SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok 2011 w branży radiowej; prognozy na 2012 r.

Jaki był mijający rok dla branży radiowej? Oceniają m.in.: Andrzej Siezieniewski, Andrzej Matuszyński i Jacek Kapela.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach, internecie i reklamie. Dziś na temat kończącego się roku i kolejnych 12 miesiącach wypowiadają się przedstawiciele branży radiowej.


 >>> Polski internet w 2011 r. - co w 2012 (mobile/e-commerce)

>>> Polska blogosfera: jaka była w 2011 r., jaka będzie w 2012

>>> Rok 2011 pod lupą branży social media - prognozy na 2012

>>> Polska reklama w 2011 r. - prognozy na 2012 (agencje)

>>> Rok 2011 pod lupą branży PR - prognozy na 2012

>>> Polska e-reklama w 2011 r., prognozy na 2012 (raport)

>>> Polski internet w 2011 r. - co w 2012 (portale/hosting)

 


Andrzej Siezieniewski, prezes Polskiego Radia

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Patrząc na cały rynek bez podziału na media komercyjne i publiczne wyraźnie widać z jednej strony konsolidację wśród wielkich graczy chcących posiadać w swoim ręku multimedialny wachlarz usług, z drugiej strony da się zauważyć coraz większą specjalizację i dynamiczny rozwój kanałów tematycznych. Oceniam, że ten proces biorąc pod uwagę perspektywę cyfryzacji będzie postępował. Kończący się rok pokazał też, że media publiczne w swoim źródłowym rozumieniu mają rację bytu i jest na nie społeczne zapotrzebowanie.
W większości rozwiniętych i demokratycznych krajów stawia się na media publiczne, poszukuje się dla nich optymalnej formuły organizacyjnej i utrzymuje rozwój technologiczny. W Polsce agresywne ściganie się z konkurencją w poprzednich latach przynosiło odwrotne od zamierzonych efekty. A to przecież media publiczne powinny być źródłem prawdziwych wartości. Powrót do realizacji zadań misyjnych i ambitna oferta programowa wcale nie musi oznaczać utraty odbiorców. Rekordowe wyniki Programu III w 2011 roku są tego najlepszym przykładem. Dochodzimy tu jednak znów do sposobu finansowania mediów publicznych. Brak skutecznych rozwiązań w tym zakresie uznaję wciąż za największą porażkę. Działania podjęte w tym względzie przez regulatora powinny jednak przynieść oczekiwane efekty i liczę, że w podobnym podsumowaniu za rok ten temat znajdzie się kategorii sukcesy. Dobrym znakiem, ściśle już dla branży radiowej w 2011 roku była wciąż bardzo wysoka liczba osób codziennie słuchająca w Polsce radia. Na tej podstawie można wnioskować, że mimo pojawiających się zapowiedzi niektórych medioznawców, wciąż nie jest to medium schodzące, a jedynie wymagające dostosowania do nowych rozwiązań technologicznych i oczekiwań słuchaczy.    

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek
Tendencje na rynku były dość przewidywalne. Bardziej niż osobowości widoczna była skrupulatna realizacja założonych przez największych graczy strategii biznesowych i poszukiwanie konwergencji. Dla mediów publicznych kluczową rolę odgrywał regulator pracujący nad nowymi rozwiązaniami mającymi zapewnić ich stabilne finansowanie.
Z perspektywy Polskiego Radia ważne były historycznie najlepsze wyniki słuchalności Trójki. Pani Dyrektor Magdalena Jethon wraz z zespołem osiągnęła sukces zauważony przez całą branżę. Liczę, że ta tendencja utrzyma się w przyszłym roku, a dodatkowo swoje pozytywne piętno zaznaczą takie osoby jak Kamil Dąbrowa, zwycięzca konkursu na Dyrektora Programu 1. Postawione jest przed nim ambitne zadanie poprawienia pozycji naszej największej Anteny.

Kryzys w 2011 roku
2011 to kolejny trudny dla całej branży medialnej rok. Miało to związek nie z jakimś gwałtownym spadkiem słuchalności czy oglądalności ale przede wszystkim z jeszcze bardziej skrupulatnym liczeniem każdej złotówki przez potencjalnych reklamodawców. Reklamowy rynek radiowy stał się przez to jeszcze bardziej konkurencyjny. Polskie Radio na tym polu poradziło sobie całkiem dobrze, zwiększając przychody z tego tytułu o ponad 15 %. Niestety radiowy tort reklamowy jest ograniczony i nie mamy szans utrzymania się tylko z reklam. Poza tym realizując misję nie to jest naszym głównym zadaniem.

2011 rok był także czasem wychodzenia z zapaści programowej Polskiego Radia. Poprawa jakości treści goszczących na naszych Antenach, ich różnorodność i dopasowanie do oczekiwań wymagających słuchaczy stała się naszym priorytetem. Jako Prezesa Polskiego Radia martwi mnie jedynie wciąż niezrozumienie niektórych środowisk mających wpływ na podejmowane decyzje dotyczące konieczności uszczelnienia systemu abonamentowego. Polska jest na ostatnim miejscu wśród krajów europejskiej jeśli chodzi o ściąganie abonamentu. W naszym kraju płaci ok. 40% zobowiązanych do tego osób i podmiotów gospodarczych, w Europie średnio przekracza 80 %.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w 2011 roku
2011 rok to dość dynamiczna sytuacja we wszystkich mediach publicznych. W wyniku zmiany ustawy o radiofonii i telewizji powołano w nich nowe Rady Nadzorcze i Zarządy. Naturalnie miało to wpływ na ich bieżące funkcjonowanie.  Bez wątpienia sukcesem Polskiego Radia jest dynamiczny rozwój technologiczny, przygotowujący firmę do wejścia w erę cyfrową. W tym roku uzyskaliśmy w prestiżowym plebiscycie organizowanym przez miesięcznik Computerworld tytuł Lidera Informatyki 2011. Mimo bardzo ograniczonych środków zamierzamy ten proces kontynuować choć bez ekonomicznie nieuzasadnionych przedsięwzięć. Rozpoczęliśmy procedurę schodzenia z satelitarnego sygnału telewizyjnego produkowanego przez Program 4. W obecnej sytuacji Spółki nie stać nas na ten komercyjny projekt, szczególnie biorąc pod uwagę  znikome osiągane dzięki niemu przychody.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku
Mimo trudnej sytuacji finansowej i problemów ze ściągalnością abonamentu może to być rok mediów publicznych. Odbiorcy mają powoli dosyć tylko komercyjnej papki i takie medium jak Polskie Radio może im zaproponować coś ambitniejszego, skierowanego do konkretnego słuchacza. Na pewno jednak przyszły rok przyniesie przewartościowanie dla mediów publicznych. Niezbędne zmiany systemowe dotyczące przede wszystkim ich finansowania odpowiedzą nam na pytanie czy nadal będą one ważnym społecznym punktem odniesienia, zgodnie z europejskimi tendencjami czy zacznie się ich stopniowa marginalizacja. W 2012 roku tematem przewodnim będzie cyfryzacja i perspektywa uruchomienia radiowego Mux-a. Chcemy aktywnie, będąc liderem, uczestniczyć w tym procesie. Już teraz zgłaszamy nasz akces na operatora takiej platformy. 

Plany na 2012 rok
Zapowiedzi z poprzednich lat o konieczności zaciskania pasa bezwzględnie muszą być wreszcie wyegzekwowane. W przypadku Polskiego Radio w innym wypadku może grozić nam utrata płynności. Niestety proste cięcie kosztów może okazać się już niewystarczające. Zakładamy więc m.in. spowolnienie niektórych inwestycji, co w momencie tak dynamicznych zmian technologicznych może mieć niestety negatywne skutki w przyszłości. Będziemy jednak chronić te niezbędne zmiany technologiczne potrzebne do utrzymania się w czołówce. Mamy już przyjęte rygorystyczne założenia ekonomiczne na przyszły rok
i pomysły jak sobie w tym trudnym czasie poradzić. Wiem, że zachowując dyscyplinę finansową, przy zaangażowaniu pracowników a także zrozumieniu ze strony świata zewnętrznego nasza oferta programowa może być bogatsza i szerzej dostępna dla słuchaczy. Udowodnimy, że radio publiczne może oferować wysokiej jakości treści bez utraty audytorium. 


Andrzej Matuszyński, dyrektor marketingu Grupy Eurozet

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Z pewnością najważniejszym wydarzeniem mijającego roku w branży było przyjęcie noweli ustawy o radiofonii i telewizji. Mimo sprzeciwu środowiska, wprowadzono m.in. niedobry zapis nakazujący nadawcom zwiększenie czasu emisji utworów w języku polskim w godzinach najwyższej słuchalności. Wolny rynek przegrał tym samym z rynkiem nakazowo-rozdzielczym. W mojej opinii było to nie tylko najważniejsze wydarzenie w branży, ale również największa porażka. O takich sprawach powinien decydować słuchacz, a nie posłowie. A sukces? Utrzymanie wysokiej słuchalności radia w ogóle. Okazuje się, że radio, mimo pojawiających się głosów sceptyków, dobrze radzi sobie w XXI wieku - w dobie dynamicznego rozwoju nowych mediów. Jest nadal szybkim, dostępnym praktycznie w każdym miejscu i czasie źródłem informacji i rozrywki dla większości społeczeństwa polskiego. Docenili je również reklamodawcy, czego efektem jest wzrost przychodów branży oraz udziałów w polskim rynku reklamowym. Jak widać, w niepewnych czasach, kiedy zwraca się szczególną uwagę na każdą wydaną złotówkę, radio jawi się jako medium efektywne i atrakcyjne cenowo.

Kryzys w 2011 roku
W branży radiowej? Trudno mówić o takim. Patrząc na dostępne dane możemy szacować, że radio w 2011 roku zanotuje przynajmniej kilkuprocentowy wzrost przychodów reklamowych. Takiej sytuacji z pewnością mogą pozazdrościć choćby wydawcy prasy, których wpływy z reklam wyraźnie się kurczą. Tam doszukiwałbym się oznak kryzysu w 2011 roku.

Wydarzenia w Radiu ZET
Bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem roku 2011 była kwietniowa zmiana na stanowisku redaktora naczelnego i powrót do Radia ZET Rafała Olejniczaka. Warto również przypomnieć dużą kampanię reklamową z udziałem Martyny Wojciechowskiej, Maćka Maleńczuka i Rafała Rutkowskiego. Kampanię o tyle nietypową, że bezpośrednio angażującą słuchaczy. Rozdzieliliśmy funkcję redaktora naczelnego od dyrektora programowego. Do zespołu na tym ostatnim stanowisku dołączył Jarek Paszkowski. Na antenę wprowadziliśmy nową oprawę dźwiękową, pojawiły się nowe pasma programowe, audycje i osobowości, że wymienię tylko Niekrytego Krytyka, czy Kamila Nosela. Docierają do nas pozytywne opinie słuchaczy na temat zmodyfikowanej playlisty. W sierpniu przyjęliśmy nową strategię internetową Grupy Eurozet zakładającą m.in. rozwijanie Radia ZET w sieci jako marki radiowej. Na koniec warto wspomnieć o rozdzieleniu pionu sprzedaży i marketingu Eurozetu, mającego na celu wzmocnienie zarządzania sprzedażą oraz markami wchodzącymi w skład grupy.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku
Jak wszyscy z wielką uwagą obserwujemy światowe wydarzenia gospodarcze. To one w wielkiej mierze będą rzutowały na rynek reklamowy. Abstrahując od wizji kryzysu gospodarczego, branża radiowa będzie musiała zmierzyć się z realizacją zapisów noweli ustawy o radiofonii i telewizji. W dalszym ciągu będzie postępować synergia radia i Internetu. Dużym wyzwaniem będzie obsługa medialna Euro 2012. Ponadto, liczę, że dowiemy się, jakie są plany KRRiT związane z cyfryzacją.

Plany na 2012 rok
Radio ZET będzie konsekwentnie podążać w wyznaczonym ponad rok temu kierunku. Ważnym wydarzeniem będzie uruchomienie zupełnie nowego serwisu internetowego stacji. Uchylę się od odpowiedzi na pytanie o bardziej szczegółowe plany. Mogę jednak zapewnić, że Radio ZET będzie w zbliżającym się roku aktywne i widoczne na różnych polach działalności.


Jacek Kapela, prezes zarządu Audytorium17

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Najważniejsze wydarzenie – warto zaznaczyć fakt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji – która weszła w życie z dniem 23 maja 2011 r. Uregulowała (zmieniła) kilka ważnych obszarów dla mediów ogółem i dla radia  również, w szczególności: ogłoszenia nadawcy, sponsoring, lokowanie produktu oraz emisję utworów w języku polskim. Wcześniej nadawcy radiowi mogli realizować wymaganą ilość emisji utworów w języku polskim w dowolnym czasie na przestrzeni doby. Dlatego było tak dużo polskiej muzyki w eterze w godzinach nocnych . Ustawodawca doprecyzował, iż 60% utworów w języku polskim (z wymaganego limitu 33% miesięcznego czasu antenowego) musi być nadawana w godzinach: 5.00 – 24.00. To ukłon w stronę polskich wykonawców. Jednocześnie obostrzenie dla tych stacji, które ze względów programowych i formatu muzycznego wskazywały na trudności z realizacją takich wytycznych. Dużą zmianą dla rynku mediowego – nie tylko dla radia – wprowadzoną przez nowelizację jest uregulowanie działalności „product placement”. Dotychczas w Polsce niesformalizowany, a od lat stosowany. Ustawodawca zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej narzucił nadawcom obowiązek informowania przed i po audycji (telewizyjnej, radiowej) odpowiednim komunikatem o „lokowaniu produktu”. Tak nazwano tę formę promocji w naszym języku. To bez wątpienia istotna zmiana, regulująca w świetle prawa rynek takich usług.

Sukces branży – dobre wyniki finansowe rynku reklamy radiowej na tle innych mediów. Rok 2011 to drugi rok wędrowania w górę rynku po roku 2009 – który niewątpliwie był bolesny dla gospodarki ogółem i dla reklamy również. Rok 2010 był okresem gojenia ran po kryzysie i przyniósł nieduży wzrost. Natomiast w kolejnych miesiącach 2011 r. reklamodawcy zachowywali się bardziej „odważnie” zapominając o kryzysie. Inwestycje reklamowe rosły.  Pierwszy kwartał b.r. wg danych cennikowych agregowanych przez Instytut Kantar Media zapewnił rynkowi radiowemu wzrost o 33%. Drugi i trzeci kwartał tego roku utrzymał pozytywną tendencję dla rynku radiowego. Ogółem za okres styczeń – październik 2011 roku vs analogiczny okres w roku minionym rynek radiowy „urósł” o 30% wg wartości cennikowych (Kantar Media). Oczywiście to wzrosty cennikowe.  Analizując faktyczny wzrost wartości rynku – tj. wzrost „gotówkowy” - należy nałożyć filtry w postaci rabatów, dodatkowych bonusów dla klientów w postaci np. nieodpłatnych gratisów  czy też uwzględnić wpływ na wyniki jakie miały podwyżki cenników stacji. W szczególności znacząco wzrosły cenniki programów ogólnopolskich Polskiego Radia – „Jedynki” i „Trójki”. Agencja Reklamy Polskiego Radia podniosła ceny razem z rabatami dostosowując politykę rabatową do rynku. Wzrosły również ceny RMF FM i Radia ZET. Zatem te duże wzrosty rynku radiowego liczone wg cenników są znacząco „zakłócone”. Tak czy inaczej uwzględniając w.w. filtry to i tak „netto” do kieszeni stacji radiowych trafiło więcej, niż w analogicznym okresie roku minionego. Realnym wydaje się być oszacowanie wzrostu rynku radiowego ogółem na poziomie ok. 6% w roku 2011. Na tle prasy lub reklamy zewnętrznej które notują spadki nakładów reklamowych radio wypada zatem bardzo korzystnie. Natomiast telewizja – chociaż pozyskuje z rynku najwięcej – ale jej wzrost szacowany jest tylko na poziomie ok. 3%. Pod względem dynamiki wzrostu (jak i wartości nominalnej rynku) radio ustępuje oczywiście Internetowi. Dynamika wzrostu wartości reklamy w sieci ponownie najwyższa – szacowana na poziomie ok. 20%  (szacunki netto, po rabatach). Internet jest poza zasięgiem w kategorii wzrostów, ale druga pozycja dla radia na tle innych mediów to niewątpliwie sukces.

Porażka branży – nie mam zwyczaju szukać i skupiać się na porażkach, ale jeżeli już mam jakąś wskazać to odniosę się do nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji o której mowa powyżej. Mianowicie jeden istotny element tej nowelizacji ma trudności z działaniem „w praktyce”. Mam na myśli „lokowanie produktu”. Z badania przeprowadzonego w październiku b.r. („PRM Research”) wynika, iż niemal połowa osób oglądających telewizję spotkała się z oznaczeniem „audycja zawierała lokowanie produktu”, ale tylko jedna trzecia z nich (35%) deklaruje, że wie co to oznacza. Zresztą wcale się nie dziwię.. przecież nie wszyscy telewidzowie są pracownikami domów mediowych lub stacji telewizyjnych ;). Intencja regulacji i dostarczenia widzom informacji oczywiście słuszna. Skuteczność niepełna.

Kryzys w 2011 roku
W zasadzie na to pytanie już odpowiedziałem powyżej podkreślając dobre wyniki branży radiowej w roku bieżącym. Kryzys do rynku reklamy na tę chwilę nie dotarł. Wierzę, iż zawirowania finansowe na rynkach europejskich nie przełożą się w sposób dotkliwy na naszą gospodarkę i branża reklamowa razem z całą gospodarką „obroni się” również w roku 2012.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w 2011 roku
Zadanie priorytetowe Audytorium17 to promocja Grupy Radiowej A17 i pozyskiwanie reklamodawców. Przepracowaliśmy rok 2011 bardzo rzetelnie i sumienie, idąc w rynek z naszą ofertą i podkreślając nasze atuty jako efektywnego kanału reklamowego. Przyniosło to widoczne rezultaty w postaci wzrostu sprzedaży przekraczającego znacząco przeciętną rynkową. Nasz nowy produkt wprowadzony na rynek w styczniu b.r. - „Audytorium Premium” – znalazł nabywców i okazał się dobrym uzupełnieniem oferty. Stacje miejskie (7) w nowym pakiecie uzupełniają bardzo dobrze „duże” rozgłośnie regionalne (17). To uzupełnienie jest dwojakie. Ze względu na zasięg – stacje miejskie wzmacniają dotarcie w dużych aglomeracjach miejskich, oraz ze względu na grupę celową. Stacje miejskie to inny program i młodszy słuchacz. Wskaźniki słuchalności (zasięg dzienny, udział w czasie słuchania) w grupie celowej powyżej 25-tego roku życia zapewniają naszej Grupie Radiowej pierwsze miejsce na tle innych sieci radiowych. Natomiast wewnątrz naszej Grupy na uwagę zasługuje sukces Radia Freee. To stacja miejska uruchomiona przez Polskie Radio Lublin w grudniu 2010 r. Ta rozgłośnia młodzieżowa już po kilku miesiącach działalności dołączyła do czołówki rynku radiowego w Lublinie. Sukces Radia Freee sprawił, iż projekty stacji miejskich rozważane są w kolejnych regionach naszej Grupy. Najmłodsza stacja miejska to „Radio OK”  - uruchomiona przez Polskie Radio Katowice. Nadaje w eterze od 4 grudnia b.r. i obejmuje swoim zasięgiem 14 największych miast aglomeracji śląskiej. Radio OK. stanowi zatem 25-tą rozgłośnię w naszej Grupie. Program tej stacji jest tak zbudowany, aby stanowił uzupełnienie „dużej” stacji regionalnej – Radia Katowice.

Warto podkreślić, iż Audytorium17 obok atrakcyjnych wskaźników słuchalności ma inne silne strony istotne dla reklamodawcy. W szczególności: niska cena vs inne grupy i stacje o zasięgu ogólnopolskim (2,9 tys. – średnia cena spotu 30 sek. przed rabatami) - kilkukrotnie niższa niż w dużych stacjach ogólnopolskich (RMF FM, ZET), bardzo dobry zasięg techniczny pokrywający niemalże całą Polskę (92 nadajniki, po kilka w każdym województwie w różnych miastach regionów), czy też wysoki wskaźnik zaufania społeczeństwa. To atuty które docenia coraz więcej klientów.

W mijającym roku jako argument w rozmowach z klientami również „wykorzystywaliśmy” z sukcesem naszą elastyczność programową. Pozwala na realizację na naszej antenie niestandardowych form reklamy (audycje sponsorowane z ciekawą kreacją, konkursy, wywiady, etc.). Przyciągnęło to klientów którzy chcą wyróżnić się na tle konkurencji nieszablonową formą promocji.  Z sukcesem zrealizowaliśmy projekty niestandardowe dla klientów z różnych branż, również dla podmiotów z sektora publicznego który jest dla nas ważną grupą klientów. Klienci doceniali przy tej współpracy nie tylko różnorodność form reklamowych, ale również pełną i profesjonalną obsługę którą zapewniamy przy akcjach niestandardowych. Scenariusz i kreacja audycji, ogromna baza lektorów, nagranie materiałów, dystrybucja nagród w przypadku konkursów oraz opracowanie mechanizmu akcji – to kompleksowa obsługa po naszej stronie.

W mijającym roku Audytorium17 Sp. z o.o. obchodziło również swoje 10-ciolecie. To już 10 lat pracy, zdobywania doświadczenia, budowania potencjału i zaufania klientów. Rozwój współpracy z klientami i wzrost wartości sprzedaży potwierdza, iż to zaufanie rośnie. Dziękuję serdecznie naszym partnerom za zaufanie i dekadę współpracy.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku
Rok przyszły to dalsza rywalizacja o słuchacza i o budżety reklamowe pomiędzy grupami radiowymi. To dojrzały rynek tworzony głównie przez 6 grup: Grupa RMF, Eurozet, Polskie Radio (ogólnopolskie), TIME, AGORA, Audytorium17. Ponadto kilkadziesiąt stacji niezależnych. Klarownie. Nie dostrzegam istotnych wydarzeń zmieniających powyższy obraz w roku 2012.
Z punktu widzenia biznesu reklamowego – niewątpliwie uczestnicy tego rynku z uwagą będą przyglądać się wydarzeniom gospodarczym pamiętając negatywny obrót spraw w roku 2009. Kryzys widoczny w części krajów europejskich dotychczas nie odcisnął się na naszej gospodarce i nie dotarł do rynku reklamy. Co przyniesie rok przyszły? Naturalna skłonność do optymizmu nakazuje mi wierzyć, iż będzie to rok intensywnej pracy w zapewne trudniejszych okolicznościach dla całej branży, ale zakończony „górką”. Oczywiście jeżeli kryzys w strefie euro będzie się pogłębiał sytuacja w Polsce i na rynku reklamy również pogorszy się. Radio jako medium reklamowe ma jednak ważną cechę, istotną w szczególności w trudnych czasach. Mianowicie jest bardzo dobrym kanałem do promocji sprzedaży produktów i usług. Większy popyt dający wzrost PKB to najważniejszy oręż w walce z kryzysem. Zarówno w skali w skali makro, jak i w skali mikro każdego przedsiębiorstwa. Dlatego - nawet gdy będzie trudniej - sprzedażowe budżety reklamodawców mogą być zainwestowane z dobrym efektem w radiu. Pozwoli to naszej branży radiowej iść do przodu. Ponadto Polska ma Euro 2012 które jest silnym argumentem broniącym nasz kraj przed kryzysem.
Od strony programowej – warto kolejny raz podkreślić postępującą digitalizację mediów. Internet staje się kanałem dystrybucji dla wszystkich mediów ATL. Każda grupa radiowa wykorzystuje aktualnie sieć jako dodatkowy nośnik sygnału. Rok 2012 to dalsza ekspansja Internetu w obszary dotychczas zdominowane przez inne formy przekazu. Co to oznacza dla branży radiowej? Dostrzegam potencjał rozwoju i współpracy tych mediów, a nie zagrożenie dla radia. I w kontekście programowo-technicznym, i w kontekście biznesu reklamowego. Programowo: dla radia przekaz w eterze i przekaz internetowy są kanałami uzupełniającymi się. Internet uzupełnia przekaz radiowy o wizję, ponadto daje różnorodne możliwości „przyciągające” słuchacza do monitora i treści radiowych. Np. możliwość pobierania kontentu radiowego lub dostępu do archiwalnych audycji. W minionych dniach archiwalne materiały dźwiękowe z czasów stanu wojennego w Polsce udostępnione na stronach Polskiego Radia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Od strony biznesu reklamowego – radio ze swojej specyfiki jest „medium towarzyszącym” konsumentowi. Powoduje to, iż „nie gryzie” się z Internetem w rywalizacji o konsumenta, a dobrze współpracuje. To dobry wniosek w sytuacji wzrostu „konsumpcji” Internetu w naszym kraju oraz ponownie dwucyfrowego wzrostu reklamy internetowej.

Plany na 2012 rok
Plany na rok 2012 wynikają z naszego priorytetowego zadania: dalszy wzrost sprzedaży i przekonanie kolejnych klientów, iż Grupa Radiowa Audytorium17 jest atrakcyjnym kanałem reklamowym. Moim celem jest zwiększenie udziału A17 w radiowym torcie reklamowym tak, aby wartość pozyskanych inwestycji reklamowych była bardziej adekwatna do naszych wskaźników słuchalności. Wskaźniki słuchalności (zasięg dzienny, udział w czasie słuchania) w grupie celowej do której nasze Rozgłośnie kierują swój program przede wszystkim: tj. dojrzali słuchacze powyżej 25-tego roku życia, zapewnia nam pierwsze miejsce wśród sieci radiowych. Udział w czasie słuchania w tej grupie celowej wynosi 6,73% (dane Radio Track SMG/ KRC dla „Audytorium Premium”, fala badania: sierpień – październik 2011). To dobry wynik. Są sieci radiowe z mniejszymi notowaniami, a pozyskujące z reklam więcej. Zatem mój cel na kolejny rok to dalsza praca aby przekonać klientów do naszych atutów i zmniejszyć tę dysproporcję.
Patrząc szerzej – z perspektywy również programowej – rok przyszły to dalszy rozwój anten miejskich naszych Rozgłośni Regionalnych. Z życzliwością będę kibicował i zawodową fachowością obserwował działalność i notowania nowej stacji „Radio OK.” w Katowicach. Radio Katowice jest liderem w swoim regionie w badaniach słuchalności. Czy uda się powtórzyć sukces w stacji – córce?

Jak już wspominałem powyżej – projekty stacji miejskich rozważają również inne rozgłośnie z naszej Grupy. Od strony biznesowej/ ofertowej oznacza to z kolei, iż nasz pakiet „Audytorium Premium” będzie się rozrastał, wzmacniany przez kolejne stacje miejskie.


Anna Paluszek, dyrektor programowa Radia WAWA

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
Za tegoroczną porażkę uważam niejasną nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Odniosłam wrażenie, że napisano ją „na kolanie”, a jej twórcy nie wiedzieli, o co im tak naprawdę chodzi. Teoretycznie zmiany tłumaczono koniecznością dostosowania do unijnej dyrektywy audiowizualnej, ale – jak wiemy – dobrymi intencjami piekło jest wybrukowane. Dlatego twórcy zmian poszli znacznie dalej, niż wynikałoby to z dyrektywy i w efekcie mamy zapisy najbardziej restrykcyjne w Europie. Autor nowelizacji najwyraźniej nie wie, jak działają stacje radiowe i telewizyjne, przede wszystkim komercyjne, nie zna też zasad funkcjonowania naszej branży.
Podsumowując, zmiany w prawie medialnym wprowadziły wiele niepotrzebnego zamieszania. 

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku, największy transfer roku
Nie odnotowałam żadnego  transferu, który wstrząsnąłby rynkiem lub mógł znacząco wpłynąć na jego kształt. Za to jestem bardzo ciekawa, jakie pomysły ma Kamil Dąbrowa i jak poradzi sobie na dyrektorskim fotelu w Programie I Polskiego Radia. 

Kryzys w 2011 roku
W roku 2011 przychody Radia WAWA rosły dynamicznie, dzięki strategii  programowej i kompetentnym zespołom sprzedażowym.
Obawy budzi rok 2012.  Na świecie mamy kryzys ekonomiczny i podobno nie powinniśmy zadawać pytania „czy? tylko „jak mocno i kiedy?” w nas uderzy. I raczej nie ma się co łudzić, że ominie naszą branżę. Wielu księgowych z przyjemnością dokona zmian w rubryce „reklama”, wykreślając na końcu przynajmniej jedno zero.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2011 roku
Cały czas idziemy do przodu i konsekwentnie rozwijamy markę Radia WAWA - Zawsze Polska Muzyka. Jesteśmy jedyną stacją radiową w kraju, która gra wyłącznie polską muzykę. Prezentujemy przede wszystkim utwory lat 80. i 90., ale współczesny polski pop i rock to także istotna część naszej playlisty. Staramy się  brać pod uwagę młodych, dobrze rokujących artystów i zawsze wyciągamy do nich rękę. Naszym największym sukcesem w 2011 roku jest oczywiście wzrost słuchalności.

Stacje Radia WAWA należą do najchętniej słuchanych stacji lokalnych. Nadajemy w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Toruniu, Rzeszowie, a od maja także w Opolu. Zasięg dzienny Radia WAWA w skali całego kraju wynosi 1,4%*, co oznacza, że każdego dnia Radia WAWA słucha średnio 425 tysięcy osób w przedziale wiekowym 15-75 lat.  Zasięg dzienny Radia WAWA w Warszawie, w grupie wiekowej 25-44 lata, wynosi 10,5%. To duże osiągnięcie, ponieważ większy zasięg dzienny w tej grupie wiekowej ma z warszawskich stacji lokalnych jedynie Radio ESKA. We Wrocławiu, gdzie nadajemy od marca 2010 roku, zajmujemy trzecią pozycję wśród stacji lokalnych pod względem wielkości zasięgu dziennego w grupie wiekowej 25-44 lata.  W Opolu zasięg dzienny Radia WAWA dynamicznie rośnie, osiągając  już 8,9%.w grupie wiekowej 25-44 lata (dane z okresu maj-październik 2011).

Te sukcesy pokazują, że choć jesteśmy stacją niszową, możemy konkurować z silniejszymi markami, a to dzięki wybranej przez nas strategii i jej konsekwentnej realizacji. Słuchacze cenią Radio WAWA i najwyraźniej identyfikują się z muzyką , którą prezentujemy na antenie.

Jako sukces postrzegamy także zwiększenie technicznego zasięgu naszej stacji. W tym roku rozpoczęliśmy nadawanie w Opolu. To miasto,  jak na stolicę  polskiej muzyki przystało, przyjęło nas  z otwartymi ramionami. Biorąc pod uwagę zaledwie kilkumiesięczny staż jeśli chodzi o nadawanie na tym terenie, idzie nam tam całkiem nieźle.  

W tym roku zmieniliśmy także oprawę dźwiękową. W ramówce pojawiły się nowe jingle, zaśpiewane przez Kasię Wilk, a wyprodukowane przez ReelWorld. Dzięki temu Radio WAWA nabrało  nowoczesnego, współczesnego i mocno energetycznego brzmienia.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku
Niepokoi mnie fakt, że KRRiT, podejmując w tym roku decyzje o kierunkach rozwoju radiofonii komercyjnej w Polsce, zapomniała o projekcie Zawsze Polska Muzyka. Jestem zdziwiona, bo Rada często zapowiadała, że chce promować produkcje rodzimych twórców. Mam nadzieję, że dla stacji, która promuje polską muzykę od lat, znajdzie się miejsce przy podziale  kolejnych wolnych częstotliwości. 

W 2012 roku nadal będzie rosła rola internetu. Działania radiowe, internetowe i telewizyjne przenikają się. Radia można słuchać za pośrednictwem internetu, słuchacze dyskutują z prezenterami na Facebooku, a na stronach wielu rozgłośni można nie tylko usłyszeć, ale także poznać  radio od kuchni – zobaczyć prezenterów w studiu, czy przeczytać wywiady z muzykami.
Plany Państwa firmy na 2012 rok

Przed nami przede wszystkim 20-lecie Radia WAWA, dlatego przez cały rok będziemy podkreślać i świętować wraz ze słuchaczami ten okrągły jubileusz. Wciąż czujemy się młodo, ale mamy za sobą wiele życiowych doświadczeń. Ile zmieniło się przez te 20 lat? Ile jako radio przeszliśmy? W 1992 roku stacja zaczynała nadawanie grając classic rock i było to prawdziwie kultowe radio. Potem rozgłośnia przeszła wiele zmian. Do 2004 roku dotarła jako najlepszy mix przebojów, a 15 listopada 2004 roku narodziło się nowe Radio WAWA - Zawsze Polska Muzyka. I tacy jesteśmy do dziś!  

Oprócz obchodów dwudziestolecia zamierzamy w nadchodzącym roku skupić się na kontynuacji strategii rozwoju obranej przez nas koncepcji programowej. Będziemy rozwijać działania zmierzające do zwiększenia zasięgu technicznego, wzmacniać zespół radia oraz pracować nad umacnianiem marki Radia WAWA w internecie. 

*Źródło: Badanie Radio Track, Millward Brown SMG/KRC na zlecenie KBR

Dołącz do dyskusji: Rok 2011 w branży radiowej; prognozy na 2012 r.

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sukcesy i nie
Polskie Radio - Sukces ? - 1. Newsroom na umowach śmieciowych - do tego reporterzy zarabiają gorszę - ale co tam w sumie i tak żadnego ciekawego materiału nie stworzyli :) Żal - kryterium dobrego dziennikarza radiowego teraz jest dobra dykcja :) i tyle - a i jeszcze bezmyślne sprawozdanie z konferencji prasowej - jaki to pan prezydent jest fajny :)

2. Radia Prywatne ? Wszystko masówki do wyrabiania lokalności, a pracownicy to mięso, które można zastąpić innym niestety - nie ma czegoś takiego jak jakość dziennikarza i materiałów które robi - niestety...

3. Duzi gracze na rynku ? Nic tylko zwolnienia i redukcje zarzucanie dodatkową pracą ludzi byle nie zatrudniać nowych. Czy np. TOK FM oddział Katowicki odkrył jakąś aferę ? :) a Krakowski ? ... nic tylko żal.

Generalnie plujcie sobie na RMF ale czasami im się jeszcze chce a to już coś :)
odpowiedź
User
Krakus
A gdzie prezes grupy RMF?
odpowiedź
User
Druk Wspomnień
Ocalamy wspomnienia od zapomnienia. Nie tylko te z roku 2011. Zapraszamy do współpracy - www.drukwspomnien.pl.
odpowiedź