Resort rolnictwa zapłacił 8,7 mln zł za promocję w TVP i Polskim Radiu
Telewizja Polska w 2019 i 2020 roku uzyskała 7,5 mln zł od Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na kampanie mające na celu „podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat rolnictwa i gospodarki żywnościowej”. Polskie Radio w tym okresie zanotowało ponad 1,15 mln zł przychodów od resortu - napisano w odpowiedzi na interpelację posłanki PO Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.
Posłanka Kidawa-Błońska zapytała o wydatki ministerstwa pod koniec ubiegłego roku. Z udzielonej jej odpowiedzi wynika, że Telewizja Polska w ramach umów na materiały propagujące wiedzę o rolnictwie i żywności otrzymała od Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokładnie 3 025 818 zł w 2019 roku oraz 4 523 334 zł w roku 2020.
Za te pieniądze w 2019 roku przygotowywano i wyemitowano m.in. kampanię informacyjno-edukacyjną, upowszechniającą wiedzę pomiędzy szkołami rolniczymi, a osobami zainteresowanymi edukacją na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (350 tys. zł.). Kampania informacyjno-edukacyjna dotycząca „rolnictwa i gospodarki żywnościowej” kosztowała 507 644,21 zł (produkcja, spoty, emisja i działania online). Natomiast przeprowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnej dotyczącej unijnego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych, a także umieszczenie wątków dotyczących tejże kampanii w audycjach „Nożem i widelcem - Apetyt na jakość” kosztowało 136 tys. zł. Najdroższa w 2019 roku była kampanii informacyjno-edukacyjna dotycząca Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020: za jej produkcję i emisję spotu ministerstwo zapłaciło ponad 471 tys. zł. Natomiast promowanie rolnictwa ekologicznego kosztowało 249 803 zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W grudniu ub.r. wszystkie 16 regionalnych oddziałów TVP otrzymało po 14 tys. zł (w sumie 224 tys. zł) na przeprowadzenie kampanii dotyczącej tradycji bożonarodzeniowych w danych regionach, czyli na produkcję i emisję audycji pt. „Tradycyjne Boże Narodzenie”. Emisja spotu informacyjnego dotyczącego programu „Poznaj Dobrą Żywność” kosztowała 399 981,12 zł, natomiast kampania dotycząca zapisów w tzw. tarczy antykryzysowej dotyczących rolników kosztowała 60 tys. zł. Kampania dotycząca rolnictwa i produktów ekologicznych kosztowała niemal 450 tys. zł, produkcja i emisja filmu o sektorze rolno-spożywczym - 348 tys. zł, a akcja „Poznaj Dobrą Żywność” - 399 981 zł.
1,1 mln zł na reklamy w Polskim Radiu
Znacznie mniej w latach 2019-2020 resort rolnictwa przeznaczył na działania marketingowe w Polskim Radiu. 2019 rok zamknął się kwotą 370 237 zł, z czego najwięcej (niemal 195 tys. zł) kosztowała produkcja materiałów dotyczących programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i emisja tych materiałów w audycji "Forum Rolnika" na antenie ośmiu regionalnych rozgłośni.
Natomiast w roku 2020 ministerstwo przeznaczyło na promocję w Polskim Radiu 783 840 zł, z czego najwięcej na reklamowanie programów „Poznaj Dobrą Żywność” (249 951 zł) i „Produkt Polski” (249 806 zł).
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oświadczyło też, że w latach 2019-2020 nie korzystało z ogłoszeń społecznych w mediach publicznych.
Przez cztery lata 5 mld zł pomocy publicznej dla TVP
Na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej przyznano 960 mln zł Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu. Z tej kwoty TVP dostała 860 mln zł.
W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.
Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.
W pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.
W 2019 r. Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.).
Firma zanotowała 10,44 mln zł straty netto w porównaniu do 15,3 mln zysku netto w 2018 roku. Kadra kierownicza wyższego szczebla zarabiała średnio miesięcznie 15,9 tys. zł brutto, a dziennikarze - 10,3 tys. zł brutto. W planie finansowym na br. Polskie Radio zapisało symboliczny zysk - 80 zł.
Dołącz do dyskusji: Resort rolnictwa zapłacił 8,7 mln zł za promocję w TVP i Polskim Radiu
... przepraszam, mała korekta 300 mln to tylko radio ... w tvp i PR to przecież 2 miliardy rocznie