SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014

Jak minął 2013 rok na polskim rynku handlu internetowego, co wydarzy się w nadchodzącym roku? Dla Wirtualnemedia.pl podsumowują i prognozują szefowie czołowych e-sklepów, porównywarek cen i organizacji branżowych.

W kolejnej odsłonie podsumowania 2013 roku w polskim internecie i marketingu zajmujemy się segmentem e-commerce. O ostatnich 12 miesiącach w tej branży i prognozach na przyszły rok opowiadają osoby kierujące czołowymi e-sklepami, działami e-commerce dużych wydawców, porównywarkami cenowymi i organizacjami branżowymi.


>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)

>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)

>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?

>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014

>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014

 


Aneta Zawiślak, kierownik działu e-commerce w Wirtualnej Polsce

Wydarzenie roku
2013 nie obfitował w spektakularne wydarzenia. Mijający rok to raczej kontynuacja trendów z 2012, takich jak wchodzenie do e-commerce kolejnych znanych marek offline’owych, popularyzacja kuponów rabatowych oraz wzrost sprzedaży treści cyfrowych.

Sukces roku
Handel w sieci rośnie. Kryzys wpływa korzystnie na stabilny rozwój tego sektora, bowiem w dobie spowolnienia gospodarczego konsumenci szukają oszczędności, okazji i promocji. To wszystko znajdują właśnie w sklepach internetowych. Na pewno sukcesem jest wzrost obrotów w e-handlu o 15 proc.

Porażka roku
W 2013 roku nie było, moim zdaniem, dużych e-commerce’owych porażek. Mówiąc zaś o niepowodzeniu, z którym należy liczyć się w biznesie, wspomnieć można o Grupie Nokaut. Wejście na giełdę w 2012 roku miało zapewnić firmie dynamiczny rozwój, m.in. pozyskanie środków na inwestycje i przejęcia. Zmiany w algorytmach Google niekorzystanie wpłynęły na kondycję finansową spółki, która zobligowana była w tym roku m.in. do zmiany planów i wdrożenia dość rygorystycznej polityki optymalizacji kosztów. Oby kłopoty były przejściowe.

Człowiek roku
Bezsprzecznie i nieustannie e-konsument, coraz bardziej świadomy zakupowo, coraz bardziej aktywny i coraz bardziej… wybredny. Musimy dbać o to, by wybierał mądrze, kupował bezpiecznie i polecał sprawdzone miejsca w sieci.

Trend roku
Nacisk na bezpieczeństwo zakupów. Niestety zdarzają się nadużycia w e-sklepach, psujące wizerunek podmiotom, które ciężko pracują nad jakością swoich usług. W tym roku bezpieczeństwo zakupu stało się dla konsumenta ważniejsze niż okazja cenowa.

Prognoza na 2014
E-commerce czekają zmiany podyktowane wejściem w życie dyrektywy unijnej, dzięki której przepisy o e-handlu będą takie same we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Rodzimy rynek czekają więc zmiany, m.in. nowe zasady reklamacji, zwrotu towarów oraz informowania klientów. Czeka nas ciekawy rok.

 


Piotr Zemło, dyrektor ds. e-commerce w Media Saturn Holding Polska

Wydarzenie roku
W 2012 i 2013 roku nastąpiło masowe uruchamianie rozwiązań klasy multi-channel przez funkcjonujące sieci handlowe. Wystarczy wymienić Leroy Merlin, Media Markt czy Saturn. Sieci wbudowywały e-commerce jako integralną cześć swojego sposobu funkcjonowania. Także rozwój i stabilizacje e-commerce w branży spożywczej potwierdza tę tendencję.

Sukces roku
Trudno wskazać pojedyncze wydarzenie zasługujące na to miano. Niewątpliwie wejście naszych sklepów internetowych mediamarkt.pl i saturn.pl postrzegamy jako pozytywne wydarzenie dla klientów. W pierwszej dziesiątce rankingu sklepów internetowych według Money.pl znalazły się wszystkie trzy nasze sklepy, z czego dwa już w pierwszym roku swojego funkcjonowania.

Porażka roku
Niskie tempo wypracowywania przez dostawców jasnej i konsekwentnej strategii funkcjonowania w różnych kanałach sprzedażowych.

Trend roku
Personalizacja oferty dla klientów
Handel mobilny.

Człowiek roku
Brak. Raczej trzeba mówić o sukcesach organizacji niż pojedynczych osób.

Prognoza na 2014
Dalszy dwucyfrowy wzrost handlu e-commerce. Zarówno poprzez poszerzanie się o nowe obszary, jak i efektywny rozwój już istniejących branż.
Walka Google z porównywarkami cenowymi.
Narzędzia potentatów internetowych przeznaczone dla handlu tradycyjnego, takie jak Ceneo Lokalnie.

 


Norbert Kowalski, dyrektor serwisu Promocyjni.pl (Grupa Interia.pl)

Wydarzenie roku
Wejście Googla w rynek porównywarek cen. Pokazanie klientowi, gdzie kupi interesujący go produkt najtaniej, na pewno pokrzyżuje plany porównywarkom obecnym już na polskim rynku.

Sukces roku
Trudno wyróżnić jedno wydarzenie, które określiłbym takim mianem. W moim odczuciu warto wspomnieć tutaj o sukcesywnym wzroście rynku reklamowego w ostatnich kwartałach, który jest  dowodem końca kryzysu i optymistyczną zapowiedzią kolejnych miesięcy.

Porażka roku
Brak.

Człowiek roku
Codziennej pracy jest tak dużo, że brakuje mi czasu, aby chodzić na gale i móc typować, kto powinien zostać wyróżniony takim mianem.

Trend roku
Jak wcześniej zakupy grupowe, tak obecnie serwisy z kuponami wyrastają jak grzyby po deszczu. Być może to wpłynie na rozwój rynku, ale ja mam obawy, że brak obecności poza internetem i niska świadomość usługi wśród użytkowników są zbyt dużymi barierami wzrostu na tym etapie.

Warto zwrócić uwagę na rosnącą ilość zakupów online realizowaną przez kanał mobilny. Może to oznaczać, że decyzje zakupowe są podejmowane w sklepie, przy półce z cenami, które porównywane są do cen produktów w sklepach internetowych.

Ostatnia kwestia, którą chciałabym poruszyć, to cena ruchu do serwisów e-commerce, która jest bardzo niska. Ruch to krwiobieg e-commerce i kupowanie dobrego ruch poniżej ceny jego wytworzenia zawsze kończy się upadkami…

Prognoza na 2014
Smartfon jako wiodący interfejs w e-commerce. Ale także i inne podmioty internetowe powinny brać pod uwagę telefon jako pierwszy ekran kontaktu użytkownika z medium czy produktem. Tak więc Responsive Web Design to nie fanaberia, tylko obowiązek.

Karty płatnicze odchodzą do lamusa? Płatności komórką na razie są w fazie testów, ale już teraz można uznać, że to rozwiązanie możne stać się wygodniejszym sposobem regulowania rachunków.

 


Michał Jaskólski, wiceprezes i dyrektor research&development Grupy Nokaut

Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku jest powstanie i formalna rejestracja eCommerce Polska, czyli Izby Gospodarki Elektronicznej. Za sprawą Grzegorza Wójcika, ojca-założyciela Izby, po raz pierwszy w historii polska branża e-commerce ma swoją silną reprezentację. Konkurujące ze sobą na co dzień podmioty, m.in. Grupa Nokaut i Grupa Allegro, potrafiły się porozumieć i stworzyć organizację, która reprezentuje ich wspólne interesy - nie tylko w Polsce, ale i w Brukseli.

Sukces roku
Za sukces roku uważam Złote Wyprzedaże. Mimo modelu biznesowego budzącego różne opinie (flash sales) i sceptycyzmu ze strony branży, Jacek Szlendak wraz z zespołem udowodnił, że potrafi w błyskawicznym tempie rozwijać biznes, łącząc analityczne podejście do budowania bazy klientów ze sprawnością operacyjną, jednocześnie skutecznie konkurując z międzynarodowymi graczami takimi jak Fashion Days.

Porażka roku
Porażką roku jest to, że sklepy takie jak 66procent.pl czy retrobut.pl - które kusiły markowymi produktami po bardzo niskich cenach, ale nie realizowały opłaconych przez klientów zamówień lub wysyłały im tanie podróbki - mogły tak długo bezkarnie funkcjonować, przyjmując płatności i promując się w polskim internecie nawet wtedy, gdy było już wiadomo, że oszukują swoich klientów. Liczba poszkodowanych osób przekracza 100 tys., a wartość przyjmowanych, ale nierealizowanych zamówień sięgała nawet kilkuset tysięcy złotych dziennie. Nie można też spodziewać się szybkiego rozwiązania sprawy w sądzie - chociażby dlatego że zgodnie z obowiązującym prawem wymaga to przesłuchania przez prokuraturę dziesiątek tysięcy kupujących, zaś firmy prowadzące tego typu „sklepy” często były zarejestrowane poza Polską. Oznacza to, że podobne sytuacje mogą się powtórzyć, niszcząc zaufanie Polaków do zakupów w sieci.

Człowiek roku
Na tytuł człowieka roku zasługuje z pewnością Dominika Żak, założycielka i właścicielka DeeZee.pl. W ciągu ostatnich kilku lat, dzięki ciężkiej pracy u podstaw, udało się jej stworzyć właściwie od zera nie tylko sklep internetowy, ale wręcz własną markę modową, która budzi emocje tysięcy konsumentek i jest często wybierana przez celebrytów. Rok 2013 był przełomowy w historii DeeZee, m.in. ze względu na poszerzenie oferty. Nie można wykluczyć, że za parę lat DeeZee stanie się marką wymienianą jednym tchem z brandami należącymi do LPP.

Trend roku
Za trend roku można uznać stopniowe przechodzenie sprzedających z Allegro.pl do darmowych serwisów ogłoszeniowych. Równocześnie coraz więcej osób kupujących dotąd na Allegro zdało sobie sprawę, że ze względu na stosunkowo wysokie prowizje pobierane przez tę platformę, często szukane produkty można kupić taniej w sklepach internetowych znalezionych dzięki porównywarkom cen takim jak Nokaut.pl.

Prognoza na 2014
Najbliższy rok może być decydujący jeśli chodzi o rozwój zakupów mobilnych w polskim internecie. Praktycznie wszystkie elementy układanki są już na miejscu. W związku z tym, że Polska - ze względu na w miarę dobrą sytuację gospodarczą oraz ogromny potencjał zakupów internetowych - jest teraz na celowniku globalnych graczy, można też spodziewać się prób ich wejścia na nasz rynek. Spodziewam się także, że czołowe polskie portale - dotąd zarabiające głównie na reklamie - będą szukać też innych źródeł przychodów. Jednym z nich może być e-commerce.

 

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
"marek offline’owych", " e-commerce’owych porażek", "e-konsument", "multi-channel", "Responsive Web Design", "flash sales" EGHHHH Znowu jadą na prochach mieszanych z absyntem.
odpowiedź
User
mstr
Blabla, dopoki polskie sklepy (nie tylko internetowe) nie naucza sie szanowac klienta to nie bedzie "sukcesow roku".
Porazka roku wg mnie jest umowa z Saturnem, ktora odbiera klientowi prawo do zwrotu towaru. Doppki sklepy beda nieuczciwe klienci nie beda im ufali i nie zostawia w nich pienedzy - proste.
odpowiedź