Ponad 2,5 tysiąca publikacji o "robakach Trzaskowskiego" w mediach, większość negatywna
Temat raportu C40 Cities o przyszłości miast, z których część mediów wyciągnęło wniosek, że prezydent Warszawy "każde jeść robaki i wprowadzi zakaz mięsa" wygenerowała 2543 publikacji medialnych. Ponad połowa (56 proc.) miała wydźwięk negatywny - wynika z analizy PSMM Monitoring & More dla Wirtualnemedia.pl.
Raport C40 Cities pochodzi z 2019 roku i zawiera szereg propozycji rozwiązań, które mogą wpłynąć na zmniejszenie emisyjności CO2 w miastach. Sami autorzy podkreślają w nim, że scenariusze radykalne - całkowita rezygnacja mieszkańców z jedzenia mięsa, jazdy samochodem czy kupowania nowych ubrań, jest awykonalna. Tym niemniej, warto zastanawiać, się, jakie konkretne rozwiązania mogą odpowiedzieć na wyzwanie, przed którym stajemy wszyscy - walki z coraz dotkliwszymi konsekwencjami katastrofy klimatycznej.
14 lutego w „Dzienniku Gazecie Prawnej” ukazał się artykuł na temat omawianego pod tytułem „Trzeba jeść mniej mięsa i pozbyć się aut. Klimatyczne zaciskanie pasa w stolicy”. Autorzy podkreślali, że włodarze 100 miast na całym świecie, w tym Warszawy, twierdzą, że trzeba ograniczyć jedzenie mięsa i nabiału oraz zmniejszyć liczbę samochodów. Warszawski ratusz komentował, że chce „promować ekologiczne postawy oraz kształtować dobre nawyki żywieniowe” - także poprzez promocję diety wegetariańskiej.
"Robaki Trzaskowskiego" zażarły w mediach
Temat raportu z 2019 roku C40 Cities część mediów i polityków podchwyciła w ten sposób, że lansowała tezę, iż prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski "chce zakazać mięsa" i "będzie kazał jeść robaki".
Sprawdziliśmy z pomocą danych z PSMM Monitoring & More, jak ta narracja kształtowała się w mediach w okresie, gdy o temacie było najbardziej głośno - od 14 lutego do 10 marca. Z udostępnionych nam przez firmę danych wynika, że w badanych okresie na temat raportu C40 Cities i "robaków Trzaskowskiego" ukazały się w mediach tradycyjnych 2543 publikacje. Pik popularności temat zaliczył 20 lutego, kiedy szeroko komentowane było oświadczenie rzecznika rządu o C40 Cities.
Najbardziej medialny pod względem częstotliwości publikacji był tydzień 27.02-05.03, ukazało się w nim 734 materiałów.
56 proc. publikacji miało wydźwięk negatywny. Pozostałe są głównie neutralne - to takie materiały, które wyjaśniały przeważnie treść raportu i kontekst pojawienia się w nim Warszawy.
"Udział wydźwięku negatywnego jest bardzo zbliżony do udziału mediów prawicowych/rządowych w przekazie. Patrząc na ich dotarcie, to wygenerowały aż 61 proc. przekazu. Potwierdza to lista mediów najaktywniejszych w tym temacie" - podaje PSMM Monitoring & More.
Źródło: PSMM Monitoring & More dla Wirtualnemedia.pl
- Warto zauważyć, że w analizowanym okresie aż 35 proc. wszystkich informacji w mediach tradycyjnych (prasa, www, radio, TV) na temat Rafała Trzaskowskiego dotyczyło insynuacji, że zabroni Polakom jedzenia mięsa. Warto przypomnieć, że w badanym okresie do Polski przyjechał prezydent USA Joe Biden, który spotkał się m.in. z Rafałem Trzaskowskim. Niezależnie od tego ile czasu ta rozmowa trwała (są różne wersje), to Trzaskowski w kontekście spotkania z Bidenem pojawił się 10 razy rzadziej niż w kontekście raportu C40 Cities - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Tomasz Lubieniecki, kierownik działu raportów medialnych PSMM Monitoring & More.
W social mediach powstało na temat raportu C40 Cities i "robaków Trzaskowskiego" powstało 52530 postów/wideo i komentarzy. Najwięcej na Facebooku (27789), YouTube (18151) i Twitterze (5905).
Hitem na Twitterze był wpis Rafała Trzaskowskiego, w której oświadczył, że "nie wprowadzamy w Warszawie żadnych ograniczeń w jedzeniu mięsa".
Nawet Prezes Kaczyński zaszczycił mnie swoją uwagą. Jeszcze raz - nie wprowadzamy w Warszawie żadnych ograniczeń w jedzeniu mięsa. Rozumiem, że manipulacja kolegów się spodobała. Proszę raczyć się befsztykami na Żoliborzu latami - do woli! Kto bogatemu rentierowi zabroni 😊
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) February 18, 2023
Z kolei na Facebooku topowym materiałem było wideo TVP Szczecin pod tytułem "Robaki zamiast mięsa, 3 sztuki odzieży rocznie. Przyszłość w „zielonych” barwach".
- W mediach społecznościowych aż 19 proc. wpisów zawierało frazę "robak" w różnych odmianach. Praktycznie cała dyskusja w sieci odnośnie raportu z 2019 roku skupia się na ograniczaniu jedzenia mięsa. Trzy na cztery wpisy poruszają tę kwestię - mówi nam Tomasz Lubieniecki - kierownik działu raportów medialnych PSMM Monitoring & More.
Dołącz do dyskusji: Ponad 2,5 tysiąca publikacji o "robakach Trzaskowskiego" w mediach, większość negatywna