RMF - największe zyski z reklam
RMF FM pozostaje liderem pod względem przychodów z reklam, choć największy wzrost odnotowało Radio Zet
Jak wynika z monitoringu CR Media RMF FM pozostaje liderem rynku radiowego pod względem przychodów z reklam. W 2003 roku RMF z reklam zarobiło 485 539 980 zł, co oznacz wzrost o 14,4 w stosunku do 2002 roku. W tym samym czasie drugie Radio Zet zarobiło 384 908 940 zł (wzrost o 29,26%).
Suma: Wartość reklam | Rok | |
Grupa własnościowa | 2002 | 2003 |
ADPOINT | 12 479 355 zł | 18 662 445 zł |
AGORA | 78 861 812 zł | 69 879 419 zł |
LOKALNE NIEZRZESZONE | 84 836 767 zł | 79 120 454 zł |
PLUS | 9 840 195 zł | 11 615 916 zł |
RMF | 226 455 480 zł | 259 084 500 zł |
ZET | 167 891 290 zł | 217 017 650 zł |
ZPR | 62 851 968 zł | 65 286 021 zł |
POLSKIE RADIO LOKALNE | 30 785 422 zł | 30 792 840 zł |
POLSKIE RADIO NATIONAL | 58 158 785 zł | 69 156 232 zł |
RADIOSTACJA | 1 772 990 zł | 4 361 910 zł |
WAWA | 14 664 631 zł | 15 853 398 zł |
Total | 748 598 695 zł | 840 830 785 zł |
Największym regionalnym reklamowym rynkiem reklamowym pozostaje mazowieckie a na drugim miejscu jest wielkopolskie, które zanotowało mniejsze wpływy z reklam niż w 2002 roku.
Województwo | 2002 | 2003 |
ogólonpolskie | 452 505 555 zł | 545 258 382 zł |
mazowieckie | 78 795 950 zł | 80 346 401 zł |
wielkopolskie | 41 493 131 zł | 37 165 580 zł |
śląskie | 32 929 728 zł | 35 298 103 zł |
dolnośląskie | 27 540 269 zł | 28 709 462 zł |
łódzkie | 25 151 271 zł | 25 839 353 zł |
pomorskie | 20 839 012 zł | 22 837 839 zł |
małopolskie | 13 168 620 zł | 13 567 030 zł |
kujawsko-pomorskie | 14 571 534 zł | 13 545 058 zł |
zachodniopomorskie | 7 593 317 zł | 7 579 818 zł |
lubelskie | 5 741 897 zł | 6 951 041 zł |
podkarpackie | 6 941 353 zł | 5 094 708 zł |
opolskie | 4 584 754 zł | 4 106 656 zł |
warmińsko-mazurskie | 6 211 832 zł | 3 999 663 zł |
świętokrzyskie | 2 685 667 zł | 3 959 587 zł |
podlaskie | 3 383 525 zł | 3 517 862 zł |
lubuskie | 4 461 282 zł | 3 054 241 zł |
Suma całkowita | 748 598 695 zł | 840 830 785 zł |
Oto krótkie podsumowanie minionego roku przez Macieja Teliszewskiego, Dyrektora Sprzedaży CR Media Consulting:
W 2003 rynek radiowy wzrósł ok. 12,3%, do poziomu 840,8 mln PLN. Stacje ogólnopolskie zarobiły ok. 20,5% więcej niż rok wcześniej, kwota 2003 to ok. 545,3 mln PL. Staje lokalne straciły ok. 0,2% i zarobiły ok. 295,6 mln PLN. Według danych cennikowych liczonych bez autopromocji udział stacji ogólnopolskich wzrósł o 7,3% do 64,8%, a tym samym udział stacji lokalncyh spadł o 11,2% do 35,2%, co oznacza dalszą postępującą degradację rynku lokalnego.
Głównymi beneficjentem wzrostu przychodów stacji ogólnopolskich było Radio Zet osiągając dynamikę wzrostu rzędu 29% choć ciągle największą pod względem przychodów stacją nr 1 pozostaje RMF FM (wzrost o ok. 14%, kwota ok..259 mln PLN).
Największy wzrost udziału wśród dużych podmiotów zanotowało Radio Zet z udziałem rzęu 25,8% i jego dynamiką rzędu 15%. Wzrost udziału rzędu 119% zanotowała Radiostacja, ale mamy tu do czynienia z tzw. efektem bazy gdzie jest bardzo niska wartość udziału będącego punktem wyjścia analiz tej sieci stacji.
Wśród pozostałych grup i sieci radiowych największą dynamiką zmian zanotowały: Polskie Radio Ogólnopolskie (wzrost o ok. 18%), Ad.point (wzrost o ok. 49%), sieć PLUS (wzrost o ok. 18%)., podobnie sytuacja przedstawia się w udziałach rynkowych, wzrosty odpowiednia ok. 5%, 33% i 5%.
Wśród sieci i grup lokalnych liderami pozostały sieć Agory (udział w całym rynku 8,3%, 69,8 mln PLN) oraz należąca do ZPR sieć ESKA (udział 7,8%, 65,3 mln PLN). Jednocześnie obie sieci zanotowały znaczący spadek udziałów, odpowienio Agora spadek o 21% a ESKA o ok. 8%), oczywiście głównym beneficjentem tych spadków były stacje ogólnopolskie.
Spadki udziału zanotowały również lokalne stacje niezależne, stacje lokalne polskiego radia oraz sieć Wawa.
Według danych cennikowych liczonych bez autopromocji niezmiennie liderem przychodów radiowych pozostają stacje z województwa mazowieckiego, kolejne województwo to wielkopolskie ale wyraźnie straciło w stosunku do roku ubiegłego, a goni je wzrastające województwo śląskie (tabela)
Tradycyjnie najbardziej reprezentowaną branżą w radiu jest rozrywka i kultura (trzeba jednak pamiętać że jest to również branża, która najczęściej się ze stacjami barteruje) a dalej jest motoryzacja i transport, które zanotowały 12% wzrost, o dalej bez zmian: telekomunikacja i transport (bez zmian w stosunku do roku 2002). Wśród największych branż bardzo istotne wzroty zanotowały branże: Finanse i Marketing (o 30%) oraz Środki osobistej pielęgnacji ciała (o 40%).
Według danych cennikowych liczonych bez autopromocji stacje, które były liderami przychodów to oprócz opisanego już rynku ogólnpolskiego, stacje wg. Rynków: Warszawa - Pogoda (ciągle największy przychód, ale 3% spadek przychodów w stosunku do 2002), Wrocław - ESKA Wrocław, Łódż - Eska Łódź, Katowice i aglomeracja - Karolina (blisko 27% spadek przychodów), Poznań - ESKA Poznań, Trójmiaso - ESKA Nord, Kraków - Radio Wanda.
Należy pamiętać, że opisane powyżej zjawiska rynkowe zostały zanalizowane dla danych cennikowych, bez upustów i barterów. Nałożenie tej korekty z całą pewnością zmieniłoby kilka wyżej postawionych tez. I tak na przykła wg. szacunków CR Media cały rynek radiowy spadł ok. 5-7%. Jednocześnie wg. tych samych szacunków nastąpił wzrost przychodów stacji ogólnopolskich o ok. 3-4% przy jednoczesnym spadku przychodów stacji loklanych o ok. 15-16%. Dalsze wnioski nasuwają sie same.
Dołącz do dyskusji: RMF - największe zyski z reklam