Rośnie ilość powierzchni handlowej w Polsce
Na koniec ubiegłego roku na polskim rynku było ponad 12 mln metrów kwadratowych powierzchni handlowych - podał Retail Research Forum, think-tank Polskiej Rady Centrów Handlowych. To wzrost o 3,5 proc. w skali roku.
Na powierzchnię ponad 12 mln m kw. GLA (Gross Leasable Area) składają się centra handlowe, parki handlowe i centra wyprzedażowe. W ostatnich pięciu latach wzrost zasobów handlowych w Polsce wyniósł 2,3 mln m kw.
W 2018 roku do użytku oddano ponad 390 tys. m kw. GLA powierzchni handlowej.
– Aż 43 proc. stanowiła łączna powierzchnia czterech nowych inwestycji: Forum Gdańsk (62 000 m kw. GLA), Galeria Libero w Katowicach (45 000 m kw. GLA), Gemini Park w Tychach (36 000 m kw. GLA) oraz Nowa Stacja Pruszków (27 000 m kw. GLA). Ponad 15 proc. nowej podaży powierzchni stanowiły rozbudowy istniejących projektów w dużych miastach, co stanowi stały już trend od ostatnich 5 lat. Pozostałe otwarcia w 2018 to głównie parki i galerie handlowe o wielkości do 10 000 m. kw. GLA w miastach małych i średnich – mówi dyrektor generalny PRCH, Radosław Knap.
Wskaźnik wolnej powierzchni handlowej wyniósł 3,1 proc. Spośród badanych miast najwyższy udział pustostanów zarejestrowano w aglomeracjach wrocławskiej i łódzkiej, odpowiednio 4,4 proc. i 4,2 proc.. Najniższy zaś w aglomeracji szczecińskiej (0,9 proc.), Olsztynie (1,0 proc.) oraz w Toruniu (1,2 proc.).
Nasycenie powierzchnią handlową i odwiedzialność
Nasycenie powierzchnią centrów handlowych dla całej Polski na koniec 2018 roku osiągnęło poziom 316 m kw./1000 mieszkańców, czyli średni poziom dla krajów Unii Europejskiej. Przyrost powierzchni spowodował wzrost tej wartości w stosunku do końca 2017 roku o 9,8 m kw./ 1000 mieszkańców.
W 2018 nastąpił niewielki spadek średniej odwiedzalności wobec roku poprzedzającego. Średnia odwiedzalność centrum handlowego w ubiegłym roku wyniosła nieco ponad 370 tys. osób miesięcznie, o 4 proc. mniej niż w roku 2017.
– Spadek ten wynika głównie z wprowadzonego w marcu 2018 ograniczenia handlu w niedziele, tym samym mimo przesunięcia się części wizyt klientów na inne dni tygodnia, spadek ten był nieunikniony - wyjaśnia Anna Zachara-Widła, research & education manager w PRCH .
Stabilność na rynku powierzchni handlowych
Średnie obroty generowane przez placówki handlowe i usługowe w analizowanych przez PRCH centrach handlowych wyniosły średnio 865 zł netto /m kw. GLA, o 0,8 proc. mniej rdr.
Mimo to, w wielu kategoriach handlowych odnotowano wzrost lub brak zmian w stosunku do roku poprzedzającego. Największy przyrost (10 proc.), odnotowano w kategorii Dom i Wnętrze oraz AGD/RTV, a także w usługach o 8 proc. Dynamika tych wzrostów była jednak niższa niż obserwowana w latach ubiegłych.
Jak podają analitycy Retail Research Forum, pod względem podaży powierzchni rynek nieruchomości handlowych wszedł w fazę dojrzałości, a pod względem wskaźników efektywności sytuacja krajowego rynku retail jest mocna i stabilna. Potwierdza to także wysoka wartość transakcji inwestycyjnych w nieruchomości komercyjne w Polsce. W 2018 roku inwestorzy wyłożyli w tym segmencie 2,5 mld euro, o 30 proc. więcej niż w roku 2017
- Łączny wolumen transakcji przeprowadzonych w sektorach biurowym, handlowym, magazynowo – logistycznym i hotelowym osiągnął prawie 7,3 miliarda EUR – o 42 proc. więcej niż w roku 2017. Tak wysoki rezultat dotychczas nie został zanotowany na polskim rynku - mówi dyrektor PRCH.
Powierzchnie handlowe a zakaz handlu w niedziele
W branży nieruchomości handlowych odczuwa się skutki wprowadzenia zakazu handlu w niedziele. Według danych pochodzących z PRCH Turnover Index oraz PRCH Footfall Trends Index, w okresie
od marca do grudnia odnotowano 2 proc. spadek średniej z obrotów na m kw. powierzchni GLA wobec roku 2017, a także 4 proc. spadek wskaźnika odwiedzalności.
Raport PRCH przygotowała Polska Rada Centrów Handlowych we współpracy z ekspertami z firm Savills, Knight Frank, BNP Paribas Real Estate, GfK, Metro Properties oraz Cresa.
Dołącz do dyskusji: Rośnie ilość powierzchni handlowej w Polsce