Rośnie rynek reklamy telewizyjnej - w I półroczu 2016 liderem Polsat i Aflofarm (analiza)
W I półroczu br. cennikowe wpływy reklamowe telewizji wyniosły 11,89 mld zł, czyli o 6,98 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
Polskie stacje telewizyjne w I półroczu 2016 roku wyemitowały łącznie 12,99 mln spotów reklamowych, o 8,93 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2015 roku.
Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 11,89 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o 6,98 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Wirtualnemedia.pl | Wpływy stacji (w zł) | Dynamika w proc. | |
I półrocze 2015 | I półrocze 2016 | ||
Czas spotów (gg:mm:ss) | 76958:34:05 | 83048:19:55 |
|
Wydatki na reklamę (w zł) | 11 116 705 953 | 11 892 686 796 | 6,98% |
Ilość spotów | 11 924 131 | 12 989 245 | 8,93% |
- Wydatki na reklamę TV rosną w zbliżonym tempie do średniej dla całego rynku mediów, co oznacza, że telewizja utrzymuje stabilny udział w torcie - mówi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 1,78 mld zł, odnotował w I półroczu br. Polsat. Jego przychody były o 14,19 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,99 proc. do 1,41 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (754,27 mln zł; wzrost o 14,23 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (555,25 mln zł; do góry o 1,64 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 348,19 mln zł i wzrostem o 28,85 proc.
W zestawieniu top 20 stacji najwięcej zyskała TTV - było to 53,97 proc. do 165,55 mln zł. Z kolei największy spadek, wynoszący 8,87 proc. do 192,80 proc., odnotował Discovery Channel.
Stacja | Wpływy stacji (w zł) | Dynamika w proc. | |
I półrocze 2015 | I półrocze 2016 | ||
Polsat | 1 560 416 430 | 1 781 893 335 | 14,19% |
TVN | 1 392 859 105 | 1 406 630 385 | 0,99% |
TVP1 | 660 327 996 | 754 272 871 | 14,23% |
TVP2 | 546 287 622 | 555 253 121 | 1,64% |
TV4 | 270 232 427 | 348 188 853 | 28,85% |
TVN24 | 270 362 410 | 296 587 245 | 9,70% |
AXN | 242 792 949 | 226 997 817 | -6,51% |
TVN7 | 217 021 807 | 223 431 044 | 2,95% |
TV PULS | 225 888 488 | 216 315 277 | -4,24% |
Stopklatka | 182 892 055 | 208 656 525 | 14,09% |
Discovery | 211 580 099 | 192 802 964 | -8,87% |
TTV | 107 522 124 | 165 548 780 | 53,97% |
Puls 2 | 121 522 823 | 165 058 991 | 35,83% |
TV6 | 110 719 595 | 160 362 103 | 44,84% |
National Geographic | 159 892 367 | 157 588 569 | -1,44% |
TLC | 154 494 765 | 149 627 120 | -3,15% |
Polo TV | 118 345 065 | 141 659 765 | 19,70% |
Comedy Central | 144 289 735 | 140 947 966 | -2,32% |
Investigation Discovery | 140 587 986 | 140 233 516 | -0,25% |
Polsat2 | 137 567 615 | 138 665 825 | 0,80% |
Najwięcej na reklamę w telewizji w I półroczu br. wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 28,71 proc. do 539,74 mln zł. Kolejne miejsca zajęły: Unilever (340,60 mln zł; do góry o 22,46 proc.) i Nestle (300,73 mln zł; do góry o 10,86 proc.).
- Jeśli spojrzeć na segment TV przez pryzmat intensywności kampanii prowadzonych na jej antenach (wskaźnik eq GRP 16-49), jest ona zbliżona do ubiegłorocznej. Po pierwszej połowie roku widać jednak spore roszady na poziomie branż. Wyraźnie wzrosła intensywność sektora handel, spadło natomiast zaangażowanie finansów i ustabilizowała się aktywność reklamowa farmaceutyków - analizuje Nowakowska.
- Na wyhamowanie dynamiki w reklamie leków i produktów zdrowotnych sektora wpłynęła przede wszystkim sytuacja Aflofarmu - intensywność jego kampanii spadła w pierwszym półroczu o ponad 30 proc. (na podst. wskaźnika eq GRP 16-49 lat), podczas gdy intensywność kampanii TV głównych konkurentów (Polpharma, USP, Novartis, Sanofi Aventis) rosła w tym okresie dwucyfrowo. Ten trend potwierdzają też dane cennikowe - dodaje.
Korporacja | Wydatki (w zł) | Dynamika w proc. | |
I półrocze 2015 | I półrocze 2016 | ||
AFLOFARM | 757 122 930 | 539 737 314 | -28,71% |
UNILEVER | 278 118 656 | 340 596 373 | 22,46% |
NESTLE | 271 260 177 | 300 730 715 | 10,86% |
US PHARMACIA INC. | 155 564 526 | 241 975 206 | 55,55% |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA | 166 774 118 | 196 234 400 | 17,66% |
PROCTER & GAMBLE | 151 263 101 | 192 815 034 | 27,47% |
PEPSICO | 162 200 130 | 188 997 667 | 16,52% |
T-MOBILE POLSKA SA | 140 695 080 | 182 549 305 | 29,75% |
FERRERO | 144 451 975 | 177 054 465 | 22,57% |
POLPHARMA | 134 570 092 | 175 623 908 | 30,51% |
POLKOMTEL SA | 168 838 584 | 175 486 831 | 3,94% |
P4 | 184 793 675 | 170 423 587 | -7,78% |
MASPEX WADOWICE | 145 014 902 | 168 882 358 | 16,46% |
JERONIMO MARTINS | 76 831 349 | 157 735 246 | 105,30% |
ORANGE SA | 214 943 065 | 152 933 654 | -28,85% |
GRUPA ZYWIEC SA | 136 726 508 | 132 311 974 | -3,23% |
LOREAL | 132 680 480 | 125 940 257 | -5,08% |
BEIERSDORF-LECHIA | 86 471 884 | 122 089 571 | 41,19% |
KOMPANIA PIWOWARSKA | 124 956 979 | 121 963 749 | -2,40% |
VOLKSWAGEN GROUP | 108 185 150 | 110 099 764 | 1,77% |
Powyższe wpływy, to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów (a te wynosić mogą nawet kilkadziesiąt proc.). Nie obejmują one też innych modeli zakupu spotów w telewizji, niż ten cennikowy. Rzeczywiste przychody reklamowe są tajemnicą firmy.
Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek reklamy telewizyjnej - w I półroczu 2016 liderem Polsat i Aflofarm (analiza)