b.d. |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
75 629 039 zł |
91 668 077 zł |
21,3 |
JERONIMO MARTINS POLSKA |
23 146 107 zł |
45 334 191 zł |
96,1 |
Dołącz do dyskusji: Reklama radiowa w 2014 r. 17,8 proc. w górę. Trójka i Jedynka z największymi wzrostami, Aflofarm liderem marketerów (TOP 10)